10 bilder som blev över (1)


Bildgodis ur burken. Har ni också en massa bilder, som liksom blivit över? I mina
"Blogg, diverse"-mappar finns hundratals opublicerade bilder. De är inte sämre
än andra bilder. Men på något sätt har de aldrig passat in. Nu får några av dem
äntligen chansen - i serien "Bilder som blev över".


Stig Lindberg-hyllan på Bacchus, Upplandsgatan, Sthlm. De där Lindberg-speglarna är söta.

 
Ett sådant här höjbart bord har jag, snickrat på möbelfirma i Fellingsbro och köpt på loppis där.
En möbel för efterkrigstidens trångbodda hem, där trebarnsfamiljen kunde bodde i en tvårummare.
Tingströms ingick i samarbetet Bra bohag.


Fotoförbud. Gäller av någon outgrundlig anledning på biograf Fontänen i Vällingby.
Jag stoppades av tjejen i kassan efter den här bilden på foajéväggens målning.
Orkade inte ifrågasätta "förbudet", ibland orkar man inte det. K.G. Andersson hette
konstnären bakom målningen och annan originalutsmyckning i biografen,
som öppnade 1956.


Också en slags estetik. Eller hur? Fiskargubben, speglarna och tapeten förtjänar att visas upp.
Fanns hos Södra skattkammren på Söder för ett par år sedan (och kanske fortfarande?)


Syskrin? Den lustiga möbeln med de omisskännliga 50-talsbenen stod
hos Magasin 13, Roslagsgatan, Sthlm. Ett av mina favoritställen.
Köper nästan alltid något där.


Erkerskålen! Det är alltid lika roligt när man hittar en annons från tiden i de gamla
veckotidningar som är svåra att låta vara kvar på loppisen/i butiken.


STÄNGT. Den här bilden från Årsta får symbolisera den där frustrerade känslan när man är en bit
hemifrån, ser en intressant butiksskylt, skyndar över gatan - och ser Stängt-skylten.


Kolla knappen! Ett fint litet sminkbord med lampa i mitten, en av många godbitar på vårens
antikmässor.


Kolla knappen II! Den gammaldags kontakten och en rar
tapet med en del blessyrer plåtade jag hos Rådhuskonditoriet
i Söderhamn, det hittills finaste kafé från förra seklets mitt
som jag besökt.

Det kommer åtminstone ett par inlägg till
i serien "10 bilder som blev över".
Stay tuned....
1 Linda:

skriven

Känner igen mig i det där, har samlat på mig ett antal foton som bara "blivit över" under bloggandets gång. Kul att du väljer att visa några av alla stackars bortglömda här ändå, du hade mycket fint i gömmorna!

Gillar särskilt annonsen för det kombinerade soff-/matbordet, ett sånt står på min önskelista. (Mamma fyndade ett i en lada för 25kr för ett tag sedan...)

2 form55:

skriven

Väggmålningen gillade jag! Och Stig Lindbergskålen är inte dum den heller.

3 malla:

skriven

Fotoförbud på en biograf låter ju bara knäppt! Speciellt när det var så tjusig originalinredning kvar..



Å bordet har jag ett nästan likadant, ingen hylla under bara! 20 kronor på en idrottsloppis! :)

4 Gila:

skriven

Fiskargubbetavlor har jag aldrig förstått charmen med. De är ju riktigt "tacky" ;-)

5 The StarChief:

skriven

Knappen vinner. Har en sån i vårt sovrum.

6 kicki:

skriven

hm... jag ska ha en massa foton från Fontänen... var där och dokumenterade åt min dåvarande arbetsgivare under invigningen, och blev såklart mer betagen av detaljerna än folket och händelsen. =)

7 eli:

skriven

Linda: Kanske hittar du också ett under sommarens loppisturer?

Form55: Väggmålningen skulle jag kunna tänka sig som fondtapet hemma.

Malla: Nej, det är ju fantastiskt löjligt. Grattis till bordet!

Gila: Jag förstår heller inte fiskegubbar. Kankse ska man ha 20 stycken i ett helt väggcollage för att de ska komma till sin rätt? :-)

The Star Chief: Härligt att ha sådana knappar!

Kicki: Ja, det är verkligen fint. En trappa ner också, fast det är nytt?

8 Magasinprojektet:

skriven

En sådan Twistburk hade vi hemma när jag var liten. Vi förvarade kritor i den! Fin blogg :)

/Emmy

9 Clara:

skriven

Vad roligt att se en reklam för Erkers-skålen! Genom mitt jobb på Designarkivet har jag haft den stora äran att träffa formgivaren bakom skålen Arne Erkers och hans fru Kerstin. I sommar kommer det vara en utställning med hans grejer på Karlshamns konsthall.

/Clara

Kommentera här: