1 stol, 2 loppisar, 1 dockskåp och 1 konsttips


Här har vi stolen... ja, vad heter den? Jag köpte den hos Risingeboden i lördags,
men spanade faktiskt på den redan i höstas på Konst- och antikmässan i Österbybruk.
Stolen är en variant på, eller om man ska använda ordet kopia, fast jag tycker inte det,
den är mer "inspirerad av"...

 
"Mademoiselle", som Ilmari Tapiovaara formgav för Edsbyverken
i slutet av 1950-talet. Den svarta Mademoisellen plåtade jag hos
Kungsholmens Antik i vintras. Den kostade 6 000 kronor, om jag
inte minns helt fel. Nästan 10 gånger mer än vad jag gav för...


... "Fröken" kanske den heter? Gunilla på Risingeboden hade fått en hyfsat
pålitlig uppgift om att stolen ska vara en Ikea-stol. Möjligen målar jag den svart
och låter den matcha sin Ikeasläkting, bokhyllan "Tema".
Om någon har en Ikeakatalog från 1950-60-talet där min stol finns med
- låt mig veta!


Som vanligt hade Risingeboden många roliga saker att titta på (och att köpa, se inlägg från i lördags).
Det här är en tallrik av Dorothy Clough, dekorens namn: "Sambo".


Två Geflekoppar i dekoren "Trio" av Helmer Ringström. Snygga, som allt han
ritade. I går hittade jag för övrigt ännu en Helmertallrik, vilket betyder att inlägget
"Sju sorters Helmer IV" närmar sig med stormsteg. Det senaste i serien, "Sju sorters Helmer III",
ser du här.
 

Porslinsbordet bjöd på två Helmerdekorer, "Mexiko" med besticken och "Lansett",
flata och djupa, tillbringare och uppläggningsfat. längst upp till vänster.


Vidare till nästa loppis, i Östhammar (följ skyltarna mot campingen, tre bodar på en tomt).
Där la jag vantarna på vad jag tror är en tysk vas. Siffror i relief undertill och fem sex
bokstäver, likaledes upphöjda, som jag känner men inte kan ursklija eftersom ytan är så grimlig.
Tusen Vaser - har du svaret?


Året är 1975 och Gefleservisen "Agneta" ser dagens ljus. Två år senare lanserar
Arla kefir, som på något sätt passar ihop med den här servisen. Man ser ofta Agneta på loppisar,
till bra pris. På den här loppisen fick man fyra koppar med fat för 100 pix. Jag hittar ingen
uppgift om vem som ritade dekoren Agneta, som jag tycker är rätt trevlig.


Tillbringare, Gefles "Veranda".


Det enklaste av badrumsskåp, långt från de pastellfärgade
italeinska i bullig plast.


Spice Islands kryddor kom på 1950-talet och ses i kryddställ på väggen i många av
Allt i Hemmets köksreportage. På landet där jag växte upp var det ännu på 1960-talet litet hippt
med Spice Islands-burkar. Men inte ens då, innan jag sett en vitlök,  smakade vitlökssalt gott,.
Jag kan känna den där fräna kryddpulverlukten i näsan. Stället med brukarna kostade 50 kronor.
Jag passade.


Allt med katter på kostar mer. 250 kronor för kattkudden, 40 pix för den
med fågel.


Fina flaskor.


Hoppsan - var är vi nu? Jo, på Adas kaffestuga i Östhammar, en av Femtiotalsmannens
och mina favoriter. Där finns ett dockskåp.


Husmor på gränsen till nervsammanbrott - odiskade grytor i diskhon!


Och så ett litet upplyst akvarium.


Konstsafari ingår i Femtiotalsmannens och mina påskplaner. Ett tips för er
som rör er i samma trakter som vi.
1 Yvonne:

skriven

Mycket snygg stol!

Vet tyvärr inte om det är en IKEA eller inte.

2 Emmy:

skriven

Riktigt läcker stol, Libby! Bra idé att måla svart för att matcha Tema. Tänk dig stolen svartmålad, och mot ryggen ligger en lite slapp kudde i ett glatt femtiotalstyg lutad.. Supersnyggt!

3 Lotta:

skriven

Åh vilka FANTASTISKA fynd! Stolen är bedårande, fatet sagolikt och badrumsskåpet en favorit! Har själv en likadan klassiker som väntar på att komma på sin plats vid badrumsrenovering. Upptäckte dessutom till min stora förtjusning att du även hade hittat Trio-koppar och fat! Åh vad dessa fat har gäckat mig länge. Jag har tyvärr bara två Trio-kaffekoppar(den turkos/svart-randiga varianten)och är på jakt efter fat till dessa. Du har möjligtvis inga fat till övers du har lust att sälja? Benny på Porslinsbloggen gjorde på min begäran ett Trio-inlägg häromdagen och han har lovat att hålla utkik efter fat. Så jakten på Trio-fat fortsätter...Hur stora delar av den turkos/svarta Trio-servisen har du? Upplever du att det är svårt att få tag på Trio-delar på loppisar- dvs springer du på de ofta eller är det sällsynt förekommande?

/Lotta

4 Tusse:

skriven

Obetalbar min hos katten ... men det bästa är ändå dockskåpet. Herregud, så här var det ju! Undra på att unge herr Tuss sökte och fann tillflykt i andra århundraden, andra decennier än just nittonhundra-sjuttiotalet.

5 Anta Snaque:

skriven

Läckra saker! Föll pladask för Helmer Ringströms koppar Trio. Måste hålla utkik efter dem.

Och vilket fint dockskåp! Sovrumsinredningen - jaaa!

6 Tinkerbell:

skriven

Härliga gamla prylar med själ ...

Dockskåpet är ju bara helt underbart!!!

Vill ha ...

7 Libby:

skriven

Yvonne: Ja, jag gillar den skarpt.

Emmy: Precis! Kudde är bättre idé än tygklädd sits. Tack för tipset!

Lotta: Jag samlar inte på Trio, så om ingen anna köpte dem så finns Triokopparna kvar... fast jag tvivlar på det. Jag har bara en djup tallrik i Trio, samlar ju på helmer Ringström-dekorer. Jag tror att det här är första gången jag ser en Trio-kopp med fat någon annanstans än i Stockholms antikbutiker (där priserna är andra). Lycka till med Trioletandet, ser jag fat så ska jag tipsa dig!

Tusse: Fast jag tycker att sovrummet var litet av samma glada, väliga 70-tal som Agneta-servisen?

Anta Snaque: Ja, Trio är fina, de ger ett sådant ljust intryck.

Tinkerbell: Och det fanns fler rum såklart, men ljusförhållandena var inte de bästa...

8 Gunnel:

skriven

Blev väldigt förtjust i tallriken av Dorothy Clough. Jag har numera slutat köpa saker, men det är alltid roligt att titta på prylarna.

Du har en tittvänlig och intressant blogg.

9 Cicci:

skriven

Nämen åh, min favoritbloggare har hittat till min blogg - och tycker om den! (Jag växte nyss ungefär tre decimeter!) Det där med att sätta upp bokomslaget i köket var faktiskt kul, över spisen skulle den till exempel platsa utmärkt! Så får man en slags ordvits också... Håhå!

10 /Mylla:

skriven

åh! Har fortfarande kvar akvariet, tyvärr är det sönderlekt och fiskdelen har lossnat... När jag nån gång bor större ska jag börja samla dockskåpsprylar!

11 Lotta:

skriven

Tack så mycket! Ja, håll ögonen öppna om du ser Trio-fat nånstans! Kul att ha hittat till din blogg, gillar den skarpt!

12 JJ:

skriven

Jag har tittat igenom mina IKEA-kataloger från 1959 och 1965 men däri finns inte stolen med. I 65:an fanns en modell som heter IDUN som liknar din stol, men det är mycket som skiljer också.



Att måla stolen svart låter som en utmärkt idé. Och en snygg ryakudde i kanske.

13 Libby:

skriven

Gunnel: Det siktar jag också mot - att titta mer coh köpa mindre :-)

Cicci: -:D

Mylla: Ja, man behöver litet utrymme om man ska ha dockskåp, har jag insett.

Lotta: Tack! Ja, ska kolla.

JJ: Tack för hjälpen! Sökandet fortsätter...

14 The StarChief:

skriven

Inte för att föringa alla dom vackar sakerna men tapeten bak den vita stolen faller jag för. Är det orginal eller repro?

kopparna är snygga!

15 Libby:

skriven

The StarChief: Originak från 1950-talet, mer om den här:

http://femtiotalsjakten.blogg.se/2009/june/tapeten-uppe.html

16 Tusse:

skriven

KonstSAFARI tycker jag låter väldigt mycket 60-tal. Melka lanserar fritidsmodet Safari (blädder, blädder) 1960. Det finns även ett rakvatten som heter Safari och lanseras 1963 (?) med bild på naken kvinna som kråmar sig framför sebraskinn. Ofeministiskt och ofemtitalistiskt.

I Skåne har vi KonstRUNDAN både här och där. Håll utkik efter de festligt gulröda skyltarna!

17 Amelie:

skriven

Åh! bara älskar dina tapeter, vart kommer de ifrån? har du köpt dem Second hand eller är de nyproducerade?

Gillar din blogg skarpt!

Kommentera här: