Daystrom, 3D och två giraffer - ett loppissvep från NYC

De var inte så dumma, de där stolarna från möbeltillverkaren Daystrom. Snygg komposition
också, med mandalan och golvets mönster. Vi befinner oss på The Flea, en vinterloppis (tja, loppis
och loppis, jag fråagde inte om priset på stolarna) i Brooklyn. Jag skrev ett inlägg om de vackra
lokalerna, The Flea är inhyst i ett gammalt bankpalats, här.
 
Det som är roligast med att vandra runt på loppisar/i antikbutiker utomlands är ju att
man känner igen själva grundstilen från "mid-century modern" men sedan skiljer
sig designen från land till land. Sängborden/småborden med glaspartier och hylla
för tidningar var riktigt snygga. Jag plåtade dem på lördagen, på söndagen var de borta.
 
Färgglatt. Pinnstolarna såg nästan litet lekstugeaktiga ut...
 
... och hade sällskap av en söt liten byrå.
 
På nedervåningen fanns det mässingsgrejer en masse. Säljaren hade köpt upp 
ett lager nere i Tennessee. Girafferna var 70-tal.
 
I ett rum på sidan stod en likblek samling shabby chic-möbler.
 
Tavlan i mitten var en 3D-grej som flimrade i olika djup. Jag har aldrig sett sådana i Sverige, 
men H påstår att de var vanliga en gång i tiden. 
 
Skrivbordet känns bekant? 
 
Vi lämnade vackra fd Williamsburgh Savings Bank, efter att ha tagit ytterligare några bilder.
Jag ville plåta varenda detalj här.

Så över till Manhattan, W 25th street. Förutom loppisar finns där också några antikbutiker.
Trädgårdssoffan var... speciell. Växtlighet såg ut att ha lindat sig runt hela soffan.
 
Det blev bara ett inköp här, och det var Argentan som jag visade i det här inlägget.
Flodhästen som gapar stort var roligaste bekantskapen på garageloppisarna.
 
H blev förtjust i dammsugaren från rymdåldern. 
 
Här kan man hitta det mesta.
 
Den här gången blev det inget besök i antikbutikerna på Atlantic Avenue
i Brooklyn. Det får bli nästa gång. Inlägg från vår förra New York-resa finns här:
New Yorks lustigaste klädhängare
 
 
 
1 Gila:

skriven

Tack för rundturen...ännu mera sugen på NY nu :-)

Svar: Ja, du måste åka!
Eli

2 Tant Emma:

skriven

Vilket underbart inlägg och vilka fantastiska saker. Kul att se!

Svar: Glad you like it :-)
Eli

3 Christofer:

skriven

Cellon är i en färgställning som en ung Christofer kallade "Coca-Cola". För övrigt fattas C-strängen, men sådana finns att köpa hos Gottfrid på Hötorget, en affär som fanns redan på Hilmas tid.

4 precis en sån:

skriven

Härliga bilder från som det verkar, en härlig resa! Jag älskade flodhästen, han kunde få bo på min terrass!

5 Tilin:

skriven

Ser superhärligt ut, önskar jag hade tid och råd att åka dit.

Kommentera här: