Söder från sin bästa sida


I går visade Söder upp den charm som folk påstår att stadsdelen har men som jag inte
riktigt uppfattar - i vanliga fall. Men i går sken solen och jag smälte, inför sjätte upplagan av
Återvinningsfesten. Den går ut på att de boende i kvarteren kring Hornstull ställer upp loppisbord
utanför porten och säljer sina gamla prylar. En del saluförde också kaffe och kakor, eller våfflor
med tillbehör.


Jag var på väg till jobbet men hann med en snabbtitt. Mycket barnkläder
och leksaker var det, men här och var fanns sådant som min blick fastnar vid.
Här kommer ett litet bildsvep.
















Vid "intressantaste bordet" (där försäljaren och en kund påstod sig ha varit inne
på min blogg - jag blir alltid lika förvånad, och smickrad, när folk känner till
Femtiotalsjakten) gjorde jag ett fynd. Fyra koppar och sex fat, finfint skick,
märkta Upsala Ekeby och Karlskrona. Jag är svag för de där Karlskrona-öronen.
Sedan tidigare har jag en assiett, som jag faktiskt försökte sälja på byloppisen i helgen men som
nu kommer in i värmen igen.
Vad heter servisen? Jag vet att någon bloggare nyligen skrivit om den.

UPPDATERING:
Det var Clinen på bloggen Clinens Ljuva Femtiotal som skrivit om servisen, som hon
har komplett med kanna och allt. Hon har gjort inte mindre än tre trevliga inlägg om Servisen Utan Namn
här och här och här.
UPPDATERING II: Kolla nästa inlägg, där vi får veta servisens namn ("Regina") av säljaren
och en antikhandlare.

Trevlig fortsättning på veckan!
1 Anonym:

skriven

Oj, vad trevligt det verkade vara där.

Duken i första bilden gillar vi, och lilla triangelfatet. Mari Simulssonflaskan är söt också.



2 Tusse:

skriven

Norra Högalid är åtminstone inte lika uttjatat som "SoFo" (södra Katarina). Konditori Pais på Pålsundsgatan - ligger det kvar?

3 Amanda:

skriven

Åh så mycket fint! ett riktigt fynd dessutom!

4 Yvonne:

skriven

Oj vad mysigt det såg ut!

Fina kaffekoppar!

5 Libby:

skriven

Porslinochnostalgi: Det lilla fatet är Bo fajans. Charmigt!

Tusse: Ja, det verkar så om man söker på nätet. Vad är/var det för stuk på kondiset?

Amanda: Ja, det var det! Glömde skriva att jag gav 60 kronor.

Yvonne: Ja, det var verkligen genommysigt. Folkfest.

6 Clinen:

skriven

Jag är ägare till en hel kaffeservis i den serien. UNDERBAR!! Tyvärr finns det ingen formgivare eller något namn på den. Jag har frågat runt i olika butiker och googlat men kan inte hitta någon info alls tyvärr. Det jag vet är att den förmodligen är gjord precis i början på 1960-talet.



Servisen kan Du se i några olika inlägg hos mig:



http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/2010/february/mitt-basta-kop.html



http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/2010/february/nar-man-minst-anar-det-sa-hander-det.html



http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/2010/february/folj-med-min-kopp-pa-en-resa.html

7 Natasha:

skriven

Åh, vad härligt det ser ut!

8 Hd:

skriven

Jag tror allt jag är lite kär i din blogg, la en länk på min egen blogg och antog kallt att det inte kan göra något.

9 Anonym:

skriven

Säljaren här; Serien heter Regina och formgivare är Walter Garstecki. Har fortfarande ett halvdussin koppar, kanna, gräddsnipa och sockerskål kvar här hemma på femte våningen.

10 Tusse:

skriven

Lätt nedgånget, med trasiga skyltar av äldre, och tråkig inredning av senare datum. Ingen servering.

Letade febrilt efter bilden (som fanns på gamla bloggen) men hittade den inte.

11 MagnusB:

skriven

Ni har frågat i fel porslinsaffärer... :)



Servismodellen är formgiven 1959 av Walther Garstecki och den här dekoren till Reginaservisen har Brita Mellander ritat.



Magnus/MaBjo



12 Libby:

skriven

Clinen: Jag länkar!

Natasha: Ja,d et var härligt.

Hd: Kärlek till min blogg uppmuntras!

Säljaren: Tack för upplysningen! Håll i delarna du har kvar! :-)

Tusse: Modern inredning? Hm.

Magnus: Tack! Kul att du med "rätt porslinsaffär" läser min blogg!

13 Clinen:

skriven

Kom på att jag har gjort ett inlägg om ett uppläggningsfat också!

http://publishme.se/1270376/entries/article/69814360/



Undrar hur många delar det finns i servisen egentligen?

14 Elina:

skriven

Åh så härligt det ser ut! Jag har den där vasen som står på "intressantaste bordet", från Gulla Skruf om jag inte missminner. Tycker mycket om den. Lilla trekantiga fatet var riktigt fint.

Kommentera här: