Årets 5 busvassaste

ÅRETS RETROBLOGG. Retrofolk
Drygt 100 retrobloggar fanns det senast jag gjorde en uppskattning. Men först i höstas dök
det upp en med tidningskänsla. På retrofolk.se kan vi läsa retronyheter, tips, tester (missa för guds skull
inte inlägget "Prunus vinnare i kraschtest av kaffekoppar") och bäst av allt:
Intervjuer med kändisar och doldisar i retrovärlden.

Jag gjorde en kort mejlintervju med Mikael Söderlind, mannen bakom Retrofolk.se.
Vi börjar med den klassiska frågan som alla segrare får. Hur känns det?
Det känns fantastiskt roligt med tanke på att det är Retrofolks första pris. Har förresten aldrig tänkt
på att en sajt av det här slaget kan få ett pris. Finns det kanske fler priser där ute att plocka hem?:)
Vad var bäst 2012?
Det bästa som hände 2012 var att Retrofolk samlade ihop nära 300 gillar på Facebook på relativt kort tid,
och det trots att Facebooksidan inte fanns med från starten i oktober. Jag hoppas självklart på betydligt flera gillare eftersom Facebook är en bra kanal för att informera om saker som händer på sajten.
Vad önskar du dig av 2013?
2013 önskar jag först och främst att Retrofolks läsarskara ökar i lika snabb takt som tidigare. Jag önskar
också att läsarna hör av sig med fler artikelidéer. Alla idéer är välkomna, stort som smått.

Femtiotalsjakten önskar Retrofolk ett rungande Lycka till! Och önskar sig en lång intervju
med den påstått medieskygga Marianne Westman.
(Tidigare vinnare av FJ:s utmärkelse Årets blogg: 2011: Allt det gamla goda. 2009: Miriams kafferep)
 
 
ÅRETS DRAMASERIE. "Torka adrig tårar utan handskar".
Passar detta på en glättig retrobloggs lista över 2012? Ja. Man får vara allvarlig ibland också.
1980-talet var inte bara axelvaddar, Prince och finansvalpar med "nalle". Plötsligt mindes vi som var med
en annan sida av det glammiga decenniet. "Torka aldrig tårar..." skildrar ett 80-tal där Stockholm
var mörkare, där informationsaffischer i t-banan skrämde i princip alla som någon gång haft sex
till att gå och hiv-testa sig - och där många av oss hade en arbetskamrat eller vän som gick bort
alldeles för ung. Jonas Gardell gav oss årets vackraste, sorgligaste, roligaste och mest upprörande
berättelse och en bit ur vår nutidshistoria.
(Foto: Peter Cederling/SVT)
 


ÅRETS MUSEUM. Hallwylska museet, Sthlm
Tillsammans med min väninna Empire-Amelie besökte jag nu i december
för första gången 1890-talspalatset Hallwylska. Det som fick oss att äntligen
gå dit var utställningen med kläder från tv-serien "Downton Abbey". Dräkterna var
fina, men själva palatset med sitt bevarade överdåd av allt från tapeter och möbler
till porslin var den allra största behållningen.
"Dräkter från Downton" pågår till och med den 20 januari.
Don´t miss!
(Foto: Erik Lernestål/Hallwylska)

 


ÅRETS BUTIK. Tid & Rum, Årsta
Många är vi som när drömmen om att öppna en antik- eller retrobutik. Lika många är vi
nog som inser vilket hårt arbete det är. Utmärkelsen Årets butik går till Maria som driver
Tid & Rum i Årsta. Med nytänkande kring evenemang i butik och showroom, och närvaro i sociala
medier, framstår hon som den moderna handlare man antagligen måste vara för att lyckas
som ny i branschen.

 


ÅRETS AVSLÖJANDE. Hus & Hem Retro: "Vinterstad" heter "Julköping".
Jag har inte hämtat mig än. Duken som vi alla känt som "Vinterstad", men innerst inne
kanske förstått att något Traderaproffs döpt, visade sig ha ett namn.
Ett riktigt 50-talsnamn.
Stort.
 
PS. En lista till blir det. Mina roligaste retrostunder 2012.
Stay tuned...
1 Jenny på La momes Old fashioned:

skriven

Lika rolig läsning som vanligt. Själv missade jag tv-serien, men läser just nu boken.

Och grattis list"vinnarna" :)

2 Tant Emma:

skriven

Åh så kul! Grattis till de utnämnda!

3 Gunilla:

skriven

Så himla kul!!! Grattis till dig!

4 Gila:

skriven

Årets dramaserie är verkligen gripande! Årets butik måste besökas av er som inte varit där! Bästa utbudet och urtrevlig ägare!

5 Lampedusa:

skriven

Oj vilken överraskning att det är min gamla kollega som driver den dät sajten. Jag hade ingen aning om att han är intresserad av retro.

6 Mikael Söderlind:

skriven

Blev lite nyfiken nu...vem är du gamla kollega Lampedusa?:)

7 Lampedusa:

skriven

En ledtråd till Micke: Tänk ITpro.

8 cinna:

skriven

Värdiga vinnare;) Och tänk mamma har Julköping och jag älskade den som liten. Ser framemot nästa lista! OCh God fortsättning på julen och så önskar jag ett GOTT NYTT ÅR 2013! Önskar dig många fina fynd under året som kommer, roligt att följa bloggen!

9 Kent Svensson:

skriven

Hej,
vill bara önska dig och din familj Ett Gott Nytt Retroår!

Hälsningar Kent

Svar: Gott nytt år!
Eli

10 Mikael Söderlind:

skriven

Lampedusa: Tja, det begränsar ju skaran en aning men jag kan ändå inte klura ut vem du är:(

Kommentera här: