Danska tilbud från gästskribenten

I söndags skrev Sune Riishede ett gästinlägg om europeiska mönsterzoner. Han driver hobbybutiken
Retro-Garagen i jylländska staden Brædstrup, och i dag visar jag några saker därifrån. OBS! att han inte
säljer via nätet. Han håller låga priser, men de gäller just vid butiksbesök. Men jag tyckte ändå
att det kunde vara kul att visa litet danska saker. Först några delar ur Jens Harald Quistgårds "Relief"
for Kronjyden. Visst är det en rolig servis?

Keramik från 1960-talet signerad Edno, som man inte vet vem det var. En gåta,
precis som "min" Edmund! Stort fat och liten skål.

"Keramik-reliefen från 60-talet är osignerad, men har allt det bästa
från den periodens keramikdesign", skriver Sune.
Jag tycker att den har litet samma känsla som Erik Höglunds
stämplade glasgrejer. 1960-talscool.

Trevlig helg
,alla  svenskar, danskar, amerikaner och andra FJ-läsare.
Lycka till i fyndjakten där ni går på loppisar eller besöker antikbodar!

PS.
"Tilbud" betyder på danska "erbjudande".
1 Liina:

skriven

De där Edno ser ut som masken i Richard Scarrys böcker =)

http://dynamic.images.indigo.ca/books/0394847288.jpg?lang=en&width=210&quality=85

2 Randiga Tråden:

skriven

Ja allt är så fint, gillar det robusta.

3 Kerstin:

skriven

Snyggaste detaljen på Relief tycker jag är formen på pipen på både te- och kaffekannan.

4 Benny:

skriven

Jag gillar också den Kronjyden-servisen, har delar till den, tekoppar, assietter, grädkanna tror jag...den är i alla fall nedpackad i en låda på vinden nu, men här kan ni se den:



http://porslinsbloggen.blogspot.com/2009/05/elsborg-fynden.html

5 Clinen:

skriven

Åh, jag stog och tittade på den översta servisen i veckan. Höll den i handen och blev intresserad men det var inga roliga priser på delarna så jag lät bli. De hade koppar med fat och assietter och någon sockerskål tror jag det var. De är både härliga att titta på och att ta på. =)

6 cinna:

skriven

min väninna har hela servisen och nu kan jag tala om för henne var den kommer ifrån, för det vet inte hon:)

7 Linn-Marie Edlund:

skriven

serien Relief fanns med koppar, fat och en massa annat på Kupan här i skellefteå för ett tag sedan. Såg att det senare såldes via tradera för bra med pengar!!

Kommentera här: