Vägen till jobbet går längs ruinens brant


Min plånbok och jag lever farligt varje arbetsdag. Sista etappen av Vägen till jobbet 
utgörs av Upplandsgatan. Där ligger de fina antikbutikerna uppradade.
Jag måste visa er några klassiker som jag sett den senaste veckan. Först ut är
Kerstin Hörlin-Holmquists fåtölj ur serien Paradiset.
Den och allt det andra snygga på bilden fanns hos Domino Antik. 


Johannes Andersens Smile table stod hos Artifex Antik i går.
Elva papp så hade det varit mitt. Men - jag är ju folkligare i min smak,
som jag konstaterade i inlägget "Vilket 50-tal är du?".
 

I fredags impulsköpte jag en soffa hos Bacchus. Den stod i ena
fönstret. I det andra stod fåtöljen Farfar, en av möblerna i Carl Malmstens
"familjeserie" som började med soffan Hemmakväll. Åh, så fin. 
Den tjusiga lampan med kluven fot är från EWÅ, Värnamo.


Från EWÅ kommer även denna lampa, som jag plåtade 
hos Magazin 13 på Roslagsgatan förra hösten. Om jag åker 
hemifrån litet tidigare så hinner jag med en sväng 
längs Roslagsgatan också... 
Där finns ett gäng trevliga butiker.


Bonusbild från Café Broadway
i Norrköping, som tyvärr inte ligger
längs vägen till jobbet men gjorde
det i början av 1990-talet då jag
bodde i den stan. Jag misstänker
starkt att den här lampan som står 
i kaféets fönster kan vara från EWÅ
även den.

Vilka fällor passerar DU på vägen
till jobbet?
1 Skaffaren:

skriven

Jag är förtjust i det där bordet men hör också till dom folkligare så jag säger pass.

Det faktum att jag gillar falukorv och stuvade makaroner är en fingervisning.

Om man, som jag, bor i Sveriges mest centrala glesbygd är inte frestelserna på väg till jobbet särskilt många. Den enda egentliga fällan är Harry, en äldre timid storsamlare som nu bestämt sig för att avyttra sina samlingar till förmån för musik.

Senast jag besökte honom blev det karamellburkar och två lådor rojalistiskt material.

2 Helena:

skriven

Tack och lov inga antikaffärer! Men jag har tre kanonloppisar i närheten... Livsfarligt!

3 Anna:

skriven

Härliga bilder och härliga möbler! Gillar speciellt EWÅ-lampan med kluven fot från Bcchus!



Som tur är så passerar jag Umeå centrum innan öppning på väg till jobbet, men ibland fönstreshoppar jag lite i en lampaffär och i Schmäck Kompaniets härliga skyltning. Schmäck samarbetar med Matex Antik (som ligger några mil utanför stan) och har deras godbitar! De skulle skylta om igår och få in nya grejer så ett besök där är nog på sin plats :) På vägen hem från jobbet är ju allt öppet ;)

4 Kryckan:

skriven

Jag önskar att jag hade lite roliga antik- och loppisfällor att ramla förbi men min (cykel)väg genom nackareservatet känns ok ändå. Idag tog jag dock bilen och slutar tidigt vilket kommer leda till en "omväg". Sist jag tog denna omväg kom jag hem med 4 fina fanett-stolar av Ilmari Tapiovaara till priset av 200 pix.

5 Libby:

skriven

Skaffaren: Mest centrala glesbygd? Det trodde jag var Norrtälje, sju mil norr om Stockholm. Dit kom nyheten sushi för fyra år sedan.

Helena: Loppisarna är farliga på det viset att ingenting kostar något, och plötsligt hade man köpt grejer för 200 spänn...

Anna: Om jag var rentier och ägde min tid skulle jag åka land och rike runt och kolla in alla ställen ni andra skriver om.

Kryckan: Hm... vad är det för ställe? En annan sak: Den där kompisen med det mintgröna badrumsskåpet - jag vill gärna se bild på skåpet. Är intresserad.

6 Tusse:

skriven

Vilka fållor jag passerar varierar, ty jag har mobil arbetsplats.

Typfallet är emellertid när jag tar bilen till Hässelby, vanligtvis vid en tidpunkt då min lokala antikaffär precis har öppnat. Mera sällsynt är att jag får tid att besöka någon av kvarterets loppmarknader innan det blir dags att ta tåget till stan.

Farligaste frestelsen är emellertid antikvariatet vid Rådmansgatan.

7 Kryckan:

skriven

Libby -> Smultronstället. Du har ju för många läsare! :)



Skickar med länken till badrumsskåpet som min URL.

8 JJ:

skriven

Inget på väg till jobbet, men på väg hem försöker jag hinna med så många ställen som möjligt.



Jag har ett sådant soffbord, men jag gillar makaroner ändå!

9 Libby:

skriven

Kryckan: Kan aldrig bli för många läsare :-) Men det är svårt att hinna kolla upp alla tips jag får.

Badrumsskåpet är toppenfint, men mitt badrum är för litet för den breda varianten. Behöver samma skåp, fast det som är 58 cm brett.

JJ: Har någon gjort Hemma hos-reportage hos dig? Känns som om man skulle ha behållning av ett sådant det.

10 JJ:

skriven

Nej, inget mer än det jag har gjort själv - se länken. Det finns några gamla bilder där men titta på sidan 4 så hittar ni de färskaste. Sovrummet och köket är inte fixade än.

11 Libby:

skriven

JJ: Oj! Wow! Osv. Gillar särskilt Caprifåtöljen, har inte sett den tidigare, och vad fint Smilebordet blev med den duken!!!

12 Rutan:

skriven

Jag har en liknande lampa från EWÅ, fast blå. Det är särskilt kul, eftersom jag bor i Värnamo!

13 Kryckan:

skriven

Här kommer en länk till en bild på dagens tre loppis(fynd).



Grönwalls svagdricka

Hjördis Oldfors Bengalifat

Mari Simmulsons tulpaner



Gav nog lite för mycket men köpte två andra varor för att sälja och sponsra mina köp. Ena varan redan såld och om jag säljer den andra går jag +-0 ink. bensinpengar.



Soffbordet är grymt snyggt och får en att le.



14 Kryckan:

skriven

Ja just! Lämnade kvar djupa tallrikar, svalan (30kr/st) och smide (40kr/st). Själv samlar jag på sparta..

15 Libby:

skriven

Rutan: Det måste finnas fantastiska möjligheter till fynd på loppisarna i Småland? Varenda möbelfabrik, glasbruk och lampfabrik låg ju där?

16 Libby:

skriven

Kryckan: Jag måste bli bättre på att sälja av saker jag köpt för att sälja men inte kommit mig för att göra mig av med. Tulpanfatet är jättefint. Jag hittade vasen i den serien på loppis i somras, finns bild om du söker på tulpan och simmulsons.

17 Benny:

skriven

Ja, jag gillar ju att fynda som de flesta andra här, det är dock sällan jag går in i dyra affärer, jag brukar sånt som är väldigt ohälsosamt för ekonomin... :-) Sen kan jag ju inte påstå att vi har så många bra antikbutiker här, de har helt fel sortiment för min smak, väldigt lite 50-70-tal och skulle det finnas är priserna i Stockholmsklass...nej tacka vet jag ställen där man kan köpa en möbelgrupp för 300 kr, två sängbord för 50 kr osv! Då kan man låta sig frestas, det enda som kan vara negativt är att man får skäll om man drar hem för mycket...hehehe...



Kryckan: Jag är avis på Oldfors-fatet det hade jag velat ha!

18 Kryckan:

skriven

Benny-> Jag har samma problem som du. Jag har haft köpstopp många gånger. Dock anser jag att det inte finns något som heter köpstopp.



Igår fick jag 2 av 3 godkända fynd men Bengali var inte ett av dom.



Byta med dig eller någon annan?



Libby-> Ser för övrigt fram emot bilderna från Söder som är min del av staden..

19 Libby:

skriven

Benny och Kryckan: Svårt det där med köpstopp. Men efter helgen som kommer (antikmässa) plus inköp av en pocketstringhylla så får det nog tyvärr bli köpstopp fram till antikmässan i Kista i oktober. Eller åtminstone en spikad minibudget.

Kommentera här: