Lysande, Alingsås


Hemmakväll med nya lampan. Den stod hos Antikaffären PHM när jag var i Gamla stan
på spaning i mellandagarna, och var nedsatt på rean till 1 100 kronor. Jag slog till, ett impulsköp.
Precis som med soffan jag såg i fönstret hos Bacchus på Upplandsgatan i höstas. 
Ibland bara vet man att det är rätt.


Lampan är från Alingsås Keramik, gjord i sgraffitoteknik
vilket daterar den till slutet av 1950-talet eller senare.
Jag tycker lampan ser ut som en slags blandning av jugend
och 1950-tal.

  
Alingsås Keramik startade 1947, då tillverkade man emaljarbeten. Sedan
övergick företaget till att producera bruksgods och konstkeramik, bland annat
för export till USA. Men min lampa stannade i Sverige och bor numera i Råsunda.
Vem var keramikern S.V. ?

 
Vasen till vänster är Alingsås, tobaksburken är Tilgmans, som också ägnade sig åt sgraffito.
Jag kan tycka att det är svårt att skilja på föremål från Alingsås, Tilgmans och Laholms 
keramik (har tyvärr glömt plåta min lilla Laholmvas). Det är litet samma färgskala och känsla
i de föremål jag sett. Men det kan bara vara okunskap, ett otränat öga.


Fakta om Alingsås har jag hämtat från den här måste-boken,
Svensk keramik under 1900-talet. Lämpligt nog hade jag fotograferat
den (förra julen) tillsammans med en Alingsåsvas!

Okay, nu vill jag veta allt om Alingsås! Finns det några snälla Alingsås
Keramik-samlare därute? Vet ni vad signaturen S.V. står för?
Berätta gärna mer om Alingsås, allt är intressant!




 
1 Benny:

skriven

Lampan var i kanonfin!



Om du kikar in på PES tror jag du kanske hittar en del info! Lägg gärna in en fråga på PES med bilder vet jag, där finns många som vet en hel del! Klurig nöt att knäcka..jag håller med i dig angående de olika tillverkarna av sgraffito, de kan var svåra att skilja!

2 Elisabet:

skriven

... vill bara säga att ååå, vilken härlig blogg du har och vilket otroligt engagemang för detta med 50-talet!



Heja dig!

3 Yvonne:

skriven

Snygg lampa!

Det är ju alltid trevligt at handla på rea ;-)

Tyvärr är det ju väldigt sällan rea på det vi brukar handla, så du hade tur!

4 Libby:

skriven

Benny: Jo, ska lägga in den på precisensan. Men tänkte testa här först, Femtiotalsjakten har numera så många kunniga läsare i alla möjliga ämnen att det mycket väl kan komma rätt svar här :-)

Elisabet: Tack!!!

Yvonne: Nej, 1950-talets bättre grejer är det sällan rea på. Kanske ska man vara tacksam för att trenden nu går mot 1970-tal, tänk vad billigt 1950-talsgrejerna ska bli då :-)

5 Skaffaren:

skriven

Häftig lampfot som dessutom verkar stå stadigt.

Jag har inte hittat S.V. i mina rullor.

6 Anneli (alias Empire-Amelie):

skriven

Är det inte Siv Vinrot som har gjort den?! Jag hade henne som keramiklärare på en folkhögskolekurs utanför Göteborg. Hon sa att vi inte fick göra fula saker, i keramik alltså.

7 Libby:

skriven

Skaffaren: Yep, den står stadigt.

Anneli: Bra pedagog!

8 Tusse:

skriven

Libby: Ingenting om SV i min fajanslitteratur. Och det enda jag vet om Alingsås är att det är Sveriges kafétätaste stad och att min pappa är född där.



Anneli: Keramikkurs HURRA! Rödkindade damer i förkläde vid drejskivan som försöker hålla flätan på plats medan den blå lerklumpen snurrar runt, runt ... och så är vi tacksamma om ni tar hem era saker när kursen är slut, annars slängs de.

Efteråt blir det ateljéfest.

9 Maria:

skriven

Bor själv i Alingsås och har även samlat på mig en del Alingsåskeramik. Alingsås ska man självklart besöka!!! En stad så fin så fin! På onsdagar och lördagar har vi en kanonbra loppis som heter Vinden.

I oktober (lite långt borta nu...) är massor av platser upplysta och busslaster med folk kommer och tittar och fikar såklart.

10 Karina:

skriven

Hej,
Vilken härlig sida. Jag skulle just till och sälja min "pjäs" som varit i min ägo i över 20 år . Mkt kraftigare i foten. Hör av er ni som vill se den=)

Svar: Tack! Jag sålde min Alingsås till en ägare som kommer att ta hand om den med kärlek.
Eli Åhman Owetz

11 Anonym:

skriven

Hej jag har en liten tavla som det står 735 på och den står det ua på.finns det någon som kan säga mej något om den

12 carina andreasson:

skriven

Hej jag har en liten tavla som det står 735 på och den står det ua på.finns det någon som kan säga mej något om den

Svar: Fråga i Facebookgruppen Frågor & svar om retro och vintage!
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: