Dessa fantastiska konserver - och annonser


Det är 1956 och allting finns på konservburk. Annonserna för konserver är många
i tidningarna från den här tiden. Det som slår mig är att säljargumentet oftare går ut på hur 
konservburken underlättar vardagslivet än på hur gott innehållet är. Och så beundrar jag annonsmakarna.
Reklamen är så snygg, vilka detaljer.


Husmor OCH yrkesarbetande, då klarar konserven biffen!
(Läs mer om sekreteraren och andra yrken som försvann här.)


Fritidstimmar är inte så dumt. Som vanligt är hela familjen glad och förundrad.
Kanske bjuds de på salta biten?


Eller lunchtunga? Nej, då låter till exempel fläskkotletter - till och med från burk - godare.
Litet orolig blir man över tillägget u.p.a. (utan personligt ansvar) efter tillverkarens namn.
Lanserades konservburken på 1950-talet? Nej, uppfinningen kom redan 1810, och slog
igenom under Krimkriget - alltså på 1850-talet.

Här ett tidigare inlägg, med instruktioner hur man öppnar sin konserv.
1 Tusse:

skriven

Lunchtunga ... minns de uppåt avsmalnande burkarna i den danska charkuteributiken som innehöll Oksetunge.

Som inbiten ungkarl (nu sa jag det igen) vet jag självfallet hur man öppnar en konservburk FÖR HAND.

Vilket katten kan intyga.

2 The StarChief:

skriven

Jag blir alltid så glad när jag ser dom gamla teknade annonserna.

Mina bästa loppisfynd gjorde jag för 10-15 år sedan.

då åkte jag alltid till loppisarna 5 min innan dom stängde så köpte jag alla gamla radioapparater för 10kr. Många av dom har jag tyvärr inte kvar.

3 Anta Snaque:

skriven

Lunchtunga! Bara namnet... blää! Inte undra på att JLS skriver u.p.a. Men reklambilderna är fina.

4 Libby:

skriven

Tusse: kanske skulle du vilja ha vänlgheten att berätta för oss, hur det går till?

The Star Chief: Bra knep det där med fem minuter före, när man säljer på loppis vill man ju bara bli av med sakerna då.

Anta Snaque: Ja, tunga är så ruggigit. Eftersom jag vuxit upp på gård så har jag sett den där tungan ligga där i en glasburk och marinera, eller vad den gjorde. Brrrrrrrrrrrrrr.

5 Rutan:

skriven

Det handlade väl om att få ut så många kvinnor som möjligt på arbetsmarknaden, som ropade efter arbetskraft?

I stället blev de dubbelarbetande med dåligt samvete...

Fortfarande på 1990-talet, när jag hade livsmedelsaffär, ursäktade sig kvinnorna som köpte konservmat. De som var gladast för den var änklingarna på 80+.

6 Tusse:

skriven

För hand - alltså med en konservbrytare som ser ut som en gubbe med kroknäsa i profil. Röda Clara funkar inte för mig, antingen är den slö eller så lossnar den från väggen.

Kattmatburken är det bara att slita upp för hand.

En gång hade jag förresten en burköppnare som det stod Libby's på, undrar vart den tog vägen.

7 Monet:

skriven

Usch, fy, blää, yäck och allt annat som beskriver vilka äckligheter som fanns i de där konserverna.



Tack och lov var min mamma hemmafru och lagade den mesta maten själv. Men då och fick vi sånt där uräckligt på burk. Det enda som gick att äta var Bullens Pilsnerkorv. Och tunga gjorde min mamma själv, något gräsligare fanns bara inte där den låg i sin kastrull med hela tungroten kvar.



Att man överlevde:-) Men så kan jag inte få ner något av svensk husmanskost heller!

8 Tusse:

skriven

Rutan: Minns en gång på 1990-talet när jag intervjuade Hushållningssällskapets dåvarande hemkonsulent apropå ett konserverat livsmedel. Hon blev nästan chockad av min fråga och påpekade att hon hade ett "lanthushåll" och där förekom minsann inga konserver!

Till slut fick jag kontakt med Karin Ståhl på Findus provkök i Bjuv, Skåne, och hon kunde ge mig alla upplysningar om den legendariska TV-soppan (mustig köttbuljong med oxkött, helgryn, morötter, tomatpuré, gul lök, potatis, salt och kryddor).

men redan på 1940-talet lanserade Findus djupfryst färdigmat - bland annat äppelpaj, stekt kyckling och engelsk biffpaj.

9 Fläderblom:

skriven

Tungan är en stor muskel. Kokt blir den mör och har bra köttsmak trots att den är mager. Dessutom är den billig. Tunga är helt enkelt utmärkt mat. Varför skulle den vara äckligare än annat kött?

10 Libby:

skriven

Rutan: Det mesta funkar på konserv, tycker jag, förutom just kött.

Tusse: Röda Clara som är så bra! Hittar du nånsin Libby´s-öppnaren så vet du vem som är intresserad...

Monet: Åh, men riktig hemlagad husmanskost mmmmmm. Rotmos med fläsklägg (EJ burk), raggmunk, salt sill med löksås mmmmmmmmmm....

Tusse: Jag har en bild på en annons för TV-soppan någonstans. Ska se till att lägga in den framöver!

Fläderblom: I mitt fall handlar det om att jag sett den grå kapade tungan ligga där och se väldigt "avskuren kadaverdel" ut. Bara ett år tidigare hade tungan suttit i munnen på en söt liten kalv som slickade ens händer. Tunga som mat. Nä.

11 Tusse:

skriven

Libby-öppnaren försvann troligtvis redan på min mormors tid. På tisdagarna brukade hon skicka mej till slakteributiken där det låg rykande färska inälvor och dallrade, bland annat kalvhjärna som vi ansåg vara en delikatess.

Kommentera här: