Det stora inlägget om Karlskronas porslin


Porslinet från Karlskrona porslinsfabrik existerar i skuggan av de tre stora, Gustavsberg,
Rörstrand och Gefle. Själv fastnade jag för servisen "Regina" (bilden) i våras när jag hittade några
koppar med fat på en loppis. Jag blev nyfiken på Karlskronaporslinet, och i somras besökte jag därför
Karlskrona porslinsmuseum, inhyst i det som en gång var porslinsfabrikens kolkällare. 


På museet fanns flera dekorvarianter av "Regina". Dekoren på den första bilden,
den som jag har några koppar av och Clinen en hel kaffeservis, ritades av Brita Mellander.
Servisen formgavs av Walter Garstecki, en formgivare bland flera på Karlskrona som gjorde
fina saker men som förblivit förhållandevis anonym.


Garstecki föddes i Tyskland och kom till Karlskrona 1934. "Regina" från 1959 gav honom
pris vid California State Fair. I Upsala-Ekebys produktkatalog "Upsala-Ekeby Given"
från hösten 1959 ser vi "Regina" med gulddekor i svartvitt...


... och så här ser den ut i färg.


"Regina" gjordes också som bordsservis. "Som synes av illustrationen ha
samtliga delar på olika sätt försetts med en reffling, som framhäver den i övrigt strama
formen" (text ur U-E Given våren 1959). Servisen tillverkades i ett antal dekorer.


Såskoppen som syns, halva i alla fall, på katalogbilden
hittade jag i Brita Mellanders ljuvliga dekor på en loppis i somras.

Innan vi fortsätter vill jag beklaga den dåliga bildkvaliteten i det här inlägget.
Men eftersom det finns ganska litet skrivet och få bilder på Karlskronaporslin på nätet
så tänkte jag att det är bättre att visa oskarpa bilder än inga alls!


Karlskrona porslinsfabrik grundades 1918 och la ner 1968. Liksom allt annat, höll jag på att säga,
köptes Karlskrona upp av Upsala-Ekeby. Året var 1942. Karlskrona har flera stora formgivarnamn
gemensamt med Upsala-Ekeby/Gefle. Kopparna på bilden, modell 405, formgavs av Sven-Erik
Skawonius, någon gång under 1950-talet.



Sven-Erik Skawonius var konstnärlig ledare i Upsala-Ekeby-koncernen 1953-58 och 1963-66.
Inför utställningen H55 ritade han modell "55".


"55" med rosendekor.


Och här har vi "Karla", även den av Skawoinus. Busvasst med randig dekor, skulle
jag vilja säga.


"Karla", som mockakopp.


"Karla" som teservis. En mycket engelsk stil på den tekannan! Se massor av "Karla" i olika dekorer
hos Grödinge Antik & Design. För mig är de där kattögda hänklarna det jag mest förknippar
med Karlskronas porslin.


Även kannorna har dem. Och oj, så många modeller det fanns! Karlskronas produktion gick i en
rasande fart. Under de femtio åren som fabriken fanns tillverkades omkring 500 servismodeller
med 7 000 dekorer. Under 1950-talet, Karlskrona porslinsfabriks storhetstid, kunde cirka 20 000 
koppar produceras - per dag. 
Okay, innan vi fortsätter med 1950-talet, litet Karlskronahistoria. Tre stora namn:


EDWARD HALD. Hald kom till Karlskrona porslinsfabrik som konstnärlig ledare 1925. Han hade
då varit formgivare vid Orrefors och just fått sitt internationella genombrott vid Parisutställningen.
Under hans ledning fick Karlskrona en modernare profil. "Brunett" (bilden) var en av hans egna
populära serviser.
VICKE LINDSTRAND. Blev konstnärlig ledare för Karlskrona 1942, då Upsala-Ekeby tog över,
och fram till 1950 då han började på Kosta glasbruk. Under Lindstrands tid anlitades...


... ARTHUR PERCY, då konstnärlig ledare vid Gefle, för att göra en del saker för Karlskrona.
Hans "Casablanca" från 1944 är en skönhet med klassiska Percylinjer. Den blev en försäljningssuccé.
Länkar till artiklar där du kan läsa mer om Karlskrona porslinsfabriks historia finns i slutet av inlägget.
Så nu går vi på 1950-talet igen!


"Bellis" är min dekorfavorit vid sidan av Mellanders "Regina". Vilken glad dekor! Hur många
av er kan uppge formgivaren? Nä, just det. Återigen en av Karlskronas doldisar. Eva Blahd Ståhl
är namnet på dekoren "Bellis" skapare. Läs artikel (aug 2007) om henne i Smålandsposten.


Nummer tre på min lista över Karlskronafavoriter. Modellen heter 498 och är
formgiven av Arthur Percy. UPPDATERING: Kunniga kommentatorer tror att
dekoren är Alf Jarnestads (mer av honom nedan), så jag gissar att det är så.


Mer Percy! Koppen längst bak till vänster heter Tebe, formgiven av Arthur Percy.
Koppen längst fram är modell 498 (också Percy). Koppen med rosen modell 55 igen.
Uppgift saknas om de tre övriga.
UPPDATERING: Wanja på Wanjas Vardagsrum skriver: "Koppen med svarta romber har jag haft
i butiken, en med gult mönster, en med blått, en med grönt och en med svart (har jag för mig att det var).
Dessa var märkta Artium, vilket jag tror var något liknande NK i Göteborg."


Ännu ett formgivarnamn som jag inte heller hade hört förut. Servisen "Sylvias" dekor
ritades av Barbro Löfgren-Örtendahl (1918-2005). Hon ritade dekorer för både Karlskrona
och Gefle innan hon övergick till att jobba med grafik. 
 

"Blåbär" är en annan dekor av Barbro Löfgren-Örtendahl. Läs mer om henne
och om dekoren "Sylvia" här.


I förgruinden en blå modell 405, och till vänster två varianter av "Regina". 
Koppen till höger har dekoren "Louise" av Brita Mellander, 1960-tal. Ni ser den på en bättre
bild hos Porslinsamatören.


Ännu en dekor av Brita Mellander, men namn okänt. Kastrullens modell heter Mums
(form Skawonius) och koppmodellen Eva. Artikel (apr 2006) i Helsingborgs Dagblad
om Brita Mellander här.


Karlskronas största nummer på H55 var den flamfasta ugns- och bordsserien "Dukat".
Ursprungligen användes Skawonius egen bladdekor "Fiesta" (bilden) på Dukatserien.
Senare kom den på 1960-talet mycket populära "Bellis" att användas.


"Dukat" presenteras i "Upsala-Ekebey Given".


Och vi ska minnas att vi befinner oss vid mitten av 1950-talet då
man gick tillväga ingenjörsmässigt när det gällde. Årslånga utredningar
och Hemmets forskningsinstitut (som kräver ett eget inlägg egentligen)
var inkopplat vid skapandet av "Dukat".


Ännu mer Skawonius: Kanna och saladjär modell 498, kastrull modell "Mums", smörask
modell 462 (den till höger dekor "Bellis" av Eva Bladh), kvadratiska saladjärer modell 492.


Och ÄNNU mer Skawonius. Mockakoppen "Lilja" från 1954, i transparent reliefdekor.


Dekor: Alf Jarnestad. Jarnestad kom till Karlskrona porslinsfabrik 1956. Hans kaffeserviser
påminner mycket om brittiska dekorer från sent 50-tal, tidigt 60-tal.


Alf Jarnestad hade arbetat som fajansmålare på Gustavsberg, under Stig Lindberg. 
På Karlskrona utveckalde han konstgodset. Den här keramiktavlan tycker jag är fin.


Sedan... blev det så småningom 1968, lönsamheten hade sjunkit och porslinsfabriken lades ner.
Jag vill rekommendera ett besök på porslinsmuseet i Karlskrona, det finns så mycket mer att se
än det axplock av serviser och dekorer som jag tagit med i det här inlägget.


För dig som vill läsa mer/Källor till detta inlägg:
DN: "En olydig vardagskeramik utan krusiduller"
Antikvärlden: "Karlskronaporslin - inte bara blommor och guldkant"
Smålandsposten: "Mormors kaffekoppar på museum i Karlskrona"
Signaturer.se: Karlskrona porlsinsfabrik 1918-68
Tack till Hans Söderström på Karlskrona porslinsmuseum för
hjälp med faktauppgifter om modeller och dekorer.


Katalogbilderna hämtade ur Upsala-Ekeby Given,
UE-koncernens produkttidning
som kom ut två gånger om året 1954-1960. Den innehåller nya produkter från Upsala-Ekeby,
Gefle och Karlskrona. En vänlig själ lånade mig sidorna i inlägget. Jag kände inte
till Upsala-Ekeby Given, som nu naturligtvis är något som jag kommer att leta efter
på loppisar.


Till sist:
Sjätte upplagan av Karlskronas porslinsmarknad äger rum
den 5-6 november, i porslinsmuseet och bilmuseet (i samma hus).
Dit borde man åka. Kanske kan man hitta en av Sven-Erik Skawonius
ruskigt snygga smöraskar på marknaden?


Kanske Karlskronas populäraste kopp i nutid? Karlskrona gjorde mycket
restaurangporslin och porslin beställt av företag. Gissingsvis var "Mazetti"
beställd av kakaotillverkaren (inlägg om Ögon-Cacao här). Min kopp köpte
jag hos Risingeboden för 275 kronor, de brukar gå på mer.

Och nu... vill jag ha era kommentarer om Karlskrona!

1 Retrolux:

skriven

Kul att bli lite utbildad! Tänkte jag skulle hinna med något liknade. Otroligt snygga serviser. Habegäret är som en klåda...

2 p-e fronning:

skriven

Kul med ögon-koppen. Den hade jag aldrig sett.

3 Helena:

skriven

Vilken överdos av snygga dekorer!!! Den blårandiga dekoren (nr 3 på din lista) föll jag för! Mycket läcker!

4 form55:

skriven

Karlskrona förknippar man med guldkant och blommigt mönster, men det fanns ju några riktigt fina där också! Mönstret på bilden med kastrullen Mums och koppen Eva trodde jag helt säkert var formgiven av Atterberg! Det är ju en färgvariant av UE Pronto!

5 Cinna:

skriven

Vilken kunskapskälla detta blogginlägg är!! Håller med att "Karlskron" hamnar i skuggan av de övriga men icke desto mindre har de väldigt fina serviser. Mazetti är favorit liksom en del av (som jag nu vet namnet på) Artur Percys koppar!!

6 Anna:

skriven

Åh, så mycket fint! Karlskrona verkar väl värt ett besök! Vill du kolla mitt inlägg här: http://ljuva50tal.blogspot.com/2010/08/fyndchans-i-viksjo.html Visst är det väl en Karlskronaservis? Jag hittade ingen märkning på den... Jag älskar de spetsiga handtagen!

7 Benny:

skriven

Lysande inlägg, fantastiskt att kombinera produktbilder med bilder från museet, man ser verkligen mångfalden av dekorer och modeller hos Karlskrona! Detta inlägg sparas som referens!



Den koppen i modell 498 med blå dekor har jag hört att dekoren ska vara Alf Jarnestads, kommer inte ihåg källan, men jag ska leta!

8 Gunnel:

skriven

Så otroligt mycket fint! Svårt att utse favorit men jag ger Bellis min röst.

9 agata:

skriven

Så informativt och roligt om en doldis i porslinssammanhang. Själv hittade jag fyra Mazettikoppar med assietter på en gårdsloppis för tio år sedan. Då betalade jag 40 kronor för alltihop. Ett fynd, alltså.

Men jag har alltid trott att de användes som sponsrade chokladkoppar på kaféer.

10 amanda:

skriven

Åh så mycket fint! Älskar såna här inlägg! Fina bilder och massa fakta!

11 Eli:

skriven

Retrolux: Ja, nu är det ännu mer porslin man vill ha :-)

P-E Fronning: Kul att kunna visa något du inte sett!

Helena: Den är en goding.

Form55: Aha! Ja, de snodde kanske av varandra, jfr Ternells Rondo och Ringströms Gulli?

Cinna: Ja, jag tyckte att det fattades ett blogginlägg om Karlskrona.

Anna: Jag vet faktiskt inte, den ser både ut som Karlskrona och en massa snygga tjeckiska serviser man ser på loppisar. Svårt!

Benny: Tack! Ja, leta på!

Gunnel: Bellis är söt!

Agata: Ja, det var ett fynd. Har ingen uppgift om Mazettikopparna, men din teori låter ju bra.

Amanda: Tack!

12 Skaffaren:

skriven

Fantastiskt bra inlägg! Karlskrona har varit styvmoderligt behandlat länge.

13 MagnusB:

skriven

Tack för en lång och riktigt bra bloggpost om Karlskrona! Alf Jarnestad är en av mina personliga favoriter och över lag tycker jag mycket håller en kvalitet som piskar både Gefle, Rörstrand och Gustavsberg på fingrarna.



En fundering kring nummer tre av dina Karlskronafavoriter. Jag har haft en del kontakt med Alf Jarnestads familj när de köpt saker av mig och enligt dem är den här dekoren formgiven av honom.

14 Susanna:

skriven

Vilket fantastiskt inlägg. Du är en allmänbildare!

15 Eli:

skriven

Skaffaren: Ja, vi får ge Karlskrona återupprättelse!

MagnusB: Nu är ni två som tror att den är Jarnestads dekor, jag uppdaterar inlägget. Känns som om ni kan ha rätt, och att jag fått fel uppgift.

16 lybtar:

skriven

DARN!!

Vi har hittat några Karlskorna hemma hos mamma och pappa. ( min mamma är född och uppvuxen i just Karlskrona.

Men att det fanns så här snygga dekorer det visste vi inte.

Jätte fins och informativt inlägg.

17 sakletaren /anna:

skriven

De där enfärgade kopparna med assietter var ju oerhört fina!



Kan Karlskronaporslin vara omärkt ibland? Jag hittade riktigt fina prylar i en butik på Söder, som påminner en hel del om Mums-grejerna.

18 Christin:

skriven

Tack för ett både kul och intressant inlägg med en massa ögongodis !

19 StarChief:

skriven

Myyyyyycket snyggt inlägg.

Min favoritkopp är din 3.a, själv har vi ganska mycket i serien DUKAT.Hm har jobbat i karlskrona men aldrig besökt museet, shame on me.

Ha det bra Eli.

20 Monica:

skriven

Otroligt mycket snyggt det tillverkades förr! Som på 50-talet:-)! Njutning att titta på allt!

21 Clinen:

skriven

Åh, Regina! =D Jag tror jag är kär!! Tänka sig att den finns som matservis också. Det skulle verkligen vara roligt att hitta. Jag hoppas på lite tur bland alla loppisar framöver.



Kul inlägg. Jag måste verkligen ta mig dit en dag och titta. Verkar vara riktigt roligt att gå omkring där och se alla porslinsgrejer.

22 Wanja:

skriven

Flera av dessa dekorer är ju helt underbara :D Det man ser oftast är ju guldkant och menlösa blommor, men Karlskrona gjorde uppenbarligen godbitar också. Den fantastiska koppen med dvarta romber på bild nr 18 har jag haft i butiken, en med gult mönster, en med blått, en med grönt och en med svart (har jag för mig att det var). Dessa var märkta Artium, vilket jag tror var något liknande NK i Göteborg. Här ovan frågas det om ifall allt porslin från Karlskrona var märkt, det var säkert så att det även såldes omärkt eller med beställarens märkning.

Tack för ett rasande trevligt inlägg :)

23 Eli:

skriven

Lybtar: Ja, jag blev lika förvånad.

Sakletaren Anna: Se Wanjas kommentar.

Christin: Kul att du gilalde det!

StarChief: Karlskrona är en trevlig stad, i största allmänhet, tycker jag. Du får visa dina Dukat på bloggen!

Monica: Yep.

Clinen: Klart du ska besöka museet, du som åker till Karlskrona ibland. Du kanske åker på marknaden i november också och rapporterar?

Wanja: Tack! Jag uppdaterar med din information.

24 Clinen:

skriven

Marknad? Hmm inte hört om. Du får maila mig info om den! =) Ska se om det kan bli ett besök i så fall. =)

25 Frida:

skriven

hej! vilken fin blogg och intressanta inlägg! jag kommer själv ihåg att vi hade Bellis-serien hemma :)

26 Linda:

skriven

Köpte faktiskt den svarta smörasken igår!

Har lånat lite info från dig och länkat till det här inlägget i min blogg, hoppas att det är ok. :)

27 Christine:

skriven

Fantastiskt fint tidsdokument! Nu fick jag veta vad mina barndomskoppar heter: Dukat! Tack!

Kommentera här: