Från Hallstavik till Casablanca via Älmsta


Låt mig presentera: Servisen Casablanca, av Arthur Percy för Karlskrona porslinsfabrik.
De stod där, kanna och sex kaffe/moccakoppar hos retrobutiken Second Half i Älmsta,
några mil norr om Norrtälje. Mitt sällskap H slog till och hemförde Casablanca,
ett fynd för inalles 320 kronor.


Hos Second Half fanns även den här snygga Junghans-klockan...


... och ett par tyska vaser. I butiken salufördes även fårskinnsfällar, och de
här två vaserna skulle ju faktiskt matcha en fäll perfekt.


Den lilla orten Älmsta har, som jag nämnt tidigare, tre retro/antikbutiker. Min absoluta
favorit är Kajsa Adelöw, som alltid har vackra och roliga saker, snyggt presenterade.
Slagbordet från slutet av 1800-talet var en riktig goding.


Tv:n är en Tesla från 1975, modellen heter "Plastik". Kul inredninsgdetalj i ett 70-talsretrohem.


Byrån föll jag litet för. Snygg, rymlig och facilt pris. 1 800 pix.


Här blev det köp! Skålen längst fram kan man tro är från Duka eller Ikea,
men det är Wilhelm Kåges klassiker "De mjuka formernas servis",
formgiven 1938 och lanserad 1940. Man ser oftast delar ur den servisen
med grårandig dekor, det känns kul att ha en helvit skål. 115 pix.


Sista stoppet i Älmsta gjorde vi hos Älmsta Antik & kuriosa, där jag tog bilderna
i förra inlägget. Den här polska servisen är litet kul, tycker jag. Kolla kannans pip!
Kwiat på polska betyder blomma, vet jag, och det passar ju till den dekoren.
Kwiatogal då? Någon?


Men första stoppet på lördagsrundan gjordes ända uppe
i Hallstavik, där det var loppis i Folkets hus. Där la jag
rabarber på kakburken, 80 kronor, och två hemvirkade
grytlappar, 10 pix/styck. Burken förvarar nu servetter,
ljus och småplock - så ett "onödigt" loppisinköp är därmed
rättfärdigat!