Nya jaktmarker (helgtips)


Jodå, jag har redan börjat spana av antik- och retrobodar på Söder, dit mitt jobb flyttat.
Jag fick många bra tips på ställen i kommentarerna till det här inlägget. Den fina lampan
från Ewå stod hos Modernretro på Wollmar Yxkullsgatan. 450 kronor skulle de ha, det är
det hittills lägsta priset jag sett för just den Ewå-lampan. Fler Ewå här.
I mina drömmar hittar jag den på loppis i Småland i sommar, för en hundring...


Modernretro hade fler skyltdockor än jag tidigare sett på en och samma plats. Det skulle vara
kul att ha ett skyltdockehuvud på en av Stringhyllorna, med schalett och 50-talssolglasögon.
Men de här är inte till salu, utan hyrs ut till plåtningar av olika slag.


Modernretro är främst inriktad på kläder och skor, men har en hel del annat också.
Till exempel ett sådant där italienskt badrumsskåp som jag bör ha i mitt badrum.
1 200 kronor skulle de ha.

 
Det är nyttigt att tvingas jaga på ny mark. I november begav jag mig
så långt söderut som till Farsta strand, eftersom jag förstått att det fanns
en stor loppis där. Den heter Möjligheternas hus och man får gå 5-10 minuter
från t-banan. Det här fina lilla skrivbordet skulle de bara ha 250 kronor för.
Det var sålt andra gången jag passerade det...


1960-tal, men snyggt om man blundar för benen.
Jag kommer inte ihåg priset, men minns att det inte var
avskräckande.


På övervåningen har de, enligt egen uppgift, 30 000 boktitlar. Fullt möjligt. Jag
fascinerades av 1970-talsvaxduken och gladdes åt att hitta Sickan Carlssons memoarer
för bara en tia.

Trevlig helg - och lycka till med jakten!
1 marie:

skriven

Åh vilka roliga loppisar! Stänkflaskorna!!!!Vill ha!(inte för att jag vet vad jag ska ha dem till eller var de ska stå, men man blir ju så glad av dem!!!)

Lycka till med ditt letande!

2 stina:

skriven

ooooh, italienska badrumsskåp finns i örebro på en underbar liten butik. vad den heter har jag glömt, men den ligger precis på järntorget, bara två minuter från stationen. där har de ALLT i porslinsväg man kan tänka sig, och även möbler och andra husgeråd i källaren, supermysigt!

3 Tusse:

skriven

Libby drar till söder och vad hittar hon? Sickans memoarer! :-)

4 Libby:

skriven

Marie: Jag trodde också att det var en stänkflaska, men den hade inga hål. Känslan i plasten var som de där 60-talsapelsinsaftflaskorna.

Stina: Okej, där hamnade Örebro på "Ska besökas-listan". :-)

Tusse: Rätt uppfattat, fast... söder om Söder.

5 Sari:

skriven

I´m so exited cause in a little bit more han a week I can go and browse through those stores myself!!! Are there any interesting flea-markets between the 25th and 30th of January?

6 Libby:

skriven

Sari: You sure picked the right time to visit Stockholm! Don´t miss Antik & kuriosamässan i Kista (take the tube or the commuter train)on Jan 29-31th. Great fun, lots of mid-century stuff, and some of it at quite reasonable price. Read about it here

http://www.kistamassan.com/events/antikkuriosav2010

and if you search for "Kista and "mässan" in my blogg you will find old postings from last year and 2008 and get the hang of what it´s like.

A huge flea-market that I haven´t visited myself yet is the one in Vårberg (take the tube), accordning to themselves "Sweden´s biggest". Check here:

http://www.loppmarknaden.se/

Welcome to Stockholm!

Alla andra: Tipsa Sari om andra större loppisar mellan 25 och 30 januari!



7 Elenore:

skriven

Städrockar från 40-60-talet vet du vart man hittar det? Mycket fint finns ju på din sida men jag har inte hittat städrockar än, men jag kan ju ha missat!

8 Tusse:

skriven

När jag bodde inneboende i den förfallna miljonärsvillan på gröna linjen (dottern i huset blev senare uppmärksammad författare) hade vi ett om möjligt ännu häftigare badrumsskåp. Svart kakel och gult sanitetsporslin.

Dessutom fanns det chaufförsbostad och huskapell, men det är en annan historia.

9 margaretha:

skriven

Visst är badrumsskåpet snyggt - men inte särskilt praktiskt. Hyllan under spegeln är inte slät - och allt damm älskar att vila i "dalarna", och är svårt att jaga på flykten. Jag vet för jag har ett.

Margaretha

10 stitchordie:

skriven

Det lilla skrivbordet du skriver om är ett sminkbord. Mitt sminkbord ser i alla fall exakt likadant ut plus att det har en glasskiva och speglar på, du kan se det här.

http://stichordie.blogspot.com/2009/07/nytt-i-hemmet.html

Kommentera här: