Heta namn 1959: Marilyn, Barbie, Adam och Ingo


Vi tar en titt på de stora händelserna under 1959, året som började för exakt
50 år sedan.
Till exempel får Marilyn Monroe en Golden Globe 1959, för bästa
komediskådespelerska i "Some Like It Hot" med Jack Lemmon och Tony Curtis. 
Foto:  Wikimedia Commons.


Marilyn kanske inte var så imponerad, men tja, Hötorgscity invigs i alla
fall detta år. Här byggs tredje höghuset.
Foto: Pressens bild/Wikimedia

Under våren detta år klubbades ATP-systemet igenom.
Och under juni, juli, augusti sänds första "Sommar". Det är 10 personer som
pratar, i två tre program/person. Få av de namnen känns igen idag.
Sommar-nestorn Jörgen Cederberg inledningstalar, här har du hela listan.
Ingo, Ingemar Johansson, blir världsmästare i boxning. Alla män över 60
minns var de höll hus den juninatten. På Wikpedia hittar du länk så att du
kan lyssna på matchreferatet.


Design: Stig Lindbergs "Adam" tar plats på porslinshyllan
i bosättningsaffärerna.


... och Barbie gör entré, i USA.  
Pojkvännen Ken dök upp
två år senare. Föregångerskan
Lily kan du kolla in på
Margarethas blogg Bastmattan.
Foto: Sergej Bereshnoi,
WIkimedia

Eurovisionsschlagerfestivalen äger rum i franska Cannes.
Programmet direktsänds för första gången i svensk TV.
Brita Borg med Augustin kommer nia. Siw Malmkvist sjöng
melodin i den svenska uttagningen, men fick inte åka för
att hon var för ung. Lyssna på Brita här.

Till sist:
Den första banan på Arlanda invigs.
Västernserien "Bröderna Cartwright" har premiär i svensk tv
på annandagen 1959.
Vilhelm Mobergs "Sista brevet till Sverige" kommer ut.
Det är sista boken i romansviten om Karl-Oskar och Kristina.
1 margaretha:

skriven

Minns du Lily dockan som var en föregångare till Barbie? Jag har en någonstans - den tyckte jag aldrig om.

Margaretha

2 Libby:

skriven

Nej, det var före min tid. Men jag tror att jag läst om den dockan, var inte den tysk?

3 margaretha:

skriven

Jo, jag tror den var tysk - och slog inte alls igenom. Ska leta fram min och fotografera henne.

Margaretha

4 margaretha:

skriven

Nu finns en bild av Lily på min blog.

Margaretha

Kommentera här: