Extra! Extra! Här avslöjas servisens namn!


I förra inlägget berättade jag om kopparna jag hittade på Återvinningsfesten
i går. Jag kände inte till den rara servisens namn. Men nu har både säljaren själv och antikhandlare
Magnus på Mabjo kommenterat och de berättar att servisen heter "Regina".
Modellen är formgiven 1959 av Walther Garstecki och dekoren har Brita Mellander ritat,
meddelar Magnus. Tänk att "Regina" är en fentiotalsservis!
Jag älskar detta - när min blogg lever och kan uppdateras tack vare kunniga läsare. Det tog inte
ens tolv timmar att få svar.
Tack till er båda!

Och när man har namn på formgivare öppnar sig en värld på nätet. Läs om porslinsmuseet i Karlskrona
i en utmärkt artikel hos Smålandsposten, där vi får veta att Garstecki fick pris för "Regina" 1960.
 
I bakgrunden: Grand (Arthur Percy, Gefle) , Amanita (Helmer Ringström, Gefle)
och Mon Amie (Marianne Westman, Rörstrand).
1 Clinen:

skriven

Åh! Vad kul, jag trodde inte att det gick att finna någon info om servisen. Vet du var de hade hittat denna info?

2 Clinen:

skriven

P.s Jag lånar infon från din blogg!

3 Libby:

skriven

När man väl har namnet så finns det info... sök på båda personerna så hittar du artiklar på nätet!

4 randiga tråden:

skriven

Det var väl den tallriken du hade i diskstället som jag tittade på, så söt.

5 kattching:

skriven

otroligt snygga!

6 Amanda:

skriven

Åh så fin! Kul att få veta namn och formgivare!

7 Cicci:

skriven

Men hör du du Libby. Karlskrona ser man inte så ofta och vet ingenting om - är det inte dags att du, femtiotalsfaktagrävaren och -spridaren nummer ett, skriver en artikel i ämnet? (; Himla fina koppar!

8 Libby:

skriven

Randiga tråden: Yep. Skönt att du inte köpte den :-)

Kattching och Amanda: Ja, de är så SÖTA.

Cicci: :-) Jo, Karlskrona skrivs det sorgligt litet om, inser jag. Och Hackefors också. Ska läsa på i ämnet så kanske det blir ett inlägg så småningom.

9 Elina:

skriven

Regina är även modellen på en supersnygg gammal spis från Husqvarna med inbyggd lyx som timer etc :)

10 famerboy:

skriven

Perhaps you can "find" some 50s Swedish Crystal??

I have seen recently some lovely vases from that period.FB

11 Eva:

skriven

Hmm..det är ju inte riktigt Britas stil med små fina blommor men hemskt kul att hon har gjort nått sånt! ( Ska reta henne lite när vi ses. Det är lite gammaldags herrpyjamas över ränderna.

Kommentera här: