Prince Sigvards soffa (London del XII))


VAD är det för en soffa som står längst in bakom alla lampor? Jo, det är en Sigvard Bernadotte!
Det var Emilia, ägare till antikhandeln "Thirteen" på Alfie´s Market, som visade den för mig sedan
jag berättat att jag är svensk. Jag hade inte koll på att "Prince Sigvard Bernadotte" formgivit möbler,
och var litet skeptisk först.


Så - hem till hotellrummet och starta datorn! Först en riktig bild på
soffan, från Thirteens sajt. Originaltyget var "brunaktigt trist" enligt Emilia.
Hon låter klä om nästan alla möbler hon får in. Jag tycker att den är begåvat
omklädd.

 
Sedan: Googla på Sigvard och danska France & Søn, som soffan skulle vara
gjord för. Träff! På svenska Deconet, som lånar ut den högra bilden till inlägget,
hittar jag "Rocking Chair" och jämför med soffan. Okay, nu tror jag på att den
är en Sigvard Bernadotte!


Snygg ur alla vinklar. Och så visar det sig dessutom att soffan finns
avbildad på en brittisk servis från 1956...


Kolla - Sigvards soffa! Servisen "Homemaker" designades 1956-57 av Enid Seeney
för Ridgway och såldes på varuhuset Woolworth under många år. Jag såg delar ur servisen på tre
ställen under min Londonvistelse och köpte en kopp med fat, som jag ska visa i det kommande
"Det stora inlägget om brittiskt mid century-porslin".
Jag köpte ingen assiett dock, så den här bilden tagen av Andy Roberts är lånad
från Object Wiki.

Tja, det var storyn om Prince Sigvards soffa. Kände du till den?
1 Tusse:

skriven

Egendomlig servis. Som en sammanfattning av ett pågående decennium ...

2 randiga tråden:

skriven

soffan är så snygg, speciellt omklädd.

3 Husmorsskolan:

skriven

Hej! Tack för alla läckra bilder från England. Man får lust att befinna sig där också... Gillade porslinet med soffan på! Vill tipsa dig om dagens inlägg på Husmorsskolan. Handlar om Vogue:s och Buttricks vintage sy-mönster! 50-tals klänningar och ett fritt nedladdningsbart mönster på en morgonrock från 1952. Ha en spännande dag med många fynd!

/Maja

4 Skaffaren:

skriven

Ny dag, nya lärdomar på femtiotalsjakten:-)

5 Tusse:

skriven

Many people dislike modern dining room furniture, but one or two of the larger manufacturers are producing some quite pleasant individual styles, which are well made. A good example is G-Plan ... which I believe may well be of interest to collectors in the next century.

So - one final suggestion - if you are thinking of ditching your G-Plan (for it will not fetch much on the second hand market today) keep it in the garage - and wait.



Plantagenet Somerset Fry

"Collecting Inexpensive Antiques" 1973

6 Tusse:

skriven

Hm, hamnade den kommentaren här? Skulle egentligen ha varit på Internationella möbeldagen.

Men rätt hade han, mister Fry. Femtiotalsjakten hade inte kommit i gång när han skrev sin lilla bok om odyra antikviteter - med tonvikt på viktorianska gräsligheter som då ännu inte hade fått status som "riktiga" antikviteter.

7 EMILIA PORTO:

skriven

DEN tvåsitsiga AV SIVGARD BERNADOTTE utformades 1954. KOLLA PÅ TRETTON Inredningen på WWW.ALFIESANTIQUES.COM FÖR MER INFORMATION.

Kommentera här: