Kalascharmigt

 
 
Kockumsreklam från slutet av 1950-talet. Kan ni tänka er en charmigare
kaffekanna, frågar Siv Malmkvist (namnet är felstavat i annonsen, påpekar Larsson!).
Jo, visst är de fina, kannorna och grytorna. Den höga kannan i nedre bilden
till vänster såg jag häromdagen...


... hos Modernretro. Mycket fint skick och med etiketten kvar.
250 pix. Den fick stå kvar, jag har ju redan en Kockumskanna. Inte
en charmkanna, men ändå.


Titta, den höga charmkannan igen! Ur en annons för Alcro. (Och så snyggt det är med den där
ljusblå färgen på köksluckor! UPPDATERING: Här är hela bilden från annonsen, på begäran!
Den har jag publicerat tidigare, i inlägget "Hetaste trenden 1959 - måla om köket")

Vilken är din Kockumsfavorit?
1 Tusse:

skriven

Kockums Månstens-Emalj!

Ytterst intressant köksbild förresten. När såg man senast denna typ av diskbänksbeslag med liten ho resp stänkskydd på väggen? Kranarnas placering! Diskmedel i glasflaska - jag gissar på Soab.

2 AprillAprill Johanna:

skriven

Älskar reklam från för, det står alltid en piffad husmor och ler. Tror faktiskt att jag skulle laga lite mer grytor om jag hade en Kockums panna i köket!

3 stina:

skriven

my goodness, jag har hur mycket kockum som helst hemma. samlar på beige/grön.

4 Larsson:

skriven

Kockums är väl bra men mest gillar jag nog Siw Malmkvist (notera att namnet är felstavat i "Din" annons)

5 Moster Mjölgumpa:

skriven

Precis den ljusblå färgen hade jag på mina köksluckor i lägenheten som jag bodde i när jag var nitton år. Inte ett enda foto har jag från det köket, vilket jag irriterar mig över. Jag flyttade därifrån när jag var tjugoett år 1988, eftersom huset skulle rivas. Synd på en sådan härlig lägenhet.

6 Erik:

skriven

Mycket fint med blå färg på köksluckorna!

Målade om vårt kök förra sommaren och då fick luckorna bli nästan exakt den där ljusblå färgen!

Har gamla Gevaliaburkar vid spisen som matchar samt et fint väggur med inbyggd äggklocka, nu saknas

bara en Nils Johan burköppnare i samma färg!



7 Lisa:

skriven

Har nog aldrig funderat så mycket på kockums... själv har jag iochför sig ett durkslag i beige/grönt som nog är hemmets mest använda pryl- iallafall verkar det alltid vara i disken. Jag fastnade för köksbilden...Åh så underbart fint! Får jag flytta in!? (och var har du hittat bilden, finns den i större version?)

8 Libby:

skriven

Tusse: Ett busvasst kök!

AprillAprillJohanna: Ja, kanske? Fast jag köpte en jättefin fiskgryta, NilsJohan, 1960-tal, i våras på loppis. Har jag använt den? Nej.

Stina: Härligt!

Larsson: Tack för påpekandet!

Moster Mjölgumpa: Jag är också arg på mig själv för att jag inte plåtat fina gamla ställen jag bott på. En vindsvåning i Norrköping till exempel. Vad tänkte man med?

Erik: Det där låter som en dröm. Har du lagt ut bilder på köket någonstans?

Lisa: Nu har jag uppdaterat inlägget med helbild på köket. Det är så fantastiskt fint.

9 Erik:

skriven

Nej jag har tyvär inte det, men om du vill så kan jag ta mig tid att skicka lite bilder framöver!

10 Tusse:

skriven

Undrar om lillhon döljer en disperator?

Jojomän, företaget http://www.disperator.se finns kvar och ligger i Skarpnäck!

11 Audrey Fenn:

skriven

Jag har den översta grytan, fast gul. Den använder jag nästan varje dag. Och blir lika glad varje gång.

12 Lisa:

skriven

Tack Libby! Det är verkligen alldelens fantastiskt fint! Är det ok om jag lånar bilden till min blogg, och länkar till dig förståss.

13 Libby:

skriven

Erik: Ser fram emot bilder!

Tusse: Du har koll.

Audrey Fenn: man blir glad av 50-talssaker.

Lisa: Alla som länkar får låna bilder!

14 Audrey Fenn:

skriven

Ja, man bli ju gladare av havregrynsgröt i en gul gryta än en vanlig rostfri kastrull.

Kommentera här: