I huvudrollen: Amerikanska kök


I dag tar vi köksvägen till 1950-talets Amerika. Det blir kromade stolar med galonsits,
formicabord och diskbänkar med fönsterutsikt. Precis som i annonsen, alltså. Delightful!


Chromcraft!


Det finns många skäl att följa tv-serien "Mad men". Ett är interiörerna från tidigt 1960-tal.
Här är vi hemma hos familjen Draper, vars kökstapet fascinerat mig oavbrutet från episod
ett och framåt. Den liksom köksinredningen i trä är typsik för amerikanska kök från tiden.
(Foto: AMC:s Mad men-sajt)


Även hemma hos en av Don Drapers älskarinnor är tapeten mönstrad. Don skymmer
tyvärr diskbänken, som nästan överallt verkar ha placerats framför ett fönster - med
gardiner. Ofta kafégardin, här istället gardin med kappa. Snygg kökslampa.


Bild ur en favoritfilm, "Broarna i Madison County". Den är romantisk, sorglig och vacker
- och många scener utspelar sig i ett fantastiskt kök. Det klassiska amerikanska 50-talsbordet med
formica-skiva, de galonklädda stolarna med snyggt böjda kromade ben, det rutiga linoleumgolvet! 
Dinettens placeringen i mitten av det stora köket! Tapeten! Awesome.


Starka känslor i köket, en sommarnatt 1965. Och en diskbänk med
gardinförsett fönster i bakgrunden. Meryl Streep och Clint Eastwood fick inga
Oscars. Scenografen som skapade köket borde definitivt ha fått det.


Formica hette företaget bakom det slitstarka, spillvänliga och brandsäkra laminatet som fick sitt
stora genombrott i 1940-50-talens kök. I Sverige hette motsvarigheten Perstorpsplattan (numera tillverkad
av Formica Skandinavien, och omdöpt från Perstorp Original till Formica Original Bänkskiva, läs mer här.)


Daystrom kallade sin laminatskiva för "Daystromite"...


... och här ytterligare en variant, "Arvin De Luxe Dinette Set" har
en bordsskiva i "Arvinite". Men "Formica", efter företaget med originalprodukten,
blev samlingsnamn för laminaten som blev en av decenniets största inrednings-hits.


En "dinette" till, för det snygga bordsunderredets skull.


Och ett dinette-hörn. Jag har tagit hjälp av min amerikanske vän B när jag gjort
det här inlägget. Citerad text som följer är hans.
"En del kök hade barstolar och som en bardisk, där man främst satt vid frukost (se Formica-
annonsen). Annars försökte man få till en frukostalkov i anslutning till köket, eller i ett hörn."


Your best kitchen values ever, lyder annonsens hela rubrik.
"Nya diskbänkar ersatte de gamla tunga i porslin som hade funnits med sedan 1920-talet.
Arbetsytorna i köket kläddes med formica, lätt att rengöra - och tjusigt."


Kitchen with a future, är artikelrubriken till den här bilden från 1949 eller 1950.
"Och där på formican stod den automatiska kaffebryggaren, en modernitet som innebar att det
alltid fanns nybryggt kaffe. Förr kunde besökare som tittade förbi bjudas på te, men nu var det
bara kaffe som gällde, serverat av hemmafrun med den nya bryggaren i handen.
 

Drömköket hade ett tvättrum, ett "utility room", i anslutning.


"Efter andra världskriget kom baby-boomen. En tvättmaskin toppade alla småbarnsfamiljers
önskelista - det här var på den tiden man använde tygblöjor... Den första tvättmaskinen att slå
igenom på bred front tillverkades av företaget Bendix. I hemmen kom tvättmaskinen sedan helt enkelt
att kallas "the bendix", oavsett vilket märke man hade köpt."
( Precis som man sa "formica" för laminatskivor av alla fabrikat, och som britterna säger 
"hoover" om dammsugaren - efter tillverkaren Hoover.)


I den här annonsen för tvättmedlet "La France" nämns "the Bendix".


"1950-talet var decenniet då alla stoltserade med skinande ny köksutrustning. Tidningsannonserna
visar upp glada familjer samlade i köket kring maskiner som man inte ens kunnat drömma
om under krigsåren."


"De gamla trötta våffeljärnen, av just järn, (numera hett eftertraktade
samlarobjekt) fick ge plats åt elektriska diton."


The new 1950! General Electric var ett företagsnamn
som återfanns på många av de nya prylarna, och spisarna.


"De utslitna brödrostarna ersattes med nya där brödskivorna hoppade upp
- automatiskt!" Automatic var ordet för dagen. Här skrev jag om andra 1950-talsord
i amerikansk engelska.


Lyckan - en toastmaster. Kanske till och med en som rostade
fyra skivor samtidigt?


Tillbaka till Mad men, och Peggy Olsens mammas kök. Det står en blänkande brödrost
på bordet. Men i övrigt ser detta inte ut som "a ktichen with a future" utan ett arbetarklasskök
ii en av New Yorks mindre glamorösa förorter. Jag har verkligen svårt att följa
konversation och handling när den utspelas i amerikanska kök från 1940-60-tal.
Här  sveper blicken över kökskåpen med de lustiga kvadratiska lådorna, och jag försöker få en skymt
av diskhon. Porslin eller rostfritt stål? Golvet - av linoleum? Och kylskåpet - var är kylskåpet?


"Golven lades i lättstädat linoleum, ibland med gummiundersida för att spara fötter och rygg
på den som arbetade i köket långa dagar (och kvällar)."


Frukostalkov, check. Diskbänksfönster med piffig gardin, check. Formicabänk (här heter
skivan "Marbletone"), check. Linoleumgolv, check.  


Mycket av det jag visat i inlägget gäller ju även för Sverige. Perstorsplatta, linoleumgolv,
kylskåp och spisar gladde även svenskarna under detta decennium, se inlägget "Lyckliga familjen".
Men det skiljer ju en del, i stil - och i tid. Alla annonser utom Formica (1952) i det här inlägget är
tagna ur Ladies Home Journal från 1948-50.


Så här såg inte svenska spisar ut 1950. New Pushbutton Cooking!


Och så var allting större, modärnare. Visst ville man visa upp sina nya
fantastiska vitvaror.


Stort frysfack! Djupa hyllor! Hygienska lådor!


Här skymtar vi Peggy Olsens eget kök. Åh, vad jag tycker att hennes lilla lya är fin.
Återigen - det blir svårt att följa handlingen. Finns det fler som är som jag och blir hänförda när
när köksinterörer dyker upp i amerikanska filmer? Det är just de amerikanska, inte brittiska
(jo, litet förresten), franska eller tyska. Peggy har en mindre modell av de rara 50-talskylskåpen,
och hon har en enkel dinette-stol. Och grått golv, precis som jag i min lya!


"Många familjer fortsatte att steka en del mat i de gamla stekpannorna av järn (ägg och bacon
blir godast så!). Jängrytorna och -stekpannorna var överlevare från krigsåren,
då det rådde brist på metall." Meryl Streeps rollfigur "Francesca" använde både järnpanna
och vad som ser ut som en emaljerad gryta av Kockumstyp.


Well, that´s all, folks! Och nästa gång du ser en amerikansk film från eller om
1950-talet - glöm inte att kolla om dinette-stolarna är Daystrom eller Arvon!

TIPS för dig som vill se mer av amerikanska retrokök, i annonser:
Vintage Ad Browser. Runt 100 000  annonser, varav cirka 350 under rubriken
Household ads from the 1950s.

UPPDATERING: En underbar artikel från Daily Mail om några brittiska kvinnor som valt att leva
1930-, 40- och 50-talsliv, tipsar Cicci om. 50-talskvinnan har ett härligt kök. Cicci har en härlig blogg.


Posta en kommentar så blir jag glad!
(Postlåda från Mahvelous mailboxes.com)
1 Gila:

skriven

Åhh Mad men har jag precis sett första säsongen av...ser fram mot de 2 andra säsongerna...Peggy Olsens "lilla" kylskåp ter sig enormt...hi..hi..

2 Cicci:

skriven

Vilket roligt inlägg! Du har säkert läst den här artikeln, http://www.dailymail.co.uk/femail/article-1042702/Time-Warp-Wives-Meet-women-really-live-past.html, om några hemmafruar som försöker leva som förr i världen, fast i nutiden. Säga vad man vill om det, men femtiotalskvinnans kök är sååå läckert! Och ang. Gävle - ÅK säger jag bara! Fast akta dig för helger och måndagar, så kommer du in på både fantastiska Erikshjälpen (som hade stängt när jag var där...) och Röda Korset!

3 momimamma:

skriven

Ja tänk så många gånger tårarna runnit när Meryl Streep sitter med krampaktigt tag om dörrvredet i bilen och nästan - men bra nästan - lämnar sitt gamla liv! Vilken vånda. Och vilken stämning det blir i det köket. Jag håller med, det är helt underbara miljöer. Heja Libby, tittar varje dag och ibland tätt efter midnatt för att få se dagens inlägg.

4 Liina:

skriven

Lovely. Lägger till Mad Men på teveserielistan. Snygga kök i teveserier är defenetivt ett plus =)



Nån gång ska jag ha ett femtitalskylskåp =)

5 Marie:

skriven

Underbart! Vilken härlig tripp!

6 Karin:

skriven

Härliga bilder och också minnen!

Hos min svärmor finns ett amerikanskt kylskåp från femtio talet, stort och bulligt, fullt funktionsdugligt men det drar ström i alltför stor omfattning så det har blivit skafferi för kaffe och torrvaror.

7 Jeanette:

skriven

Hej hej! Tänkte fråga om du sett Pushing Daisies?

Den har lite 50tals anda i sig. Otroligt fin serie. Lite trisst att det bara gjordes två säsonger.



http://images.google.se/images?um=1&hl=sv&tbs=isch:1&q=pushing+daisies&sa=N&start=0&ndsp=21

8 Clinen:

skriven

Libby gör det igen! Ett fantastiskt inlägg. Verkligen jätteroligt att se de gamla köken. Jag sitter här och drömmer och längtar. Undrar om man någonsin lyckas få ett eget kök där allt faktiskt är retro?

9 Larsson:

skriven

Härligt inlägg! Trodde fö det bara var Larsson som gillade amerikanska 1950-talskök...

10 Jenny:

skriven

Härligt inlägg för mig som ÄLSKAR Amerikanskt 50-tal!!!



: )

11 Libby:

skriven

Gila: Haha, ja, det kanske inte var så litet.

Cicci: Tack för tipset! Jag uppdaterar inlägget med det, så att fler kan ta del av det.

Momimamma: Tack för hejarop! Ja, den scenen, där hon väljer mellan passionen och familjen. Och regnet som döljer Clint Eastwoods tårar.... Stort.

Liina: Eller ett rosa Smeg. Suck.

Marie: Kul att du gillar inlägget!

Karin: Smart att ge det ett nytt användingsområde!

Jeanette: Nej, har helt missat Pushing Daisies, men den verkar visuellt intressant!

Clinen: Jag tror inte jag ens kommer att försöka. Men ett Smegkylskåp skulle sitta fint. Däremot har jag inte sett någon retrospis, men har å andra sidan inte letat heller.

Larsson: Verkar som om vi är några stycken!

Jenny: Tack!

12 randiga tråden:

skriven

Åh, så kul att se allt detta. Mad men har jag sett och den har allt. Du har verkligen lyckats fint med detta.Underbara bilder.

13 Clinen:

skriven

Libby: Haha nej det är kanske dumt att försöka. Fast å anadra sidan såg jag ett hus som var till salu i Lund och där såg det ut vara originalspis från 1950-talet.



Det är inget hus för mig då utgångspriset var närmare 7 miljoner men det fanns en del som var 1950-tal. Speciellt i köket. Ovanvåningen var som en lägenhet i sig med kök, badrum, olika rum och där var det mesta kvar från tiden. Hade varit perfekt för mig och min man. Jag kan få mitt 1950-tal och han kan få behålla sin stil. Den som ändå hade de pengarna. (skrattar)

14 Erica:

skriven

Vilket fantastiskt inlägg!! Kul att se kök som ser ut som kök, långt ifrån dagens homestylade kök med vita luckor, en kruka basilika och två citroner på ett turkost fat... :-) Tack för linken med gamla annonser. Tror jag kommer fastna där resten av kvällen.

15 K:

skriven

Åh vilket härligt inlägg!

Tycker dock att Don Draper sällan eller aldrig är i vägen ;)



Riktigt bra jobbat, din blogg är alltid lika kul och informativ!

16 Stina i Valbo:

skriven

Helt underbart inlägg! Har faktiskt diskbänken vid ett fönster trots att huset är byggt på 70-talet.

17 Libby:

skriven

Randiga tråden: Ja, Mad men har allt.

Clinen: Ja, varsin våning verkar vara en bra idé för er. :-)

Erica: Annons-sajten är livsfarlig. Man fastnar.

K: Nej, han är sannerligen sällan i vägen. :-)

Stina i Valbo: Det är fint med diskbänk vid fönster, det har vi på landet. Men i svenska 50-talslägenheter och -hus brukar de inte diskbänken vara placerad vid fönster, i alla fall inte de flesta som jag varit i.

18 Anta Snaque:

skriven

På 1950-talet brukade mammas moster i USA sända oss tidningen "The American Home". Tyvärr är nog dessa "bortslängda vid någon flytt. :(

19 Gina Americana:

skriven

Thanks for the tribute to my homeland's kitchens of the past! I enjoyed it!

20 Lempa:

skriven

Härliga färgglada bilder..snyggt jobbat.

21 Staffan H:

skriven

Sådana stora, fina kök. Tack för ett trevligt inlägg!

22 Ina:

skriven

Fantastiskt inlägg! Jag har på senare tid börjat kolla in gamla kök, eftersom det (hoppeligen) snart skulle kunna vara aktuellt med ett nytt kök. Mer bilder och idéer behövs alltid! Tack!

23 Peter Kampf:

skriven

Snyggt sammanställt. Bara jänkarnas "kromkantsbord" som man ser hur ofta som helst i sicoms är värda en egen blogg. Snacka om att ta produkten från "användarland" till "njutarland". Only in America...

24 Libby:

skriven

Anta Snaque: Vilken härlig läsning det måste ha varit!

Gina: Kul att du gillade inlägget!

Lempa: Tackar.

Staffan H: Om jag någonsin skulle råka få ett sådant stort kök ska jag också ha bordet i mitten!

Ina: Vad roligt att ha ett nytt kök på gång och leta idéer. Lycka till!

Peter Kampf: Only in America.

25 The StarChief:

skriven

Snyggt inlägg Libby,jag gillar förståss Mad Men jag me och jag försöker ge min fru lite gliringar då och då hur kvinnorna klädde sig även i köksmiljö men jag når liksom inte ända fram hmmmm.

Jag har ett frän kylskåp men det har jag i garaget skall ta en bild en dag till dig.

26 Tusse:

skriven

Lägg märke till att Meryl Streeps rollfigur "Francesca" fortfarande har kvar sin gamla diskbänk i porslin - samt fönster över diskbänken!

Än en gång tack till Femtiotalsjakten som gör tickareglar och perstorpsplattor intressanta!

27 Liina:

skriven

Japp Smegar är fiiina. Fast vill nog hellre ha en röd eller en grön =)

28 David:

skriven

Jag är på väg att flytta in till ett 20-tals lägenhet som delvis renoverades omkring 1960 - köket är tidstypisk med trä inredning, formica bänkar och plastmatta (och plast pä vägg ytorna) på golvet.



http://www.flickr.com/photos/44931213@N07/4128366260/in/set-72157622736771515/



Gassspis med dubbla ugnar är jättestiligt.



http://www.flickr.com/photos/44931213@N07/4361050376/in/set-72157622736771515/



29 Libby:

skriven

The StarChief: Haha. Och vilken typ av antydningar ger hon dig, som du kanske inte uppfattar? :-)

Liina: Jodå, de är fina allihop. Mmmm... mintgrön.

David: Vad roligt! Jag kollade igenom alla bilderna. Häftigt med köksinredningen! Och vilken mantelpiece!

30 David:

skriven

Libby - Thanks! Nu finns det möbler overalt och matrummet finns inte tack vore alla kartongerna (vem visste jag ägde så mycket). Jag tror att arkitekten ritade öppen spisen efter egen huved och det är familjens crest till höger. I mitten är det vårt "city seal" some symboliserar norra och södra delar av floden.

31 Patrik:

skriven

Googlade på U-Bahn och linoleum. Berlins T-banetåg har nämligen grymt snygga golv. Hamnade som vanligt i din utsökta blogg. Såg att du är grymt insatt i funkiskök, och tänkte höra med dig om du kanske möjligen, eventuellt kan komma på någon som vill rita och sälja sådana kök i Stockholm.

Kommentera här: