En liten rolig butik att rota i


Skyltdocka utanför, och öppet bara ett par halvdagar i veckan. Då blir jag nyfiken.
Har många gånger kikat in genom fönstret på den lilla retroboden på Rosenlundsgatan (tio steg
in från Hornsgatan) men inte förrän i går lyckats tajma öppettiden.


Jag hade bara tio minuter på mig, men hann scanna av butiken och konstatera att det
finns mycket intressant på de välfyllda hyllorna. Mestadels 1950-70-tal, en hel del Gefleporslin,
bland annat Helmer Ringströms Campanula, Kryss...


... och Ruter, till höger, som jag i mitt stressade tillstånd trodde att jag hade. Hoppas
att åtminstone en tallrik finns kvar nästa gång jag är i krokarna en fredag. Nytillkomna
läsare av Femtiotalsjakten kan se mina drygt 20 tallrikar med Helmer Ringström-dekor
här. Jag samlar!


Kläder och en hel del kul tyg (gardiner, tyger, stuvar) fanns det också.
Den lilla boden med hög fyndjaktsfaktor (medelhöga priser, men
väldigt mycket saker) har öppet fre 12-18.30 och lördag 12-16.


Och mitt emot ligger en skivbörs, för den som gillar sådant.

PS. På Hornsgatan, på andra sidan Ringvägen räknat från den här affären
(cirka fem minuters gångväg) ligger en annan litet rar butik som jag besökte
för snart ett år sedan och måste titta in i igen vid tillfälle. Jag gillar små
rara butiker. Här skrev jag om den.


1 Danjel:

skriven

Ruter är snygga! Var på en auktion för ett par månader sedan. Där fanns några tallrikar som var väldigt krakelerade och naggade. De gick för flera hundra, helt obegripligt! De på bilden ser ju hela å fina ut i alla fall :)

2 Marie:

skriven

Vilken kul affär! Dit måste jag om jag har vägarna till huvudstaden...Förövrigt måste jag bara säga att din blogg är så trevlig och inspirerande!

3 Anna:

skriven

Åh! vilken underbar butik. Där hade jag stannat länge!

4 Libby:

skriven

Danjel: Allt porslin i butiken verkade vara i mycket gott skick. Att köpa krackelerade tallrikar för mer än en tia är obegripligt, tycker jag. Något litet nagg i kanten kan jag leva med, men krackelyr suger ju åt sig fett och blir läskigt.

Marie: Tack! Och jag får returnera berömmet.

Anna: Jag med, om jag haft tid. Nästa gång!

5 Linda:

skriven

Jag hittade fem gröna Ruterassietter i oklanderligt skick när jag var på besök i min lilla hemstad. Ett gammalt värdshus som slagit igen hade loppis på alla inventarier... Vad jag gav för dem? 5 riksdaler stycket! :)

6 Anna:

skriven

Åh, det såg trevligt ut! Ska ta och besöka den när vi ska till Sthlm om några veckor. Tack för tipset!

7 Anta Snaque:

skriven

Vilken rar affär! Lite avundsjuk (på ett snällt sätt!) är man allt på er som är "omringade" av loppisar/antikaffärer. Här i Norrbotten är det betydligt glesare mellan fyndbodarna.



Ruter känner jag igen från föräldrahemmet. Nostalgitripp!

8 Cinna:

skriven

Vilket bra tips, ska ta en runda till affären i veckan:)

9 Libby:

skriven

Linda: Grattis!

Anna: Hoppas ni får ett riktigt kul besök i Sthlm!

AntaSnaque: Ni får trösta er med att loppispriserna är tre gånger lägre än i Sthlm-området :-)

Cina: Ja, jag såg någon tysk vas faktiskt :-)

Kommentera här: