Nu vill man ha solstolar igen - eller hur?


Ja - sommar, sol och plaststolar från 1950- och 1960-talen vill man ha nu. De här är gjorda
på KWA, 1961, och fanns hos Magazin 13 för ett tag sedan. 5 000 kronor begärde de för
fyra stolar. Två röda, två gula.


KWA gör fortfarande trädgårdsstolar, några är riktigt retrofina. Den här heter
"Pasta", jag ville ha den redan förra sommaren och tja, vi får se i sommar...


 
Några som varit med några somrar. Plåtade i en skånsk trädgård av min
väninna Monet. 1940-50-tal, 1960-tal, 1950-tal är mina gissningar.


Två oidentifierade godingar från Kistamässan.

Tidigare inlägg med trädgårdsstolar och solstolar:
En plats i 50-talssolen och Stolar med stil

1 Hemmarikets Charlotte:

skriven

Vilken underbar blogg du har. Jag lägger dig bums i min rolllista.

2 randiga tråden:

skriven

Så snygga solstolar, de där röda nygjorda har jag tittat på och önskat mig men vi får se. Fastnade för dina länkar i femtiotalshemmen, de har jag inte sett hos dig innan helt underbart, vilka minnen.

3 Skaffaren:

skriven

I helgen var vi på Duettspaning och stannade till vid ett loppis. 2500 pix för en stringstol och 3000 för en mortel i kalksten.

Vart tog loppispriserna vägen?

4 Fru Ekeby:

skriven

Hejsan svejsan!

Ja tänk plaståldern, 50-talet - vilken revolution i trädgårdarna bl.a !

Innan dess så lyfte vanligt folk bara ut köks stolen och satte sej på en stund.

5 amanda:

skriven

Åh så fina! Sen får vi ju inte glömma Acapulco som fortfarande tillverkas! Tack för en fin blogg!

http://www.aparapar.com/design-deco-news/wp-content/uploads/acapulco-chair-1.png

6 Libby:

skriven

Hemmarikets Charlotte: Tack! Ska titta in hos dig.

Randiga tråden: Ja, den är fin den röda. Hoppas det blir bra väder på lördag och att du hinner titta förbi på byloppisen!

Skaffaren: Skrämmande - de borde fråntas loppisskylten.

Fru Ekeby: Och det gick bra det med!

Amanda: Tack! Ska kolla in Acapulco.

7 Yvonne:

skriven

Japp jag vill ha en solstol!

Men har varken gräsmatta eller balkong... :(



Men kanske jag kan klämma in den i förrådet med alla andra saker som väntar på ett hus ler stort

8 Moster Mjölgumpa:

skriven

5000 för fyra stolar, det var mig ett riktigt rövarpris....

9 Clinen:

skriven

Den röda stolen man kunde halvligga i verkade läcker. Ser mysig ut att sitta och sola i med ett glas saft i handen. =) Förstår att du är sugen på att köpa den!

10 Erica:

skriven

Jag blev kär i Pasta jag med :-)

11 Anonym:

skriven

De är superfina!

Jag kommer ihåg att jag för ett par år sedan kastade flera liknande stolar då jag jobbade som rivare. Det var långt innan retrointresset kom.

12 Hasse A:

skriven

Morrn.



Stolar med plastband på "tvärs" som nyper användaren...



Ha de bra.



Hasse A

13 Tusse:

skriven

Hasse A: You should not have revived those bad memories.

Kommentera här: