Nostalgitripp till Göteborg


Gôtt! Nu har jag till slut varit i Göteborg och besökt museet Nostalgicum. Jag skrev om
50-60-talsutställningen utan "Rör ej"-skyltar redan förra sommaren. I går blev besöket äntligen av!
Och nu vill jag rekommendera alla som har möjlighet att ta spårvagnen (bara en sådan sak) till Gamlestan
och den trivsamma utställningen..  


Hundtandsmönstrade elastabyxor. Utställningen visar mode, inredning - och parfymer
(man kan till exempel lukta på Aqua Vera och Brut, kul) och berättar också genom lättfattliga
skyltar om svensk historia och samhällsutveckling från slutet av 1940-talet och fram till 1970-tal.


Tjusigt!


 
Många av föremålen känner en 50-60-talsfantast igen, som Triett-kakburken
med kompisar. Men de busvassa äggkopparna hade varken JJ, min ciceron denna dag,
eller jag sett tidigare. Och den stora Bay-golvvasen som ingår i samma serie som
min "Schwangere Luise" har jag bara stött på en gång tidigare.
Snygg, eller hur?


Ett vardagligt vardagsrum med trivsel.


Tjejen i tonårsrummet spisar plattor medan hon målar på eyelinern.


Kanske är det hon som målat fatet till vänster? "Ingalill, 1954" står det under. Fatet i mitten
är från norska AWF (Arnold Wiigs Fabrikker) och det till höger är - wow - australiensiskt 50-tal!


Så den tar vi en närmare titt på. "Damman´s Melbourne" står det på etiketten.


Men nu ska vi komma ihåg var vi är, i Göteborg, proggens högborg.
Och låter därför en afghanpälsklädd FNL-demonstrant från sent 60-tal/tidigt 70-tal
få vara med på femtiotalsbloggen.
Jag plåtade mycket mer på Nostagicum, men jag vill ju inte att ni ska se utställningen
här utan faktiskt göra ett besök. Deras hemsida hittar du här. Förutom 50-60-talsutställningen
finns nu utställningen "Den svenska synden", som såg intressant ut. Men den hoppade vi över
- eftersom JJ skulle visa mig några Göteborgsloppisar...

Vilket vackert diplom! 1967 fick någon motta det som bevis på uppskattning från
Svenska Transportarbetareförbundet. Diplomet hängde på en av de fyra butiker som
hanns med under en hektisk eftermiddag. Holmens marknad, Ebbes hörna i Bellevue,
Emmaus vid Backaplan samt antikhandeln vid Backaplan.


Klart man skulle se en del brittiskt porslin i "Lilla London" (är det någon som har
kallat Göteborg så på riktigt de senaste 30 åren... eller är det bara i fåniga
artiklar och blogginlägg som uttrycket används? :-).
"Geneva" från Broadhurst, Staffordshire, är en typisk 60-talsdekor, några liknande
ser du i inlägget om brittiskt porslin.


Sminkbord på en av loppisarna. Det var kul att se litet av retro-Göteborg. Det får bli fler besök,
bland annat vill jag se Kortedala museum...


Deras hemsida lovar gott...
1 Tifa DeLeone:

skriven

Har varit I Kortedala på muséet och fotat ett par år sen, men tydligen har dom ändrat endel så man vill ju dit igen :)

2 Sabine:

skriven

Bellevue är helt rätt namn :)

Kortedala museum rekommenderar jag starkt. Har varit där ett antal gånger (bor på gatan brevid) och tröttnar aldrig :)

3 Randiga tråden:

skriven

Som vanligt helt fantastiskt. Så kul att se. Brittmari

4 Emma, Nostalgicum:

skriven

Hej! På etiketten står det "Damman´s Melbourne". Tack för att du länkar till oss! Mvh Emma, Nostalgicum

5 clinen:

skriven

Kul! Jag har planerat att gå på de utställningarna en dag. Fast jag ska kolla extra nog på tiderna så jag inte kommer på fel dag som i Blekinge. Haha

6 Larsson:

skriven

Busvasst var ordet! :-)

7 Erica:

skriven

Vad hette loppisen med de fina sminkborden? Jag brukar alltid locka med min kompis till Holmens loppis när jag är i Götet, men den här såg ut att ha mer fina möbler.

8 Libby:

skriven

TifadeLeone och Sabine: Ja, det får bli Kortedala så snart jag har vägarna förbi.

Randiga tråden: Kul! tack!

Emma: Tack för hjälpne med etiketten!

Clinen: Ja, det är ju en bra idé :-)

Erica: Jag kommer inte ihåg om det var den sista, tror det, i så fall Emmaus, Backaplan. Invänta rätt besked från JJ!

9 JJ:

skriven

Sminkbordet fanns mycket riktigt på Emmaus. Vid Bellevue var vi på Ebbes hörna, stadsmissionens butik. Och lilla London har jag aldrig hört någon säga, förutom när det gäller ett uteställe med det namnet.

10 Anki:

skriven

Hittade hit via http://kvadratsmart.wordpress.com. Jag bor i Gbg men har aldrig besökt Nostalgicum - det får det bli ändring på!

11 K (Göteborgsguide):

skriven

Hej!

Himla fint inlägg som vanligt!

Tänkte bara säga att anledingen till att Göteborg kallas för Lilla London, är faktiskt alla engelsmän som var här när Sverige industrialiserades. Så uttrycket är inte fel eller fånigt, det är bara att de flesta inte vet vad det kommer ifrån (och tror att vi har storhetsvansinne ;))!

Tack för en trevlig blogg!

12 Sam:

skriven

Håller med "K".

Ja, annars i dagsläget så är det typ bara ett liiiitet område som kallas Lilla London nu o de e ju en butik o en pub som ligger vägg i vägg med varan på Plantagegatan= Englishshop och BeefEaters Inn.

Andra ställen som kanske kan klassas som Engelska ligger för långt ifrån och är inte lika "renrasig" el vad man skall kalla det.

13 Gundel:

skriven

Vad kul att ni tycker om 50-talet! Du känner väl till 50,-60-tals museet Nostalgicum i Göteborg. Besök www.nostalgicum.se för mer information eller vår blogg www.nostalgicum.wordpress.com

Kommentera här: