Glad påsk!


I morgon är det skärtorsdag och sista dagen före påsk som posten delas ut.
Du hinner skicka påskkort! Eller så mejlar du e-påskkort. Eller så
mejlar du en länk till det här inlägget och önskar Glad påsk.


Korten är 1930-40-tal och just det här ser ut som ett gammaldags
konfirmationsminne-kort.


Litet lustiga blommor. Rosa tussilago nere til höger. Tussilago skulle
faktiskt passa som rosa blommor. UPPDATERING: Haha, tusenskönor är det
ju, påpekar ett par vakna läsare. Tack! Men ändå... rosa tussilago... skulle vara fint?


Flicka med kycklingar eller höns - poppis motiv.


Höns i svenskt landskap likaså.


... eller bara svenskt landskap. Med torpstuga, grind, sjö och utslagna björkar.


Glitter är aldrig fel.


Och ju mer desto bättre.


Med mitt favoritkort önskar jag er alla en glad påsk!

PS. Och här ser ni min mammas påskkort, som jag visade förra påsken.

1 stol, 2 loppisar, 1 dockskåp och 1 konsttips


Här har vi stolen... ja, vad heter den? Jag köpte den hos Risingeboden i lördags,
men spanade faktiskt på den redan i höstas på Konst- och antikmässan i Österbybruk.
Stolen är en variant på, eller om man ska använda ordet kopia, fast jag tycker inte det,
den är mer "inspirerad av"...

 
"Mademoiselle", som Ilmari Tapiovaara formgav för Edsbyverken
i slutet av 1950-talet. Den svarta Mademoisellen plåtade jag hos
Kungsholmens Antik i vintras. Den kostade 6 000 kronor, om jag
inte minns helt fel. Nästan 10 gånger mer än vad jag gav för...


... "Fröken" kanske den heter? Gunilla på Risingeboden hade fått en hyfsat
pålitlig uppgift om att stolen ska vara en Ikea-stol. Möjligen målar jag den svart
och låter den matcha sin Ikeasläkting, bokhyllan "Tema".
Om någon har en Ikeakatalog från 1950-60-talet där min stol finns med
- låt mig veta!


Som vanligt hade Risingeboden många roliga saker att titta på (och att köpa, se inlägg från i lördags).
Det här är en tallrik av Dorothy Clough, dekorens namn: "Sambo".


Två Geflekoppar i dekoren "Trio" av Helmer Ringström. Snygga, som allt han
ritade. I går hittade jag för övrigt ännu en Helmertallrik, vilket betyder att inlägget
"Sju sorters Helmer IV" närmar sig med stormsteg. Det senaste i serien, "Sju sorters Helmer III",
ser du här.
 

Porslinsbordet bjöd på två Helmerdekorer, "Mexiko" med besticken och "Lansett",
flata och djupa, tillbringare och uppläggningsfat. längst upp till vänster.


Vidare till nästa loppis, i Östhammar (följ skyltarna mot campingen, tre bodar på en tomt).
Där la jag vantarna på vad jag tror är en tysk vas. Siffror i relief undertill och fem sex
bokstäver, likaledes upphöjda, som jag känner men inte kan ursklija eftersom ytan är så grimlig.
Tusen Vaser - har du svaret?


Året är 1975 och Gefleservisen "Agneta" ser dagens ljus. Två år senare lanserar
Arla kefir, som på något sätt passar ihop med den här servisen. Man ser ofta Agneta på loppisar,
till bra pris. På den här loppisen fick man fyra koppar med fat för 100 pix. Jag hittar ingen
uppgift om vem som ritade dekoren Agneta, som jag tycker är rätt trevlig.


Tillbringare, Gefles "Veranda".


Det enklaste av badrumsskåp, långt från de pastellfärgade
italeinska i bullig plast.


Spice Islands kryddor kom på 1950-talet och ses i kryddställ på väggen i många av
Allt i Hemmets köksreportage. På landet där jag växte upp var det ännu på 1960-talet litet hippt
med Spice Islands-burkar. Men inte ens då, innan jag sett en vitlök,  smakade vitlökssalt gott,.
Jag kan känna den där fräna kryddpulverlukten i näsan. Stället med brukarna kostade 50 kronor.
Jag passade.


Allt med katter på kostar mer. 250 kronor för kattkudden, 40 pix för den
med fågel.


Fina flaskor.


Hoppsan - var är vi nu? Jo, på Adas kaffestuga i Östhammar, en av Femtiotalsmannens
och mina favoriter. Där finns ett dockskåp.


Husmor på gränsen till nervsammanbrott - odiskade grytor i diskhon!


Och så ett litet upplyst akvarium.


Konstsafari ingår i Femtiotalsmannens och mina påskplaner. Ett tips för er
som rör er i samma trakter som vi.

Hur hamnade du här?


God morgon, måndag! Den här veckan blir det läsarundersökning med
pristävling på Femtiotalsjakten. Med drygt 500 besökare per dag, men "bara" omkring
30 personer som kontinuerligt kommenterar är det klart att jag är nyfiken
på vilka ni andra är.
Frågorna jag vill ha svar på är: Hur hittade du hit, hur ofta läser du min blogg och vilken
typ av inlägg tycker du är roligast att läsa? Du får gärna berätta något om dig själv också.
Jag hoppas förstås att även i som brukar kommentera svarar, så att ni kan vara med i:
Pristävlingen. Läsarundersökningen pågår till och med midnatt nästa söndag (natt mot måndag).
Nästa måndag ber jag en oväldig person som inte läser bloggen att säga en siffra mellan
1 och det antal kommentarer som kommit in. Den som skrivit kommentar nummer X får ett litet
trevligt pris. Jag försöker hitta något som jag tror kan göra personen som vinner glad.
Vem som vunnit tillkännages nästa tisdag (den 5 april).

Trevlig fortsättning på veckan!

PS. Flickan på bilden och hennes kamrater från andra delstater är poppis bland män med 
äldre bilar, berättade Gunilla på Risingeboden som säljer sådana här amerikanska dekaler
från förr.

Frisersalong med nästan 100 år på nacken


Det var på håret att jag missade salongen. Jag har gått förbi här många gånger, men först
häromdagen tittade jag in genom fönstret när jag passerade Frisören på Hornsgatan 100.


Anno 1912, som det brukar stå i mäklarannonserna. Om två år fyller salongen hundra år!


Det golvet vill jag ha i mitt kök!


Här gäller det håret! Affisch med hårvatten från förr, men hårprodukterna är nutida.
Jag frågade ägarinnan om det är här herrarna och damerna som dansar på Chicago snett över
gatan får håret gjort på gammaldags sätt, men nej, Frisören har ingen sådan specialinrktning
utan är en vanlig, modern hårfrisering.


Askarna har handskrivna etiketter med namn på manliga kunder.
Skrivstilen antyder att de var stamkunder för mycket länge sedan.
Förvarade man sin egen rakkniv och rakborste hos frisören? Jag glömde fråga.


1963, ungefär?


Det finns mycket att titta på, här har min kamera smugit sig nära personalens vrå bakom
salongen. Åhhh, dessa vackra skyltdockor från förr. Och en hel rosenträdgård som tapet.


Sköljdags!


En ljuvlig tapet.


National. Jag lämnar utrymme här för två meningar om kassaapparaternas historia
- tack på förhand, Tusse!

 

Barbie  och skyltdockshuvuden har bara bra hårdagar. Men flickan i Islandströjan
skrattar hysteriskt och har dragit på sig en luva. Precis som jag en gång för länge sedan,
efter en litet för kraftfull permanent.


Uppbygglig läsning.


... eller om man bara vill titta på bilder.


Champonering.


Hej då, Frisören. Tack för att jag fick insupa atmosfären
och ta bilder!

Två tidigare besök på frisersalonger:
Först frissan, sedan fiket och Hair parlour i London

Lyckad loppislördag


Blått en del av inköpen i dag. Femtiotalsmannens och min tur till Gimo ToR blev lyckad.
I Risingeboden (se helgtips i går fredag) hittade vi litet smått och gott. Bregers smörask för Husqvarna
har jag redan i gult och rött, klart jag ville ha den blå också. 50 pix, vilket är samma som jag gett
för de andra två. Femtiotalsmannen förälskade sig i den blå elefanten, 65 pix, som är en vattenkanna.
Snygga 50-talshanddukar, tvättade och manglade, med mitt (riktiga) förnamns intial som monogram,
25 pix/styck. Och så ett fat med Stig Lindbergs dekor "Prunus" för 20 pix, trevligt som fat till liten blomkruka.


På en loppis inne i Östhammar fanns 12 assietter, 20 pix/styck, jag borde prutat eftersom vi
köpte hela traven - men ibland orkar man inte. De behövs här på landet, där vi hittills haft
en udda samling assietter.
Fler bilder från lördagens loppistur kommer i veckan. Då får ni se stolen som följde med
hem från Risinge och som jag är ruskigt glad över.
Berätta vad ni hittat på era loppisrejder i dag!

I morgon på Femtiotalsjakten: Frisörsalong med nästan 100 år på nacken.

Rutigt är rätt


Låt mig presentera mitt senaste loppisfynd: Kylväskan. 20 pix för en rolig väska med
bra kyla, jag testade den i går. De vita plasthandtagen känns 1960-tal och rutorna matchar
baksätesfilten i min bil, där väskan kommer att bo i sommar.
Nu får vi se vad lördagsloppisarna har att bjuda på...

Loppis i luften (helgtips)


Känner ni? Det är loppis i luften. Den här helgen hoppas jag att Femtiotalsmannen och jag
ska komma iväg till Norduppland. Roliga Risingeboden i Gimo har loppis lördag-söndag 11.00 - 15.00. 
Blomkrukan på bilden köpte jag i loppisladan Hamnladan i Norrtälje häromsistens. Vet inte ursprung,
men gillar mönstret. Den står på ett Jiefat och härbärgerar en Scheurich-kruka.
UPPDATERING: En vanligtvis underrättad källa är till 98 procent säker på att den här krukan är
en Upsala-Ekeby.
I helgen pågår även vintagemässa i Stockholm, den räknar jag med att få se inlägg från hos någon
av alla trevliga vintagebloggar.


UPPDATERING: Eftersom frågan om krukans ursprung tas upp i kommentarerna
(Benny efterlyser dokumentation, Danjel föreslår Steninge)
så kommer här ytterligare en kruka, som känns som en släkting
till den första. Också loppisfynd, också av okänd härstamning.
Någon som vet?

Trevlig helg, vad ni än hittar på!

Fler brittiska "stringmän"


Fick syn på de här stretande "stringmännen" på "Little Rascals"
blogg. Hon är svenska och bor i England och har en blogg som är rolig
att följa för oss som också skulle vilja tillbringa mer tid i det landet.
Jag har också stringmän...


... som sitter och funderar på om de ska ta stringbåten
och schappa. Tillbaka till London, kanske, där jag köpte
dem hos Ian på Alfie´s Market.

Don Draper hade satt ner foten


En del reklam från 1950-talet och tidigare har en besk ton. Feel bad-reklam. Jag tror inte
att Don Draper i "Mad Men" hade gillat det här.


Utstirrad av alla, om du hade fel skor på danshaket eller kaféet.
Servitrisen bad förmodligen stackarn med skorna att lämna lokalen.

Man misstänker nästan att folk inte hade annat för sig än 
att inspektera andras skor? Eller andras strumpor, för den delen
- se bara här!

Rätt gissat, UE-samlarna!


Så här glad blev jag över ett inlägg hos Upsala-Ekeby-samlarna.
De har ett nytt kul tema den här veckan, de gissar vad andra
bloggare skulle vilja ha. Jag blev smickrad över att få vara med.
Både den här väggplattan och den fina fisk de visar
är gjorda av Taisto Kaasinen under hans tid på
Upsala-Ekeby. Jag gillar Kaasinens litet klumpiga saker.
Hälsa på hos Upsala-Ekeby-samlarna!

En loppistupp till


Vem katten är det där? undrar kissen från Ystad metall misstänksamt. Jo, det är ännu
en tupp som fyndats på loppis i vinter (den förra ser du här). Jag vet ingenting om tuppen,
men den känns som 1950-60-tal.


Tuppen är en ljusstake och väldigt charmig, tycker jag.
Äggkoppen har hängt med sedan min barndom och kommer snart, 
som traditionen bjuder, att jobba extra som vas för årets första 
bukett tussilago.

Måndagsblommor


God morgon, måndag! Glöm inte att köpa dig en bukett blommor i dag.
Den vackra vasen fanns på Kistamässan i januari, det är en Gefle.
UPPDATERING: Modellen heter IP, berättar Benny på Porslinsbloggen. Modellen är
antagligen Arthur Percys, dekoren kan vara Lillemor Mannerheims.
Jag ångrar att jag inte köpte vasen, den är så vacker i sin strama enkelhet och jag känner
att jag är på väg in i en enklare, mer avskalad 1950-talsfas.
Vilken fas befinner DU dig i?

Trevlig fortsättning på veckan!

Husmors lilla köksbibliotek (och några 1930-talsbokmärken)


Visst ser hon modern ut? Den unga frun på omslaget till "Konservering", en bok i serien
"Husmoderns presentbok" är tecknad av konstnären och illustratören Helge Artelius. Jag hittade henne
och många, många recept och artiklar om hur man bäst sköter ett hushåll när jag plockade fram
mammas gamla kokböcker. UPPDATERING: Hos Denna dagen, ett liv ser du "Värdinnans ABC" i samma serie.
 

Hemmets stora rådgivare är från 1930. Mamma är född 1925 och gick
hushållsskola i slutet av 1930- eller början av 1940-talet, antagligen ingick
boken i kurslitteraturen. Den har allt från GI-recept (kapitlet Dietmat för sockersjuka)
till DIY i hemmet (kapitlet Rensning av fjäder och tillverkning av kuddar).


Många instruktioner har bild.


"Bakning" trycktes 1928, "Prinsessornas kokbok" 1931, "Konservering" 1931.
De två nedersta är ännu äldre, dem fick mamma av sin farmor. "Efterrätter och desserter"
är från 1915 och "Kokbok" från 1909. Visst är de fina?


Bild ur "Konservering". Busvass kepa.


"Kokbok" betingade trots sitt anonyma namn hela tre kronor.
Men den hade ju en jugendkorg på omslaget...



... och vackert papper på pärmens insida.

Detta är märkligt - just när jag sitter och skriver det här inlägget
och varvar med att kolla facebook så ser jag fb-vännen Annas statusuppdatering
där hon gör reklam för sin nya blogg. Den handlar om att hon ärvt sin mormors receptbok,
och ska baka allt i den. "Stora mängder socker, obscena mängder smör och många minnen
av en älskad mormor" utlovas. Bloggen heter Anna och Anna, jag lägger genast
till den i mina favoriter!


"Gillar du bara 1950-tal?" frågar folk. Nej, det vore ju litet begränsat. Jag inreder mitt hem
i 1940-60-tal, men har alltid gillat allt som är "gammalt" och vackert. Och på senaste tiden har "gammalt"
även börjat omfatta glad 1970-tals-design i gult och orange. Mammas bokmärken från 1930-talet
får ni som bonus i dag.
Gamla. Och vackra.


Rödluvan och en krocketspelerska (?).


Romantik från förr.

För nytillkomna läsare, några äldre inlägg med anknytning till dagens:
Hyllning till en hemmafru - om mammas yreksskicklighet
Trendigast - Husmoderns köksalmanack - om almanackornas almanacka

En liten rolig butik att rota i


Skyltdocka utanför, och öppet bara ett par halvdagar i veckan. Då blir jag nyfiken.
Har många gånger kikat in genom fönstret på den lilla retroboden på Rosenlundsgatan (tio steg
in från Hornsgatan) men inte förrän i går lyckats tajma öppettiden.


Jag hade bara tio minuter på mig, men hann scanna av butiken och konstatera att det
finns mycket intressant på de välfyllda hyllorna. Mestadels 1950-70-tal, en hel del Gefleporslin,
bland annat Helmer Ringströms Campanula, Kryss...


... och Ruter, till höger, som jag i mitt stressade tillstånd trodde att jag hade. Hoppas
att åtminstone en tallrik finns kvar nästa gång jag är i krokarna en fredag. Nytillkomna
läsare av Femtiotalsjakten kan se mina drygt 20 tallrikar med Helmer Ringström-dekor
här. Jag samlar!


Kläder och en hel del kul tyg (gardiner, tyger, stuvar) fanns det också.
Den lilla boden med hög fyndjaktsfaktor (medelhöga priser, men
väldigt mycket saker) har öppet fre 12-18.30 och lördag 12-16.


Och mitt emot ligger en skivbörs, för den som gillar sådant.

PS. På Hornsgatan, på andra sidan Ringvägen räknat från den här affären
(cirka fem minuters gångväg) ligger en annan litet rar butik som jag besökte
för snart ett år sedan och måste titta in i igen vid tillfälle. Jag gillar små
rara butiker. Här skrev jag om den.


Gör ett hemma hos, hos dig själv (helgtips)


Helgen före lön, då kan man gratisroa sig med att ta bilder på sitt hem och leka
med bildbehandlingsprogrammet. Jag kom på att jag inte visat lyans senaste
tillskott - hallmöbeln. Den köpte jag i en liten butik på Wollmar Yxkullsgatan, snett
emot Modernretro. 1960-tal, sa handlaren, "kanske Bodafors". 

 
Jag vill återigen puffa för ensam blomma i vas. Litet stiligt, och en bukett
räcker till många vaser.

Trevlig helg!

I går hade jag 1,5 miljoner läsare


Drygt 500 unika besökare/dag. Det är Femtiotalsjaktens snittsiffra sedan några månader
tillbaka. Men i går skrev jag retrotips för betydligt fler när tidningen Metro, där jag arbetar, 
hade inredninsgtema. 



Metro har 1,5 miljoner läsare per dag. Så... blev det besöksrekord på bloggen? Nej,
precis som tidigare gånger när Femtiotalsjakten synts i papperstidning, se pressklipp, så blev det 
bara en knappt märkbar ökning av antalet besökare. Och jag vet ju hur många gånger jag själv noterat
adressen till en sajt eller blogg i anslutning till en artikel på papper, men sedan glömt att gå in och kolla.
Om däremot en populär blogg länkar till min så syns det direkt. Då skjuter besökssiffran i höjden
den dagen, och effekten varar några dagar.
Slutsats: Låt oss länka generöst till varandra!

PS. Hela världens Metro kan man läsa som pdf-tidningar här, och just retrosidan här 
(det är en bra artikel, skriven av Stina Lodén).

Spisarparty? Nej, loppisrunda!


Äntligen loppisrunda igen! Jag hade inte gjort någon sedan före Londonresan, men i förrgår
fick jag så en eftermiddag över. Det blev rara Sundbyberg. Där finns en loppisgalleria,
Myrorna och Stadsmissionen, hos vilka jag började med att spana på dockskåpsmöbler.


Priserna låg från 20 kronor per möbel och uppåt. Radiogrammofonen på första bilden
kostade 150 kronor. Man kan hitta kul saker i välgörenhetsbutikerna - men som vi
retro- och loppisbloggare litet surt konstaterar med jämna mellanrum, det är svårt att göra
prismässiga fynd numera.


Badruminredning, någon? Mitt eget dockskåp står på landet och väntar på sommaren,
då jag ska ta itu med renoveringen.


Emilia. Så heter Arabiakoppen med fat som fanns hos Kuriosahörnan i loppisgallerian.
Den ljuvliga servisens dekor ritades av Raija Uosikkinen 1949. Läs ett trevligt inlägg om
"Emilia" hos Queen Retro and Vintage Blog. Kuriosahörnan skulle ha 695 kronor för kopp
och fat, ett bra pris enligt dem själva och en snabbgoogling tyder på att det kan stämma.


"Koka", brun. Kopp, fat och assiett för 50 pix måste väl sägas vara ett fynd?
När ska de bruna serviserna (1950-talarna "Koka" av Hertha Bengtson och "Rustik" av
Britt-Louise Sundell, Stig Lindbergs "Coq" från 1966 och diverse mer eller mindre
murriga 1970-talare) bli riktigt heta? De passar ju bra in i rådande 70-talstrend.


Hej 1960-70-tal! säger vi till  Kuriosahörnans lakan med glada bårder.


Kopparna är Old Höganäs, först presenterade på utställningen H55. Tre koppar och fem fat
"i befintligt skick" för 85 pix. Det lilla tvådelade gröna fatet kommer från Jie liksom förmodligen
de två rundade faten. Ljusbrun Old Höganäs-kanna.
Som sagt, när kommer Murrighet som trend?


När det än blir så har den här fåtöljen, från Myrorna, en ljus framtid. Den är
faktiskt riktigt fin, om man tänker bort det rutiga tyget. Så fin att jag vände på den
- men hittade inget som avslöjar tillverkare.
Myrorna var dagen sista stopp. Nå, hade jag med mig någonting hem då?


Jodå. En skål från "Germany", märkt just så samt med "Dec. Java". UPPDATERING: Ebba berättar
att skålen är från SMF, Schramberger Majolika Fabrik. Fem kronor gav jag för skålen, och det kan tyckas
vara ett superfynd. Men den har flera svåra nagg och knivmärken (?) som inte syns från den här vinkeln.
Jag köpte ändå, skålen är en bedagad skönhet. Den vinröda vasen i perfekt skick med  en läsbar bit Strehla-etikett kvar kostade 35 kronor efter prutning. Den enfärgade blå kryddburken med trälock fick jag för 10 pix.
På undersidan står det V & S Dahlin. Jag hittar ingen uppgift när jag googlar, bara någon som
också undrar, på retroforum. Jag köpte alla tre sakerna hos en trevlig man längst in i hörnet
på loppisgallerian.


Den röda skålen är "Colores", Gustavsberg. Den hittade jag på ett bord
i loppisgallerian, för 30 kronor. Skålen får jobb som sockerskål i min blandservis.


Till sist: Vad är det här? Jag såg en trave melaminfat med det här motivet som inte är
svenskt, utan...?


Arabiska eller persiska? Vad står det?
UPPDATERING: Det är persiska och det står PARS, berättar Tusses iranska arbetskamrat. 
Namnet motsvaras väl närmast av SVEA på en svensk, eller DANA på en dansk tallrik,
skriver Tusse. Tack!

Och i dag onsdag är det dags för loppis igen! Min syster och jag ska
göra ett besök på kyrkans loppis i Grindtorp, Täby. Jag skrev
om den loppisen här, och ser fram emot att ha mer tid än sist
att strosa omkring och intensivspana.
To be continued...

Glad tupp!


Bara drygt två veckor till påsk, men i år har jag köpt få nya gamla
påsksaker. Den här tuppen hittade jag i alla fall på loppis för ett tag sedan.
Litet kantstött men ändå kaxig.
Jag tyckte den kändes bekant...


... och mycket riktigt! Jag hade sett annonsen i samma veva
som jag hittade annonsen för min 1950-talskatt i smide.
Glad tupp! säger jag i väntan på påsken.

Har DU hittat några roliga påsksaker i år?

En italienare?


God morgon, måndag! Vilken söndag det blev på bloggen - ett fantastiskt
gästinlägg av JJ möttes av stående ovationer. Nu är vi tillbaka i vardagen och börjar veckan
med den här skålen i keramik och läderklädd undersida. Jag såg den i en retrobutik
nära Portobello Road i London.
Italiensk? undrar jag efter att ha fått en googleträff på en avslutad Tradera-annons
om en skål med läder på undersidan,  från "Italy".
Vem vet mer?

Trevlig fortsättning på veckan!

Femtiotalsjakten proudly presents: Hemma hos JJ (gästinlägg)


Denna söndag är det jag som får äran att visa bilder från mitt hem. Det har inte alltid sett ut så här.
För fem år sedan gick det knappt att komma fram i lägenheten pga en massa samlingar som tog plats.
Jag samlade Coca-Colaprylar, gamla flaskor, tändsticksaskar, reklamaskfat med mera med mera.
Till sist bestämde jag mig för att sälja av de flesta av mina samlingar (samlar fortfarande vykort och hotelletiketter) och satsa pengarna i fina möbler och prylar, huvudsakligen tillverkade mellan 1953-1959.
Jag hade köpt en del innan men nu satsade jag mer. När Retroforum startade så lade jag mer tid och pengar på att förvandla min lägenhet till ett snyggt hem - enligt mig - och var den förste där som lade ut
bilder på sitt hem. (På andra forum var det mest antikt och så fort det dök upp något retro så blev det klagomål att det inte var antikt.)
Prylarna har jag köpt på mässor, auktion, Tradera, i antikaffärer men mycket även på loppis.
Fortfarande så flyttar jag runt saker, köper till och ställer undan sådant som jag tröttnar på, så hemmet
förändras ständigt.


Den fina soffan från Trensums möbelfabrik heter Capri och tillverkades mellan 1958-1963 (ev något år till). Formgivaren Johannes Andersen har även gjort bordet Smiling table från 1957, men det tillverkades i Danmark. Egentligen vill jag byta ut det mot det ovala bordet med metallben som är gjord för soffan. Ljusstakarna på soffbordet är också danska och duken är Stig Lindbergs "Pottery" i nytryck. Golvlampans designer Alf Svenssom har gjort många fina saker och är klart underskattad, även om denna verkar vara inspirerad av en liknade finsk lampa. Bergboms har tillverkat den i alla fall.
Taklampan är den magnifika Kotten som gjordes åt en dansk restaurang 1958 men tillverkas än. Denna är dock en tidig modell - det ser man på att de senare är upphängda i tre metalltrådar men i denna finns den i sladden. Detta är den största storleken på 84 cm.


Detta är min finaste (och dyraste) möbel. Ett sideboard av dansken Arne Vodder i massiv teak.
Denna modell kallad Credenza kom 1957 och är hela 250 cm lång. Något år senare fick den ben av metall. De två svarta skjutluckorna är vändbara och är i teak på baksidan. Jag har även sett varianter med en svart och en vit lucka samt med en gul och en vit.
Den stora tyska ljusstaken i krom på vänster sida är uppbyggd av moduler och heter Nagel, modell S22.
I mitten står ett antal skålar från Rörstrand vid namn Entré som tillverkades mellan 1957-60. Jag skulle vilja byta ut den största mot en likadan fast röd som är den ovanligaste färgen.
Bordslampan på högersidan är av okänd tillverkning, men är troligtvis svensk - kanske av ASEA.
Väggklockan ”Asterisk” av George Nelson från 1950 är nytillverkad men välgjord. Tavlan är en egen konstruktion. 


Denna servis tillverkades mellan 1955 och 1962, men redan 1944 gjorde Stig Lindberg tallrikarna
och uppläggningsfaten. Han kallade dem LA där L står för Lindberg och A att det var hans första servisformer. 1953 kom servisen Pastella och bland delarna hittar man kryddströarna och dubbelkannan ur ST-delarna.
Två år senare lagom till H55-mässan tog man LA- och ST-delarna och lade på enfärgade dekorer och kallade denna servis för Colorado. I början fanns turkosa, gula och väldigt kort rosa delar, men efter några år moderniserades färgerna till limegrönt, ljusblått och mörkgrönt. Svart har alltid funnits och även vitt ett tag.
Jag vill ha en servis med enbart svart, limegrönt och vitt. Lockskålarna är enligt pappren löksoppskålar och troligtvis de ovanligaste delarna.


I vitrinskåpet har jag samlat några stengodsföremål av diverse formgivare. Vissa vet jag ingenting
om men jag har köpt dem eftersom jag gillar formerna och glasyrerna. Litografin ovanpå är en typisk
Lennart Rodhe och isbjörnen i teak är omärkt och helt okänd för mig.
Men de båtformade skålana till vänster om de tre pärmarna är märkta SS i botten och detta står för
Stig Sandberg. Bregers klassiska vattekanna står där för tillfället och till vänster om den tre föremål
ur Selecta-serien av Bernt Friberg.
Att uppslagsverket är formgivet av Stig Lindberg vet säkert många, men
konstlexikonet i grönt med vita och svarta streck är nog mer okänt av Olle Eksell.


Vinkylaren i teak på lådan är av den danske designern Jens Quistgaard och det finns även en större champagnekylare. Under denna en serie vaser av Erik Palmquist - jag tror att jag har alla storlekar.
Dessa finns även i bland annat blått och grått.
Skrivbordslampan är en gammal industrilampa från 30-talet av fabrikat PeFeGe.
Stolen är formgiven av Arne Jacobsen för en skola i Köpenhamn runt 1955 och är en variant av Myran.
Danska är även de fyra soldaterna i trä - egentligen leksaker från Kay Bojesen, mest känd för sina apor
men som har gjort många olika föremål.


I det andra vitrinskåpet har jag en massa små Fugaskålar i olika färger och former. De gröna är
klart ovanligast. Transistorradion är en Philips från 1957 och bredvid den tre vaser från Elme glasbruk. På tidningshyllan har jag ställt FORM-tidningarna med de snyggaste omslagen. Längst upp till höger står en Pungovas av Lindberg och en svart Coloraskål av Palmquist - en färg som man sällan ser i denna serie.
Vit är också ovanlig. Lindberg har även gjort den ljusblåa vasen ur serien Reptil.
 

Paret Eames gungstol RAR från 1950 är en klassiker, men som nästan alltid är underredet nytillverkat
– sitsen är däremot betydligt äldre. På bordet ”Frisco” av Folke Olsson står Upsala-Ekebys snyggaste serie ”Pronto” som gjordes endast 1958-59. I serien ingår nio olika delar och jag har sju. De två saknade delarna har samma form som den största vasen men är mindre än denna. Formgivare är Ingrid Atterberg.
Lampan är av samma fabrikat som den på sideboardet. Litografin på väggen är av Lennart Rodhe
och från 1973. De vita metallskålarna på golvet är finska och designade av Kaj Franck 1957 – kanske
har han kikat lite på Krenitskålarna… 
 

Stig Lindbergs svartvita Dominoserie är en favorit som kom lagom till H55-mässan 1955. Jag hade tänkt
att skaffa alla olika svartvita utom de med reklam på. Så tre fattas – en hög cylindrisk, en klotrund och den svåraste – en konisk med trekanter på (få se om jag lyckas skaffa den, de andra två är nog inga problem). Teakstatyn är troligen dansk men den fina skålen till vänster är svensk – tillverkad i Vetlanda.


Det började med ett lila glas för en femma på loppis. Jag visste då inte något om det, men jag tyckte
att det var snyggt så jag började leta efter fler. Efter ett tag så fick jag reda på att glaset kom från Johansfors glasbruk och att det var Bengt Orup som var skaparen. 1953 släpptes de på marknaden och har nu blivit populära och ganska dyra. Serien heter Party.
Det finns en mängd olika delar – jag saknar bl a shaker och minst tre olika glastyper. Svarta glas är ovanliga och vasen har jag inte sett någon mer av förutom den jag har. En svart karaff hade inte suttit fel! 
 

Här var det danskt för hela slanten! Både satsborden i teak och Krenitskålarna är dansktillverkade på 50-talet. Herbert Krenschel började tillverka de typiska metallskålarna redan 1953 och har kopierats friskt sedan dess. Ibland är de märkta i botten och ibland inte, men originalen känns mer gedigna än kopiorna som oftast är lättare och av sämre kvalitet.
De finns i många olika storlekar och färger, men de vita och gula är klart ovanligare än de turkosa
och röda, som är den vanligaste färgen. Någon gång i framtiden vill jag ha en riktigt stor skål också. 


Hur ser det ut i köket då undrar kanske någon? Där behövs bytas kakel, tapeter och bättras färg. Dessutom har jag inte fått tag på något snyggt matbord än, men här är i alla fall en bild på saker som skall in i köket sedan.
Stolarna har jag fyra av och de är designade av dansken Vilhelm Wohlert - mest känd för att ha ritat husen till Louisiana konstmuseum i Danmark. Jag har sett någon gång att stolen kallas för Louisianastolen. De är från 1957 förresten. Lampan är en PH snöboll som är ritad 1958 men tillverkad senare, och de tillverkas än. Den röda grytan på den vänstra stolen är finsk och ritad av Timo Sarpaneva 1960. Jag tänkte skaffa en svart sådan också.
George Nelsons "ball clock" är designad redan 1948, men denna är ganska ny. De danska pepparkvarnarna av olika storlek tänkte jag fylla med svart-, vit, och rosepeppar och den största med grovsalt. Våffeljärnet är formgivet i slutet av 50-talet av Sixten Sason - mest känd för formgivare av Hasselbladskameran och de äldsta Saab-bilarna.
Ett par vaser ur serien Negro från Upsala-Ekeby finns även med på bilden. Zebrakopparna känner väl de flesta igen. Jag har några assietter i serien också men skulle gärna vilja komplettera med tekanna, gräddkanna och sockerskål.
 

Översta lådan i sideboardet är full av bestick med namn Focus de luxe som lanserades
på H55-utställningen 1955. Folke Arström som är mannen bakom formen hade faktiskt med sig
de första tillverkade i fickan och lade ut dem i montern just när de första besökarna strömmade in.
Handtagen som är i nylon och inte bakelit som de ibland felaktigt beskrivs som finns i tre olika färger.
Förutom svart även i vinrött och grått. Jag satsar endast på svart och har ännu inte köpt soppsleven.
Många är fyndade på loppis för 5-10 kr/st – i fina antikaffärer kostar de desto mer!


Osthyveln på fat av okänt ursprung.


Hallbyrån är liksom sideboardet av Arne Vodder, troligtvis från sent 50-tal. Spegeln däremot är svensk, men de passar bra ihop med linjerna på ramen och lådorna. Bordslampan vet jag ingenting om,
men den är knappast så gammal som den ser ut (30-tal) utan verkar vara ungefär 50-tal den också. Skärmen däremot är helt ny.
De svarta vaserna har jag valt för att matcha lampfotens form och skärmens färg. En röd kobratelefon
känns självklar på byrån.
/JJ


PS från Libby:
Tack, JJ, för att vi fått titta in i ditt fantastiska hem och därmed lära oss nya saker!
Jag vill bara tillägga att jag tycker att gardinerna, i Olle Eksells mönster Margret Rose, är ljuvliga.
Nu lämnar jag över till JJ att svara på kommentarer!

Tacos... eller TV-soppa?


När vi ändå är inne på konserver, och det är Melodifestivalfinal... blir det
tacos eller TV-soppa i kväll? Tusse kallar den senare rätten (i en kommentar till föregående inlägg)
för "den legendariska TV-soppan". Ja, tänk - "mustigare än någon tidigare soppa"!
Men här blir det ändå tacos.

Dessa fantastiska konserver - och annonser


Det är 1956 och allting finns på konservburk. Annonserna för konserver är många
i tidningarna från den här tiden. Det som slår mig är att säljargumentet oftare går ut på hur 
konservburken underlättar vardagslivet än på hur gott innehållet är. Och så beundrar jag annonsmakarna.
Reklamen är så snygg, vilka detaljer.


Husmor OCH yrkesarbetande, då klarar konserven biffen!
(Läs mer om sekreteraren och andra yrken som försvann här.)


Fritidstimmar är inte så dumt. Som vanligt är hela familjen glad och förundrad.
Kanske bjuds de på salta biten?


Eller lunchtunga? Nej, då låter till exempel fläskkotletter - till och med från burk - godare.
Litet orolig blir man över tillägget u.p.a. (utan personligt ansvar) efter tillverkarens namn.
Lanserades konservburken på 1950-talet? Nej, uppfinningen kom redan 1810, och slog
igenom under Krimkriget - alltså på 1850-talet.

Här ett tidigare inlägg, med instruktioner hur man öppnar sin konserv.

Skål för Eksells etiketter! (Helgtips)


Man vill ju ha fruktvin direkt när man ser den här underbara etiketten. Fel reaktion - så
etiketten refuserades. Det var Olle Eksell (1918-2007) som ritade den för AB Vin & Spritcentralen 1952.
Den här och många andra etiketter av Eksell och av konstnären Bertil Kumlien visas
i en utställning på Vin & Sprithistoriska museet.

Ytterligare en refuserad etikett! Det fick inte se för lättsinningt ut. Olle Eksell är ju
mest känd för att han moderniserade Mazettis Ögon-Cacao-logotyp, men gjorde så
mycket mer inom "corporate identity", företags grafiska profil. Han var också en av konstnärerna
som skapade mönster för NK Textilkammares utställning "Signerad textil" 1954.


Jag skulle gärna besöka den här utställningen och se mer av Eksells formgivning.
Den pågår två veckor till, slutdatum är den 28 mars.
Läs mer på Vin & Sprithistoriska museets hemsida.

Skål och trevlig helg!

Pluggar på halvfart


Hur ska jag hinna blogga? tänker jag när jag tittar på alla böcker och magasin jag lyckades
få med mig hem från London. Jag borde läsa istället för att skriva. Först i tur är "Midwiner pottery,
a revolution in British tableware". Full av bilder av underbart porslin från företaget Midwinter.
Sedan tror jag att jag tar mig an de små häftena "The 1950s home" och dito 1930 och 1940.
Och sedan får vi se...


... för jag hittade ju ett par böcker på bokrean också. "Älskade form" är en riktigt vacker bok,
där bilderna får ta plats och texterna är föredömligt korta och ger mycket info per kvadratcentimeter.
I "Ryamattan" börjar jag nog med kapitlet om Viola Gråsten, denna kvinna med en fantastisk färgpalett.
Ibland känns det som om jag pluggar på halvfart, parallellt med heltidsjobbet.
Men - jag har ju så kul!

Vad kallas lampan?


Man ser dem överallt, 1950-talslamporna där skärmen är en metallställning
med bara vartannat "fält" klätt. Den här stod på Antik & Kuriosa i Kista i januari.


En riktigt fin, nyproducerad, i textil istället för plast. Såg den 
i ett skyltfönster i Sundbyberg.


Stiligt exemplar från Ruter Retrocafé i Boden, plåtat av Emma.


Till sist, Kjelles lampa från inlägget med hans bilder.

Men nu till frågan - finns det ett samlingsnamn för den här
lampmodellen? Kallas de för något?

Hemma igen


Hemma igen - vid sekretären. Visitkortsstället är nygjort, jag hittade det
på Portobello Market. Soffan är en amerikansk dockskåpsmöbel som jag köpte på
Framtids Antiken för ett tag sedan.


Hemma igen - det betyder loppis. En Jieburk utan lock
men i färger jag gillar, 17:50 kr hos Myrorna.


Hemma igen - upptäcker att McDonald´s Arne Jacobsen-inspirerade möbler finns
inte bara i London, utan även på Norrtäljerestaurangen...


Hemma igen - och slipper se världens läskigaste livsmedel,
smörgåspålägget Marmite (jästextrakt) på frukostbordet.

Tre tjejer som förtjänar en 8th of March Award


I dag är det 8 mars - internationella kvinnodagen. Det firar vi med ett besök på
Nina´s Hair Parlour, Alfie´s Antique Market, Marylebone, London. Och med tre stycken
8 mars-utmärkelser till några tjejer med begåvade bloggar och fina frisyrer.


Nina´s Hair Parlour har stilenlig disk. Här kan du boka "finger waves"
och "period styling" med mera. Och beundra paraplystället.


Miss Clairol vägleder i valet av färg.


Marilyn använde Lustre Creme Shampoo.


The Coronation, drottning Elizabeths kröning, ägde rum 1953. Det mesta på det här bordet
ser ut att vara från den tiden.


Salongen tar emot både damer och herrar.


Bränn av litet hår - så växer det bättre sedan?
Eller är "singe" ett fackuttryck jag inte förstår?


Cupcake och glass.


Okay - här är utmärkelsen "8th of March Award"! Den ger jag till tre bloggare med fina frisyrer:
Mjölk och lingon - för att du lärde Empire-Amelie och mig vad fingers waves är.
Och för en vansinnigt cool blogg.
Betty Lou Got A New - för retrobloggvärldens snyggaste hårfärg.
Husmorsskolan - för otroligt genomarbetade inlägg på nystartad blogg 
som har en header med rätt husmorsfrisyr.

8th of March Award skickar ni lämpligen vidare till andra begåvade och roliga fruntimmer!

En svensk damfrisering från 1950-talet ser du i det här inlägget.

Internationella möbeldagen (London del XIII)


I morgon är det internationella kvinnodagen. Det firar vi i dag med ett internationellt bildsvep
från Alfie´s Antique Market i Marylebone, London. Jag sökte brittiska 1950-talsmöbler, G-Plan med mera.
Jag fann brasilianska, italienska, danska, holländska och franska möbler - och några få brittiska.
Av allt jag såg tog det här bordet definitivt priset. "Spider" heter det, och egentligen är det rätt läskigt,
ni ser ju att det verkligen är en jättespindel, eller hur? Designer: Giuseppe Scapinelli, Sao Paulo, Brasilien,
1945/58 (gissar att bordet designades 1945 och lanserades 1958). Stolarna (utan sits) är 1950-tal,
av Forma, Sao Paulo.


Giuseppe Scapinelli igen, 1950-tal. Bilderna tog jag hos Decoratum, som har
en utställning en trappa ner i Alfie´s Market och en butik tvärs över gatan (Church Street)
och en sajt med mycket brasilianskt 1950-60-tal att titta på.
Scapinelli... Jag tror att jag håller på att få en ny favoritdesigner.
 

Även de här stolarna var brasilianska, har jag för mig.


En dansk! Stol av Ib Kofoed Lársen, omklädd. Stod hos Decoratum.


En holländsk 1950-60-talssoffa med italienskt bord, hos Paolo Bonino.


Först ut av en trio italienare. Fåtölj av Gio Ponti för Hotel Parco dei
Principe, Italien, 1958.


Fåtölj från 1955. Designer: Osvaldo Borsano, för Tecno, Italien.


Okänd italienare.


Fransk 1950-talare,
omklädd i rosa läder.
Fanns hos Thirteen.


Förmodligen franska, fanns hos Bent Ply.

Äntligen! Hos Tycho Andrews hittade jag ett engelskt skrivbord, från företaget Gomme.
Gomme bytte 1953 namn till G-Plan, och var först med att erbjuda britterna enkla moderna
möbler till överkomliga priser efter kriget. Läs mer här.
Skrivbordet är dock gissningsvis tidigare än G-Plan. Rätta mig om jag har fel.


Och i en butik på gatuplanet fanns två stolar från Morris Furniture,
Glasgow. Formgivna på 1930-talet, lanserade på 1950-talet.


Bordet är brittiskt, sa handlaren.  Jag bestämmer mig för att tro på det
och avslutar så inlägget med en typisk 50-talsfruktkorg. Rätt internationellt
förekommande på 1950-talet, gissar jag.

Vilken av möblerna tyckte du bäst om?
UPPDATERING:
Nu är kommentarsfunktionen igång igen.

Prince Sigvards soffa (London del XII))


VAD är det för en soffa som står längst in bakom alla lampor? Jo, det är en Sigvard Bernadotte!
Det var Emilia, ägare till antikhandeln "Thirteen" på Alfie´s Market, som visade den för mig sedan
jag berättat att jag är svensk. Jag hade inte koll på att "Prince Sigvard Bernadotte" formgivit möbler,
och var litet skeptisk först.


Så - hem till hotellrummet och starta datorn! Först en riktig bild på
soffan, från Thirteens sajt. Originaltyget var "brunaktigt trist" enligt Emilia.
Hon låter klä om nästan alla möbler hon får in. Jag tycker att den är begåvat
omklädd.

 
Sedan: Googla på Sigvard och danska France & Søn, som soffan skulle vara
gjord för. Träff! På svenska Deconet, som lånar ut den högra bilden till inlägget,
hittar jag "Rocking Chair" och jämför med soffan. Okay, nu tror jag på att den
är en Sigvard Bernadotte!


Snygg ur alla vinklar. Och så visar det sig dessutom att soffan finns
avbildad på en brittisk servis från 1956...


Kolla - Sigvards soffa! Servisen "Homemaker" designades 1956-57 av Enid Seeney
för Ridgway och såldes på varuhuset Woolworth under många år. Jag såg delar ur servisen på tre
ställen under min Londonvistelse och köpte en kopp med fat, som jag ska visa i det kommande
"Det stora inlägget om brittiskt mid century-porslin".
Jag köpte ingen assiett dock, så den här bilden tagen av Andy Roberts är lånad
från Object Wiki.

Tja, det var storyn om Prince Sigvards soffa. Kände du till den?

Oxkind & stout-paj i kolbrasans sken (London del XI


Puben The Holly Bush vid lunchtid. Vintertid sprakar kolbrasan och under fullsatta kvällar
med stim, stoj och regnblöta rockar upppstår ett viktorianskt dis här inne.


Här har varit pub sedan början av 1800-talet. Gaslampor och gulbruna tapeter
som ser ut att vara av läder ger Holly Bush en skön murrighet.

 
 

Renovera aldrig!


Puben består av ett antal rum. Det mest rustika passar kanske Empire-Amelie, som i tidgare inlägg
propagerat för långbord på McDonald´s?


Bekvämlighetsinrättning från Great Exhibition, en utställning
som ägde rum 1851. Läs mer om uttrycket The Crapper här.


Vilken bra tunnelbanekarta! Här ser man ju den verkliga dragningen.
London Underground öppnade 1863, och var världens första tunnelbana.
Årtalet för kartan oklart.


Flera stammisar har fått skyltar i bardisken efter sin bortgång. Notera
det trasiga golvet nere till höger. Camden Councils miljö- och hälsoskyddsinspektörer
kanske blundar för en anrik pubs tillkortakommanden?


The Holly Bush ligger i Hampstead, bara två minuters gångväg från tunnelbanestationen.
Praktiskt när det regnar.


Här är det. Missa inte om du är i London. I en tid då de flesta
pubarna antingen lagts ner eller gjorts om till ljusa, trista moderna
restauranger så är The Holly Bush ett muggigt gasljus i moderniseringsmörkret.
En Hampsteadpub som förfallit (blivit tjusig) sedan Empire-Amelies och min
au pair-tid är "The Old Bull and Bush". Jag gissar att den inte längre kallas 
"Pull and Push".


Drick inte bara öl! Ox cheek and stout pasty är en frasig paj
med mustig köttfyllning, till den en ruggigt god mayo.
Fem strutlampor i betyg.


English Rose. En trappa upp ligger restaurangen, modernare men okay.


Bonusbild. I Kentish Town, posha Hampsteads enklare granne, finns gröna George IV.

Cheers, mates!

Kände mig hemma hos Ian (London del X)


Äntligen! På antikmarknaden Alfie´s Market i Marylebone hittade jag ett 1950-tal
som jag kände igen. På tredje våningen finns Ians lilla butik, och han har bara
"kitsch" (hans eget uttryck) från Decenniet. Tjejen med lampan var Ians egen 
favorit. 


Här fanns "stringprylar", som den lilla blomvagnen och ljusstakarna jag köpte. Ian har samlat
1950-talssaker sedan 1971, på den tiden slängde folk grejerna. Han inte bara handlar med
1950-tal, han har inrett sitt hus i 1950-talsstil också, allt i original.


Jag berättade att jag är i London för att lära mig om brittisk mid-century-design, och fick
en trevlig pratstund med Ian. Han hade en del intressant porslin som jag ska visa i ett kommande
inlägg. Och det här setet är underbart, tycker jag. Servisen liksom böljar där den står. Tyvärr glömde
jag skriva upp tillverkare. Men 1950-tal är det.


Den svarta kudden har överdrag av 50-talstyg, men £40 var litet för
saftigt. Pallen i form av ett hjärta "isn´t cheap", sa Ian och jag frågade inte mer.
För mycket tonårsrum 1959 för min smak. Fåtöljerna är förmodligen brittiska.


Den här servisen med tekanna, gräddkanna och sockerskål  i porslin och vad det blanka nu är
har jag sett litet här och var. Kopparna till är i enbart porslin.


Litet roligare än de svenska fiskargubbarna. Med 1940-talstjejen
lämnar vi Ian, och går vidare i Alfie´s Market på jakt efter 1950-talet...


Fem strutlampor av fem möjliga (Femtiotalsjaktens betygsystem)
får den här fåtöljen. Butiken den stod i vaktades av en granne, så jag
fick ingen uppgift om land, designer eller år.


Brittisk golvlampa. Kul butik på andra våningen (om jag minns rätt, Alfie´s
var en labyrint i tre våningar) där handlaren bläddrade i den spanska utgåvan
av Architectural Design, som han ville rekommendera som läsning.


Stolar av okänt ursprung, hos intressanta butiken Thirteen Interiors som hade
en del 1950-tals-möbler. Trevlig handlare där också. Hon lärde mig något om en
svensk formgivare som jag inte visste. Det blir ett eget inlägg om den överraskningen.


Solgult! I montern bredvid Thirteen fanns taklampan.


BAMSECHOCK! Är det inte Bamse... jag närmade mig fåtöljen med ett leende... näää... något
är fel... tassarna för spetsiga och saknar tyg, de ska bara sticka fram under klädseln... fel lutning
på benen... VAD ÄR DETTA!? Jo, det är en fåtölj av Svend Skipper, berättar killen som har butiken.
Liksom Bamses upphovsman Hans J Wegner är Skipper dansk. Hans Bamsekopia verkar ha
kommit i början av 1960-talet. Bamse kom 1951.


Tre timmar tillbringade jag inne på Alfie´s Market. Så det blir fler
inlägg därifrån. Stay tuned...

Too much is never enough (London del IX)


Måste ju visa er tekannan jag såg på en liten antikmarknad i Hampstead i dag.
Oklart om den funkar som tekanna eller bara är... "snygg"?


"The Hat Shop, made in Debenham" stod det på prislappen (£70). "Extra allt"
skulle de också kunna heta. Jag skulle vilja datera de två kannorna till 1980-talet.
Fascinerande, är de inte?

Modern konst (London del VIII)


Två coola "stringfigurer" var gårdagens enda fynd. När jag kom tillbaka till hotellrummet
satte jag dem på hyllan ovanför sängen, under en färgglad tavla.
Blev litet kul?


De är ljusstakar, och jag har inte sett några likadana i Sverige, har ni?
Jag tillbringade tre timmar på Alfie´s Market i Marylebone, en trevånings
antik&retromarknad. Högst upp hade Ian sin butik, den första jag hittat
som bara hade 1950-tal. Ljuskillarna gav jag £25 för. Känns okay.

Mer om Alfie´s Market i nästa inlägg.

En blommig retrobutik (London del VII)


Alla bär blommor på Columbia Road. Killen är på väg in i butiken Vintage Heaven, där
jag hittade en massa intressant brittiskt porslin att plåta. Vi går in...


... och säger hej till Margaret, som äger butiken. Den här dagen var butiken full
av blommor - från veckan innan då Margaret stått för terummet på en vintagemässa.
Alla antikbutiker borde ha blommor, det doftar gott och ger liv åt affären.


Här ser det folktomt ut, men sanningen är att det var ruggigt trångt. Det var här ficktjuvarna
snodde min plånbok ur väskan, förmodligen medan jag plåtade.


Engelskt sött.


Vintage Heaven hade massor av rara blommiga saker.


1960-talsservisen "Offbeat" från Barker Bros, praktiskt stapelbar och därför var den poppis
i picknickväskorna, berättade Margaret.


Fatet är från Biltons.


Är det inte två Viola Gråstenplädar där i fåtöljen? Jag glömde fråga Margaret.


Tre kannor med olika personligheter. Jag gillar den lilla kaxiga till vänster.


Ha! Pie funnels! Som den samlare jag numera är slog jag
till på den bruna. (För er som inte läst tidigare inlägg från London:
Pie funnels, "paj-trattar" vars funktion är att hålla pajskalet frasigt,
är ett samlarobjekt här i Storbritannien och finns i många olika skepnader.
Här har vi några enklare modeller.)


Porslinsfíguriner, någon?

 
"Melaware", koppar i melaminplast från 1950-60-talet, och en hoper 
- blommiga - 1970-talsmuggar. Bilderna på 1950-talsporslinet sparar jag till ett
specialinlägg.


Blommigt, brittiskt, bedårande.


Här säger vi hej då till Columbia flower market. Den bör besökas - men både
på marknad och i butiker är det trångt, så håll bättre reda på era grejer än vad jag gjorde...

Columbia Road Cup Cakes (London del VI)


I söndags besökte jag Columbia Road Flower Market och ett par butiker där. En av dem var
Treacle, som säljer fantastiska cup cakes, mid century-saker och nyretro. När jag frågade om jag
fick ta bilder visade det sig att tjejen bakom disken var svenska. Maria heter hon, designar skor
till vardags och hjälper sin kompis som äger Treacle på söndagar.


En underbar blandning. Treacles cup cakes är så snygga att jag först inte fattade
om de var prydnadssaker eller ätbara. De var högst ätbara, kan jag berätta.
Visst är blombordet från 1950-talet tjusigt?


"Kandya chairs, £140 each" stod det på prislappen. Stolarna är "Jason Chair" i björklaminat
från företaget Kandya. Den danske arkitekten Carl Jacobs gjorde originalet i början av 1950-talet.
I slutet av decenniet ritade möbeldesignern Frank Guille om stolen och gav den metallben och målad sits.
Busvassa, tycker jag. Fast originalet är vackrare.

 
Fint köksskåp, eller hur? Det lilla bordet är från Ercol, en av 1950-talets
mest framgångsrika brittiska möbelföretag. Nya diskborstar, slevar
och tillbringare.


Mer nygjord plast. Ville ha alltihop. Men återigen måste jag tänka på vad
jag får plats med i resväskan. Kansks ska man tänka så hemmavid också, låtsas
att man har en maxvikt för bagaget på flyget? Skulle bli mindre köpt då.


Den gamla favoriten Cornish Kitchen Ware från T.G. Green tog upp en hel snygg hylla.


Cup cakes...


Mer cupcakes...

 
 
Mer cupcakes - och blommor. Jag vill verkligen rekommendera Columbia Flower Market,
rena glädjechocken. Hur mycket vackra blommor (plus växter) som helst, leende
människor på väg hem med stora fång i famnen, försäljare som skriker "Three
for a fiver" och menar fem pund för tre buketter med rosor eller andra långstjälkade
saker. Ljuvligt, särskilt för en snötrött svensk i slutet av februari.


It´s all about cakes. Och en kopp te kan man få också.
En skylt uppmanar oss kunder att inte nämna "the C word",
det vill säga kaffe.


I morgon får ni träffa underbara Margaret, som har butiken Vintage Heaven
och som hjälpte mig när jag blev bestulen på min plånbok av skickliga ficktjuvar.
Jo, så var det och efter den händelsen tappade jag litet fart - höll mig i välkända
norra Hampstead i går och slickade såren. Men i dag är jag i gång igen,
antikinomhusmarknad, bokhandel och ett pubbesök på Fleet Street väntar.





Challenged! (London del V)


Eller utmanad, som det heter på svenska. Utmaningen kommer från Simon som har bloggen
Retro. Han vill att jag visar mina fem bästa loppisfynd. Eftersom jag visade 2009 års fynd
här, och inte hunnit göra så många i år, så visar jag några små saker jag köpt här i London.


Kattkompisarna, 1960-tal, kostade £ 10 respektive £ 1,80 pence.
Eftersom jag siktar på att bli Sveriges ledande expert på viktorianska samt semiantika
brittiska pie funnels så kommer jag naturligtvis att köpa allt jag ser som har ett rimligt
pris. Den här för £4 är min nu. Presentpapperet i något slags nyretro köpte
jag i en bokhandel i dag. £1,50 för ett ark.


Vi fortsätter med mitt nya intresse, pie funnels. Den här är ett riktigt fynd!
Som jag berättade i inlägget från Portobello Road är de svarta fåglarna,
både nya och antika, mycket poppis. Jag hittade den här för £ 2,99 i en
bosättningsaffär i Hampstead som verkade rensa ut sitt lager.
Det viktorianska bladet med Dick Whittington ska Empire-Amelie få
om hon vill ha det.


Fler katter! Presentpapper, två ark för £1,50 styck följer med hem.


50 pence gav jag för äggkoppen som bärs upp av en luggsliten terrier (?).


Två små portmonnäer från Accessorize hade jag kunnat köpa hemma,
men nu köpte jag dem i London. Den ena tänkte jag ha mina loppispengar
i, den andra ska min syster få.

Jag skickar utmaningen vidare till alla som tycker att det skulle vara kul att visa
sina fem bästa loppisfynd.

Men är det inte... (London del IV)


... Arne Jacobsens 1950-talsstolar som står där på McDonald´s? Nej, det är det ju inte!
McDonald´s inledde för några år sedan ett samarbete med danska möbelföretaget Fritz Hansen,
som skulle förse ett antal hamburgerrestauranger med AJ:s "Sjuan" och "Ägget". Men när McDonalds
började ställa in kopior bredvid originalen bröt Fritz Hansen samarbetet.


Och nu har jag sett kopiorna på två restauranger, som den här "varianten"
på "Svanen" på Bethnal Green Road. Till amerikanska nyhetskanalen NBC
sa McDonald´s i höstas (då den danska looken även dök upp på NYC-restauranger)
att de nya stolarna är "modeled  after" Jacobsens design.


Och här har vi ett par stolar "modeled after" Arne Jacobses "Sjuan". 
Litet kul, tycker jag, att se sådana här möbler på McDonald´s. Fast "Svanen" var 
inte vacker i närbild...? Vad tycker du? Ful kopiering, eller ska man se det som
"hommage"? Läs mer om bråket mellan McDonald´s och Fritz Hansen hos The Times.

Tack till Madame Inredning, som tipsade om AJ-möblerna och som - upptäcker jag
NU när jag ska länka till hennes blogg - också skriver om dem. Hon hittade uppenbarligen
en restaurang med de äkta möblerna!
Jag får leta vidare...