Ordning och Reda i folkhemmet


De är inte omsvärmade och kända, som servisen Mon Amie eller Arne Jacobsens
stolar. Men utan dem ingen plats att lägga hatten, eller hälla upp lösviktssspecerierna,
eller förvara saker prydligt. Vi pratar om 1950-talets och folkhemmets hems små bestådsdelar,
de som annonserades längre bak i tidningarna.  Vi pratar om Reda, Elfa och Sonja.


I min väninna Empire-Amelies hall finns en redig hylla.
Huset byggdes 1957. Slipovern är E-A:s morfars, från ungefär den tiden.


Aha! På sidan av hyllan en liten skylt: En Gunfred-produkt,
Gunnar Fredrikson AB, Stockholm Malmö Göteborg.
Att det inte är en Reda 57 ser vi. Kanske är det en GF-46,
se nedan.


Det var Gunfred som stod bakom Reda.


Teckning av Reda 57.

Det enda jag hittar på nätet om Gunnar Fredikson AB är från en inventering av radhus för arbetare
och tjänstemän som byggdes i Östrand, Timrå på 1950-talet. När husen revs dokumenterades allt.
Bilden är från en Alcro-annons, men jag ser framför mig hur något av radhusen kunde ha haft en hall
som denna. Ur specifikationen från bygget: "Där ritning angiva hatthyllor, skola dessa vara av typ GF-46
(Gunnar Fredriksson, Stockholm) med 2 st. hyllor över varandra och med erfoderliga antal
konsoler.//Speceriskåp till alla kök skall levereras och insättas Reda speceriskåp nr 6."


Reda höll ordning på allt. Även tvätten, under trångboddhetens 1950-tal.


Lycka i folkhemmet. Gamla tiders os är historia.


Som sagt, en produkt för alla behov. Man hade fått kylskåp, och i dem
passade glasburkarna Kyl-Reda bra. Flugfritt!


Nu är vi framme vid sent 1950-tal, tidigt 1960-tal. Speceriskåp i
plast. De här fanns på Kistamässan förra våren. Det är Reda Lyx...


... som hade en snygg märkning.


Men vad hände sedan med Gunfred-produkterna med Reda-namn från Gunnar
Fredrikson AB? Sista spåret är den här hyllan, typografin och namnet "Modell 70"
antyder tidigt 1970-tal. Den stod hos Risingeboden. Vad hände med Gunfred?
När lanserades den siista Reda? Någon som vet?
UPPDATERING: Svar från Gunnar Fredriksons sondotter:
"Gunnar Fredrikson (Gunfred), som stod bakom bland annat REDA,
gick bort 1968. Därav slutade produktionen av många av hans uppfinningar tyvärr.
Ingen i familjen tog över patentet, så nu finns ju määäängder av kopior av de flesta
av hans finurliga saker."


Det fanns många tusentals 1950-talsbostäder att inreda - och plats för fler tillverkare.
En konkurent till Reda hette Elfa.


En Stringkopia i plåt och plastbehandlad stål, till badrummet! Kolla pudelhandduken,
ja, pudeln var ju 1950-talshunden nummer ett.


Elfa är still in business!


Och till sist, Sonja! En något överarbetad annons för små saker som diskställ, tamburhylla
och paraplyställ, kan man tycka...


... men det är de små små detaljerna som gör det. Gärna en Mon Amie-servis, men först ordning
och reda i skåpen! Eller hur?
Fler fina Sonja-annonser hittar du hos Clinens Ljuva Femtiotal.
1 Tusse:

skriven

Apropå tamburhyllor vill jag slå ett slag för Rio-hyllan från Södra Vi, telefon 400 vx.



Ett ofrivilligt möte med en Elfahylla vintern 2001 resulterade i blodvite, Tusse fick åka ambulans i rutiga kalsonger och sys med flera stygn, samtliga sköterskor hette Anita.



You should not have revived those bad memories.

2 Ebba:

skriven

Åh det finns så mycket finurliga lösningar! Fina bilder! Mycket av den här "stringförvaringen" finns att köpa billigt på loppis. Särskilt inne i garderober kan den göra underverk (små skohyllor, etc). Den som hjälpt mig allra mest är ändå de små string-inläggen som jag fick ärva från mormors köksskåp. Man får plats med dubbelt så mycket i skåpen, titta här!

http://karibor.dreamhosters.com/annat/blandadebilder/forvaringshjalp.jpg

3 Anneli (alias Empire@melie):

skriven

I mitt kök har jag även specerilådor i plast "Reda Lyx". Bara åtta lådor, inte lika "lyxig" som den du visar på bild, men jag är så himla glad att jag har en sån i mitt kök. När jag var liten så var lådorna i glas, om jag inte minns helt fel.

4 Erica:

skriven

En liten observation, i Sonja-annonsen står männen med yrkestitel men kvinnorna får nöja sig med att vara maka...



Jag har sett några Elfa badrummshyllor på Tradera, men då har de marknadsförts som Stringhyllor för badet. Har varit skeptisk mot att det verkligen var String, nu vet jag att det är Elfa!! Tack :-) Tycker de är jättefina och skulle gärna vilja ha en sån.

5 Tusse:

skriven

Anneli: Var det äkta redahyllor då? Min oförliknelige kompis Peter hade glaslådor i sitt funkiskök, men dessa hette inte REDA utan BOET (i skrivstil).

För övrigt är 1957 en alldeles förträfflig årgång :-)

6 Skaffaren:

skriven

Bofors låg ju i Karlskoga (min 50-talsbarndomsstad) men dotterföretaget Bofors Plast låg i Tidaholm, Ljungby och Göteborg.

7 Libby:

skriven

Tusse: Till sjukhuset i kalsonger. Vad hade du gjort med Elfahyllan. Vill vi veta det?

Ebba: DET var smarta hyllor!

Anneli: Dina Redaburka är jättefina.

Erica: Jo, så var det. Ännu på 1970-talet kom julkort från vänner och bekanta adresserade till "NN (min fars namn) med familj". Om String i badrummet: Kanske även String gjorde badrumshyllor? Fast jag har aldrig sett några.

Tusse: Aha! Boet. Ännu en aktör på denna marknad.

Skaffaren: Aha! Ny kunskap om Bofors. Och jag ser fram emot att höra dig dra Värmlandshistorier på den bloggträff vi kanske kan få ihop på Antikmässan :-)

8 Susanna:

skriven

Vi har en klassisk tork-Reda över badkaret. Har faktiskt funderat på att blogga om den, men nu har ju du gjort det åt mig :-D

9 Anneli (alias Empire@melie):

skriven

Hej alla 50-talsnördar;-)

Vem vill ha min 50-talslägenhet i Knugsängen?

I byte eftertraktar jag en hyresrätt på Söder med specerilådor i glas. Det behöver inte vara någon el i lägenheten bara det finns kakelugn. Jag är van att bo lite kyligt, så det är ingen fara. I gengäld får du en lyhörd 50-talspärla, två rum och kök, som du kan inreda med stringhyllor och annat. Dessutom; utsikt över Mälaren! Vad sägs?



Tusse: Ingen aning vad det var för glaslådor i köket, jag var inte intresserad av nostalgi när jag var liten. Men huset var från slutet av 50-talet.

Klart/slut!

10 Libby:

skriven

Susanna: Klart du ska blogga om den. Då får vi ju se tork-Redan på bilf och inte bara i en annons. Så kan vi länka till varandras inlägg. Du får låna min annonsbild till ditt inlägg om du vill.

Anneli: Du kanske ska vänta med att måla väggarna chokladbruna och oljegröna om du hoppas på att få byta :-)

11 Susanna:

skriven

Ja, jag kanske får göra det när det lugnat ner sig lite här hemma då, trots allt :-)



Åh vad Johan skulle vilja ha Empire-Amelies hatthylla föresten! Han trånar efter en sådan, men själv skulle jag nog föredra en Reda-57!

12 Jennie:

skriven

Åh vilken fin blogg, jag älskar 50-talet!

13 Anneli (alias Empire@melie):

skriven

Jag kom på att man måste bo här i fyra år innan man får göra ett byte. Tre och ett halvt år kvar... Innan dess har jag med all säkerhet fått tuppjuck på barnfamiljen vägg i vägg och flyttat till landet där det är lugnt och stilla.

Om jag inte köper en bostadsrätt på Söder förstås! Kanske ska jag auktionera ut delar av min 50-talslägenhet? Gunfredhyllan i tamburen ligger risigt till...

Oj, jag glömde att jag har en hyresrätt :-9



14 Cinna:

skriven

Så roliga tidningssidor och så många smarta, enkla idéer som man längtar tillbaka till. Har 2 50-tals telefonhyllor som jag älskar och i köket finns en enklare "Reda"

15 Tusse:

skriven

Libby: Hela historien framgår av ett kåseri i Östgöta Correspondenten (31 januari 2001) och skall inte upprepas här.



Anneli: Quid accidit? Multas lacrimas effundam!

16 Svenskt Retro:

skriven

Vad du hittar mycket roliga saker :)

17 Anneli (alias Empire@melie):

skriven

Var kan man köpa gamla koltrådsglödlampor? Någon som vet, någon som vet??

18 Tusse:

skriven

Hos mig, om man pratar snällt med min väninna Ampère-Emilie.

annars får det vara :-(

19 Anders Ringnér:

skriven

Kul! Hade ingen aning om att Reda innehöll så många olika produkter.



Faktum är att jag såg helt nytillverkade Reda-lådor i plast på en specialbutik för byggbeslag här i Umeå, så tydligen är det någon som fortfarande producerar dem. Jag blev helt till mig i trasorna. När ska ett glasbruk börja göra dem i glas igen?

20 Libby:

skriven

Jennie: Tack!

Cinna: Tur att de fortfarande går att få tag i, grejerna.

Svenskt Retro: :-)

Anders Ringner: Aha! Nästa gång du är där, skulle du kunna titta efter tillverkarnamn? Så kan jag uppdatera inlägget med dina iakttagelser!

21 Den lille elektrikern:

skriven

Koltrådslampor köper man, i mån av tillgång, hos Werdenhoffs Elvaruhus AB, Sveavägen 98, Stockholm Sverige.

Råkar man vara insnöad kan dylika lampor beställas på nätet, se länk nedan.

22 Anneli (alias Empire@melie):

skriven

Tusse och Den lille elektrikern: TACK för tipsen! Då vet jag vart jag ska vända mig när det är dags att uppdatera mina lampor. Jag har bunkrat upp med vanliga glödlampor, men inte så mkt. I Spånga har jag köpt någon sorts koltrådslampa, men den kostade 60 spänn men ger ett fint, om än ngt svagare sken. Har även halogenlampor (inte billiga de heller), de är ok men ganska skarpa, bättre än lågenergi-kvicksilverlampa iallafall. Förlåt Libby, har frångått ämnet om Reda hyllor, men vad hade man för glödlampor på 50-talet? kan du inte göra ett inlägg om det? Vore intressant.

23 Tusse:

skriven

Femtiotalets glödlampor skilde sig inte nämnvärt från dem vi använder i dag. Lampsocklar och stickkontakter såg däremot lite annorlunda ut, liksom vägguttag och strömbrytare. Vore helt klart intressant med ett inlägg om detta!

24 Libby:

skriven

Tusse: Jo, jag har tänkt på att man borde göra ett inlägg om det. Men jag är så okunnig om tekniska grejer, så det skulle ta för lång tid för mig att göra den research som krävs för att det ska bli bra. Du som kan det där utan och innan, skulle inte du kunna göra ett inlägg - så puffar jag i ett särskilt inlägg?

25 Tusse:

skriven

Jodå, har man haft en elektrisk pappa så har man sett det mesta av både gamla och nya el-installationer. Problemet är att jag inte har kvar våra "elektriska" samlingar, men jag skall se vad jag har av arkivbilder. Okej?

26 CJ:

skriven

Har tänkt på att många gärna talar om 1950- och 60-talens Sverige som "Svenska folkhemmet", när det egentligen bör vara det bredare begreppet "välfärdsstaten" Sverige (som nog kan omfatta hela 1900-talets socialpolitiska lagstiftning i Sverige, men framför allt 1950- och 60-alens Sverige, med starkt ekonomiskt uppsving). Svenska folkhemmet var ett tal av Per Albin Hansson 1928, och för egentligen förkinppas med honom. Han dog i oktober 1946, och sedan tog Tage Erlander över till oktober 1969.

27 Libby:

skriven

Tusse: KÖR!

CJ: Folkhemmet är den vardagliga benämningen på Sverige under efterkrigstiden fram till slutet på 1970-talet eller rent av fram till mordet på Palme. “Då dog Folkhemmet”, typ. Så i mer vardagliga sammanhang kan det användas. Tycker jag.

28 Teresie:

skriven

Vilken härlig blogg du har! Nu när jag har hittat hit så kommer jag definitivt att fortsätta att följa den :). Jag såg en bild som du hade lagt in, angående tips till hemmet, det var SONJA produkter och jag upptäckte att jag har två av dessa hyllor. Fyndade dem på loppis, gav 20 kr för båda två :). En av dem ser du bild på, på min blogg. Visst är det väl en sådan hylla?

29 Liina:

skriven

Ska hem och kolla vad jag har för märke på hatthylla och speceriskåp =)

30 Liina:

skriven

Speceriskåpet är Reda. Hatthyllan vet jag faktiskt inte men den är rätt lik första bilden av redahyllan...

31 Libby:

skriven

Teresie och Liina: Visst är det roligare när man har ett namn även på hyllor och speceriskåp?

32 Clinen:

skriven

Underbart inlägg! Tack för länken. Det finns nu en länk till detta inlägg under mitt Sonja-inlägg. /Clinen

33 Therése:

skriven

Hej, känner mig lite sent ute med mitt inlägg=), men som svar ang REDA-lådan och fortsättning på Tusse´s inlägg 31/1. Jag har ett par lådor i glas som är märkta REDA så troligen var originalen i glas.



Jag har fler glaslådor och de flesta är omärkta, men så har jag ett par som är märkta "IDEAL". Jag antar att det står för IDEALmjöl. Någon som vet? Alla lådorna kommer från mitt kök i huset där jag bor, platsbyggt 1949 så därav kanske orsaken till varför det var olika märken på lådorna..? Totalt 12 lådor som satt horisontellt under överskåpet (snedsskåp med skjutdörrar)

34 Therése:

skriven

Hej igen, jag har lagt upp bilder på glaslådorna med en fråga om IDEAL-lådan, svara gärna om ni vet! http://lessonsfromthebaglady.blogspot.com/2010/12/reda-ladan-markt-ideal.html

35 Kristina Fredrikson:

skriven

Hejsan!

Gunnar Fredrikson(gunfred) som stod bakom bla REDA,gick bort 1968,därav slutade produktionen av många av hans uppfinningar tyvärr. Ingen i familjen tog över patentet,och så,jaa,nu finns ju määäängder av kopior av de flesta av hans finurliga saker;)

Jag hann dessvärre aldrig träffa honom,då jag själv är född 1980,men min pappa(Gunnars son) är en kopia av honom,men han ville då rakt inte gå i hans fotspår på den tiden. Sådär ja,lite kuriosa:)

36 Elï:

skriven

Kristina: Tack för trevligt svar på frågan vart Reda tog vägen! Jag uppdaterar inlägget!

37 Camilla Fredrikson:

skriven

Gunnar Fredrikson min farfar som Bygde upp gunfred med alla dess smarta lösningar som man kan vara stolt över. . Hade den bästa av kvinnor min älskade farmor som blev min stora förebild nu när jag driver camfred

Svar: Vad roligt att läsa!
Eli Åhman Owetz

38 Anonym:

skriven

Måste meddela att Empire- Amelie skruvat ihop sin Gunnar Fredrikson hatthylla fel! Metallstången skall placeras (uppträdd på en av de tre trästängerna) längst fram. Bakom denna trästång med två klädkrokar påträdda och sen ytterligare trästång med tre påträdda klädkrokar. Överhyllan består av tre trästänger. I mitt föräldrahem har exakt denna hylla suttit sen år1954! I dag har jag skruvat ner den för bostaden skall säljas. Nu får hyllan pryda sin plats i min sommarstuga! I stället skruvade jag upp en IKEAhylla! Haha

Svar: Aha!
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: