Samlingen jag inte visste att vi hade (Bloggutmaning: Kannor)


Va? Var kom de här ifrån??? Inför dagens bloggutmnaing, initierad av La mômes Old fashioned,
tänkte jag att nä, den får jag hoppa över. Vi har ju inte några kannor. Men så märkligt...när jag går
igenom skåp och hyllor hittar jag de här - och tre kannor till!


Rörstrand x 2. "Koka blå", loppisfynd av Rutger som gillar den servisen. Själv är jag litet svårflirtad,
tycker Hertha Bengtssons "Koka" är litet klumpig. Det kan man däremot inte beskylla "Piruett" för.
Mycket stilig, också den ett loppisfynd. Men jag saknar uppgift om upphovsman/kvinna. Vet ni?


2 x Rörstrand även här. Kannan i bakgrunden har Rutger ärvt. Enda riktiga
antikviteten i gänget. Den runda blå kamraten heter "Teddy", berättar Benny
Porslinsbloggen. Söt kanna, sött namn.


Of all the 50s kitchens, in all the towns, in all the world, they walk into ours. "Casablanca" har
vi tydligen både som tekanna och kaffekanna. Filmen kom 1942, Arthur Percys Karlskrona-servis
två år senare.


Mer Percy, fast Gefle. Älsklingsservisen "Luxor" dricker vi te ur dagligdags. Den turkosgröna
dekorfärgen matchar kökets mintgröna luckor. Och kannan rymmer precis fyra koppar plus
en slatt. Kopparna är för övrigt ljuvliga att dricka ur. I det här inlägget ser ni den lustiga kaffe-
eller om det är chokladkannan i "Luxor". (Bricka från Toodeloo.)


Och så precis när jag ska publicera det här inlägget så slår det mig - vi har
ju en Percy till! Men "Grand" står undanskuffad i ett skåp, utkonkurrerad av
den större "Luxor"-kannan.


Till sist, landetservisen. Kannan i "Brunette" från norska Stavangerflint,
av Kåre Berven Fjeldsaa, använder vi inte. Den är för liten. Men koppar, fat
och assietter tjänstgör sedan sent 1960-tal. Och jag köper på mig fler delar
när jag hittar sådana för en femma eller tia. Det är ganska gott om "Brunette",
den gröna varianten, på loppisar. Den litet märkligt brungula, som jag antar gav
namn åt servisen, är mer ovanlig.

PS. "Piruett" kan jag tänka mig att byta bort, allra helst mot en "Mazetti"-kanna
(drömma kan man alltid :-) eller fler delar i "Luxor".

OBS! HELA LISTAN!
I slutet av La Mômes Old Fashioneds eget inlägg om kannor hittar du hela listan
på retrobloggarna som antagit utmaningen. Vilken kavalkad!
MISSA INTE!
1 Gila:

skriven

Piruett kannan är riktigt fin!!

2 Catha:

skriven

Men du...brickan är ju hur fin som helst!

3 Cicci Feinstein - Fotograf:

skriven

Håller med om att Koka är klumpig. Men Piruett, så stilig! Kul färgsättning också tycker jag.

4 Elï:

skriven

Gila och Cicci: Piruett ÄR snygg. Men Mazetti är snyggare :-)

Catha: Från Toodeloo, har uppdaterat med den uppgiften.

5 Benny:

skriven

Ja, det var en del kul där minsann, jag kan ju också intyga Luxors kvalitet som tekanna, jag fick ju prova den hos er :-)



Den blå tekannan från Rörstrand har jag nog nämnt nån gång, den heter i alla fall "Teddy". Riktigt fin kanna som också finns i andra färger som t.ex. gult!

6 DeBeer/Erica:

skriven

Gillar din Luxor skarpt :-D Har själv modellen i den något enklare dekoren Teneriffa! Casablanca kaffekannan finns på önskelistan men dock ganska långt ner....

7 Ken:

skriven

"Teddy" var en trevlig ny bekantskap.

Och så värnar jag om "Brunette" som vi hade hemma när jag var liten.En kompis har samlat på sig många delar och kombinerar den brungula med den gröna och det funkar finfint.

8 monamie ny blogg!:

skriven

åh va kul! jag har inte så många kannor (tror jag) men jag kan fota de jag har och visa :) Jag gillar också koka blå! alltid gjort men kan inte sätta fingret på varför direkt.

9 Anna:

skriven

Ni har ju många kannor ni! Piruett och Teddy skulle jag inte tacka nej till. Och Luxor! Wow! Hos oss skulle den nog bara se malplacerad ut med hos er är den helt underbar!

10 Lybtar:

skriven

Teddy kannan har jag inte sett tidigare. Det var mn favorit i ditt inlägg. Håller med om att detta var en riktigt rolig utmaning.

11 Anonym:

skriven

Luxor är jätteläcker!

12 Linda:

skriven

Piruett-kannan har jag ju sett live och den är verkligen tjusig, gillar färgen skarpt. Annars var Teddy en ny favorit, gillar den bulliga formen och den sköna blå färgen.

13 Christin:

skriven

Visst var dom fina allihop med bäst gillade jag stiliga Piruett och söta Teddy. Har själv inte en enda kaffe- eller tekanna.

14 Jenny på La Mômes Old fashioned:

skriven

Gillar också Teddy! Sen är det något med Brunette som tilltalar mig, och jag misstänker att det är barndomen hos mormor och morfar, för jag får små flashbacks med minnesfragment närjag ser den servisen :)

15 prylodesign:

skriven

Så många fina kannor och jag som inte är så blåaktig av mig föll för dom.

16 Maria:

skriven

Wow, vilken samling! Jättefint!

17 Allt det gamla goda:

skriven

titta där, vad man inte minns att man har i skåpen! piruett gillade jag, läcker! tror jag minns när du köpt den, för den visade du väl här på bloggen då?

18 Klaras Retro:

skriven

Brukar också köpa på mig lite gröna stavangerflint servisdelar, brukar ofta vara ganska billiga så det är ett stort plus!

Kommentera här: