Elsa Andersons kaffe värt en resa


Det här kan vara Sveriges bästa konditorikaffe. Vi befinner oss på
Elsa Andersons Konditori i Norberg, rekommenderat av folk från bygden 
- och det med rätta. Jag har i alla fall aldrig druckit ett godare kaffe på lokal.
Misstänker nästan att det var kokkaffe - borde ha frågat om det.


Elsa öppnade konditoriet 1916. Huset har en historia äldre än så, läs
om det och om Elsa på Wikipedia.


Miljön har bevarats och kaféet har överlevt alla trender. Nu har det blivit
ett turistmål. Kön var lång till det goda kaffet och bröddisken. 


Så här års kan man sitta utomhus också, i en liten paviljong. Mycket trevligt.
Elsa hade en del egna bakverk, som "gammaldags Napoleon" (äpplefyllning
och mindre grädde) och Tobleronebakelse (en liten rund marsipanlindad sak
med Tobleroneplatta).
Brödet var gott, men inte lika gott som på fantastiska Wienerkonditoriet
i Lindesberg. Himlen på jorden - det vore om man kunde få Elsas kaffe
med Wienerkonditoriets sockerbullar (på bild här)!


Landets godaste kafékaffe, och Elvisboden. Vad mer hade Norberg att erbjuda två
Bergslagsfantaster? Vi tittade förbi turistbyrån och fick se en skylt vars typografi
andas 1960-tal.


På torget stod en bil och var snygg.


En Opel Rekord.


Engelbrekt i neon, den lilla gubben högst upp! Hos Värdshuset Engelbrekt.


Hyttor? Koppar? Järn? Snygg mosaik på kommunhuset...


... som jag gissar uppfördes på 1950-talet. DDR möter svensk bruksort.
Men hittar inte en rad om Norbergs kommunhus på nätet - blir litet besviken.


En annan byggnadsstil. I Abrahamsgården, som består av flera byggnader
finns konsthantverkare, butik och galleriet där vi tittade på en utställning
med verk av Eva Skoglund. Jag höll på att fastna ordentligt för en faluröd
gård i akryl på plåtcollage, så Femtiotalsmannen fick släpa mig därifrån.


Det fanns en antikbod i Norberg också. Där fanns Nilsjohan-skedarna
med cool form och i originalförpackning. Övervägde köp.


Men jag var nöjd, hade redan vid 11-tiden på dagen gjort ett litet fynd på en
garageloppis i Skinnskatteberg. En Mon Amie-kopp för 1 krona. Den står på
det naggade goda Blå eld-fatet från Fellingsbro, också 1 krona, med en av
Grand-kopparna, 5 kronor, i bakgrunden.
Går det att få mer skönhet för 7 kronor?

I nästa inlägg backar vi några mil på Femtiotalsmannens och min resa till
Bergslagen och tittar på 1950-tal i Fagersta.
Tidigare inlägg från Bergslagsresan maj 2009:
Gefle finns också i Bergslagen
Betagen i Bergslagen
Om Elvis lever bor han i Norberg
1 grandprix63:

skriven

Som Lindesbergare gläder det mig att du föredrar "vårat" bröd framför Norbergs. För tjugo år sen jobbade jag nämligen på Wienerkonditoriet. Se här: http://grandprix63.blogspot.com/2009/01/4th-4th.html



Fast pratar vi semlor är de faktiskt bättre på Frosths i Linde än Wiener...

2 Syltan:

skriven

Vilken liten fresterska du är! ;-)

Nu blir det till att åka land och rike runt på semestern!

3 Sara:

skriven

Mosaiken var fantastisk! Vilket konstverk! Bra fynd också. Loppisar på landsbygden är helt klart the shit.

4 Liina:

skriven

oh. Är de där skedarna Nilsjohan. De skedarna har vi alltid haft hemma. Lite roliga men på tok för små. Jag har alltid föredragit skedar i storlek mellan tesked och matsked =) Men lite kul eftersom jag på senare upptäckt hur mycket snygga Nilsjohanprylar som finns =)

5 Libby:

skriven

Grandprix63; Oj, barnförbjudet material. Ska testa semlorna hos Frosthe nästa år.

Syltan: Ja, och ni kan ju åka ståndsmässigt med gammal Saab och Taffel och allt, så det är klart ni ska göra det!

Sara: Ja, visst är mosaiken fin? Och Stockholmsprier löjliga.

Liina: Precis! Roliga, men alldeles för små!

6 Josefin:

skriven

Åh, kommunhuset! Minns inte att jag någonsin tyckt att det varit så snyggt, trots 50-tal. Det är lite för mycket DDR för att passa in i Norberg. Men det är konstigt för när jag gick på lågstadiet i början av 90-talet byggde jag en skalenlig modell av huset som jag fick ställa ut i Västerås på en mässa. Så jag kan ju inte ha tyckt att det var helt vedervärdigt.



Vet tyvärr inte så mycket om huset förutom att det är 50-tal. När jag var yngre låg byns bibliotek där, först högst upp och sedan på bottenvåningen. Jag tror att det har flyttat nu och blivit ersatt av en telefonväxel för Polisen. Men det borde fortfarande vara öppet för allmänheten och jag minns det som väldigt 50-taligt inuti, så gå in och titta!

7 Vendela:

skriven

Bra skrivet tycker jag faktiskt

8 Norbergare:

skriven

Kommunhuset i Norberg tycker man antingen om eller inte. Det syns om inte annat. Precis som med Mimerlaven någon km från kommunhuset. Antingen tycker folk det ska rivas eller att laven är en häftig byggnad.

Kommunhuset är som de flesta gissat byggt på 50-talet. Många detaljer skvallrar om det om inte annat.

Fönstren är original och det modernaste som fanns då, pivåfönster av teak. Under hela det svarta granitbandet ovanför ingången finns fortfarande ett vitt neonrör i en nisch. Sorgligt nog neonröret ur funktion och sedan några år ersatta med ett antal vita burkar för utvändig belysning av trappa och entré.
Belysningen i sessionssalens tak är kvar i oförstört skick sedan huset byggdes. Likaså träpanelerna av ek på väggarna samt de tidstypiska vägglampetterna av opala plasttuber är original.

De fina glasmosaikmotiven utanpå huset berättar Norbergs historia som gruvcentrum. Järn var det som bröts i och runt Norberg (och kommer att brytas igen inom 10 år) och det syns även när man ser kommunvapnet.

Det vita stenmaterialet på fasaden är marmor från Italien (kommer inte ihåg namn på stället). Väggen i trapphuset har samma typ av svart blankpolerad granit.

Invändigt är huset relativt oförstört och som original. Mycket av originalmöblerna finns kvar också medan andra möbler flyttats till andra kommunala fastigheter. Ett ca 3 meter långt ovalt bord i ek och teak i serien Öresund med tillhörande stolar har tex fitt ett nytt liv i biblioteket.

Så den som gillar 50-talsmöbler och arkitektur bör ta sig besväret att gå in i kommunhuset och biblioteket och ta sig en titt ;-)

Svar: Oj, så mycket intressant information! Ska absolut titta in i kommunhuset nästa gång jag har vägarna förbi.
Eli

Kommentera här: