Första bilderna från nya lägenheten


Rutgers och min lägenhet går alltså ännu inte att bo i. Men jag har tagit några "före"-bilder,
av 50-talsmarkörer som gör mig lycklig. Vi börjar med hyllbården som satt kvar i ett
av kökskåpen. Den är så fin att jag tänker tvätta den och sätta tillbaka den - när skåpens
illröda insidor fått annan färg.


Förre hyresgästen hade tapetserat hela köket, inklusive
luckor, med en "fanértapet". Men allt det försvinner
och istället kommer här att vara nymålat och fint.
Och under överskåpet ska det sitta specerifack.
Jag blir lycklig bara av tanken på det. Har aldrig haft
specerifack, ni vet de där lådorna i glas (senare i plast).


Nu tänker vi bort den blårutiga självhäftande plast som kökslådorna är
försedda med. Tittar istället på lådornas lustiga, nästan kvadratiska form.
Och ser ni, ett skafferi! Det röda är perstorpsplatta och kommer nog
att få behålla sin färg.


Vardagsrummet. 1957 byggdes huset och på den tiden lades parkett som håller stilen än.

... och element kunde vara söta, som det lilla här i sovrummet.
Fönsterbrädorna i sten är i ett fantastiskt skick, och har en sjögrön ton.
Och hörnfönstret - visst är det fint?


Lägenhetens enda Ticka-regel sitter på ett skåp i
klädkammaren.
I helgen ska vi välja tapeter. Som hyresgäst har man
ju inte så stort utbud att välja på. Men det lutar åt
några ljusa tapeter med lätt retro-touch...

Trevlig helg!


1 Larsson:

skriven

En "riktig" lägenhet har hörnfönster :-)

2 Skaffaren:

skriven

Schysst!

Jag känner igen en hel del från vårt hus byggt 1951.

Parkettgolv, fönsterbrädor i marmor, en! Ticka-regel, skafferi, fanertapet på köksluckor.

Saknar tyvärr den söta hyllbården.

Lycka till med det nya boendet.

Hörnfönstret är läckert.

3 Anna:

skriven

Oj, någon verkar verkligen haft dille på det där med att tapetsera dörrar/luckor. Specerifacken brukar kallas Redahyllor, men det kanske du visste? Jag har länge fluktat efter en sån, har en i plast men, ville hellre ha en stomme till mina glaslådor.

4 Åsa:

skriven

Ser fram emot att se vilka tapeter ni väljer, trots att urvalet är litet. Jättefint parkettgolv.

5 JJ:

skriven

Riktigt fint hörnfönster! Parketten var också fin. Det blir nog bra när allt är klart.

6 Linda:

skriven

Helt klart en lägenhet med bra potential! Känner igen (och saknar!) de vackra och djupa fönsterbrädena i marmor, där får man plats med många läckra retro-krukor. :)

Och köket kommer bli hur fint som helst när det är klart, med specerihylla och allt! (Älskar den söta hyllbården.)

Köpte faktiskt en specerihylla igår, för bara 77kr. Tyvärr med lådor i plast som har fått en tråkigt gul ton... Någon som är bra på husmorsknep och vet hur man kan göra genomskinlig plast som gulnat snygg igen?

7 Clinen:

skriven

Ser trevligt ut =) Ska bli spännande att se hur det blir med ny färg och nya tapeter. =)

8 Khina:

skriven

Åh vad skoj! Jag gillar verkligen när man får börja renovera från scratch och med din och Rutgers sinne för design kan det ju inte bli annat än bra.

9 Eli:

skriven

Larsson: Absolut!

Skaffaren: VA!? Fanns det verkligen fler som tapetserade sina köksluckor med fanértapet? Skrämmande.

Anna: Jo, jag vet. Borde kanske skrivit Reda-hylla. Men det fanns andra märken också.

Åsa: Ja, urvalet är litet. Och några retromönstrade tapeter finns ju inte. Men några ljusa som blir fina mot teak, jakaranda och gardiner i 50-talsmönster :-)

JJ: Du kanske inviger gästrummet i juli :-)

Linda. Går det att åtgärda gulnad plast, sitter det liksom inte i materialet? 77 pix var ju överkomligt dock!

Clinen: Det tycker vi också :-)

Khina: Det var snällt sagt. Hoppas du har rätt... Men vi kan inte hitta på så mycket udda med tapeter och golv eftersom det är en hyreslägenhet.

10 Läsfröken:

skriven

Du kan få vilka tapeter du vill bara du köper kvalitét, så om du t ex vill ha en fondvägg sätter målaren upp det, även om det är värden som står för renoveringen, Mne du måste betala själv för andra tapeter.

11 Anta Snaque:

skriven

Det där kommer att bli hur snyggt som helst. Förresten, man får faktiskt tapetsera och måla lite som man vill även i hyresrätter, om man bara återställer det till "normalt" när man flyttar.

12 eli:

skriven

Läsfröken: Nja. Den här värden verkar ganska bestämd i att man bara får det uppsatt som finns inom deras utbud. Jag försökte till exempel få dem att sätta dit gammaldags handtag på köksskåpen, handtag som jag själv skaffar, och pastellfärgade kökskluckor,som jag själv är beredd att måla om vid flytt, men det blev nobben. Jaja, vi får se...

Ata Snaque: Jo, men som sagt, se förra svaret. DE gör inget annat än utbudet. Men jag ser tiden an. Det ska nog bli bra.

13 Emelie:

skriven

Åh vad kul med en ny lägenhet! jag håller också på att pyssla med min alldeles nya! :)

14 eli:

skriven

Emelie: Och VILKEN lägenhet sedan! Wow!

15 Erik:

skriven

Vilken fin lägenhet, och vlka fantastiska fönster! Både vardagsrummsfönstret och hörnfönstret! Ser fram emot fler bilder på dessa rum. I vilket område står huset

16 eli:

skriven

Erik: Tack! Nybodagatan, Solna.

17 Ina:

skriven

Vad tänkte månne den som lade upp fanertapeten? :)

Kommentera här: