Columbia Road Cup Cakes (London del VI)


I söndags besökte jag Columbia Road Flower Market och ett par butiker där. En av dem var
Treacle, som säljer fantastiska cup cakes, mid century-saker och nyretro. När jag frågade om jag
fick ta bilder visade det sig att tjejen bakom disken var svenska. Maria heter hon, designar skor
till vardags och hjälper sin kompis som äger Treacle på söndagar.


En underbar blandning. Treacles cup cakes är så snygga att jag först inte fattade
om de var prydnadssaker eller ätbara. De var högst ätbara, kan jag berätta.
Visst är blombordet från 1950-talet tjusigt?


"Kandya chairs, £140 each" stod det på prislappen. Stolarna är "Jason Chair" i björklaminat
från företaget Kandya. Den danske arkitekten Carl Jacobs gjorde originalet i början av 1950-talet.
I slutet av decenniet ritade möbeldesignern Frank Guille om stolen och gav den metallben och målad sits.
Busvassa, tycker jag. Fast originalet är vackrare.

 
Fint köksskåp, eller hur? Det lilla bordet är från Ercol, en av 1950-talets
mest framgångsrika brittiska möbelföretag. Nya diskborstar, slevar
och tillbringare.


Mer nygjord plast. Ville ha alltihop. Men återigen måste jag tänka på vad
jag får plats med i resväskan. Kansks ska man tänka så hemmavid också, låtsas
att man har en maxvikt för bagaget på flyget? Skulle bli mindre köpt då.


Den gamla favoriten Cornish Kitchen Ware från T.G. Green tog upp en hel snygg hylla.


Cup cakes...


Mer cupcakes...

 
 
Mer cupcakes - och blommor. Jag vill verkligen rekommendera Columbia Flower Market,
rena glädjechocken. Hur mycket vackra blommor (plus växter) som helst, leende
människor på väg hem med stora fång i famnen, försäljare som skriker "Three
for a fiver" och menar fem pund för tre buketter med rosor eller andra långstjälkade
saker. Ljuvligt, särskilt för en snötrött svensk i slutet av februari.


It´s all about cakes. Och en kopp te kan man få också.
En skylt uppmanar oss kunder att inte nämna "the C word",
det vill säga kaffe.


I morgon får ni träffa underbara Margaret, som har butiken Vintage Heaven
och som hjälpte mig när jag blev bestulen på min plånbok av skickliga ficktjuvar.
Jo, så var det och efter den händelsen tappade jag litet fart - höll mig i välkända
norra Hampstead i går och slickade såren. Men i dag är jag i gång igen,
antikinomhusmarknad, bokhandel och ett pubbesök på Fleet Street väntar.





1 Anna:

skriven

Aj, tråkigt att du blivit bestulen!

Men så mycket fina bilder...fina cup cakes och fina blommor. Underbara Primulor på en av blomsterbilderna!

2 Tusse:

skriven

Verkligen trist med fickstölden. Har också råkat ut för detta, dock ej i London utan i en annan europeisk huvudstad.

När jag ser de här bilderna längtar jag verkligen efter våren. Visserligen kan man köpa frystorkade tulpaner hos Cia i blomsteraffären - men det är liksom inte samma sak.

Och Amelie får ursäkta, men jag blir djäkligt sugen på rostat bröd med Marmite på!

3 Susanna:

skriven

Är det bara jag som tänker på en blöja alternativt trosa när jag ser den där stolen bakifrån? :-)



Verkligen tråkigt att du blivit bestulen.

Men vilka härliga cup cakes! Och blombordet.. Love it!

4 Anneli (alias Empire@melie):

skriven

FAN VAD TRIST!!!!!!!!!!!!!!!!!



Köp Marmite för dina sista pengar så Tusse håller tyst!

Cupcakes? Är det muffins vi pratar om?? men varför lägger man bakelserna i blomlådorna?



De blåvitrandiga porslinet är fint. Brukar inte gilla just den blåa färgen, men det ser så hemtrevligt ut.



Fint café! Och mörkt parkettgolv i snyggt mönster, Mmmm!

5 Anneli (alias Empire@melie):

skriven

p.s

Fotade du skylten med "the C word" ?



Och köp en sån där väska man hade runt halsen när man tågluffade, inte så snyggt men ändå.



Eller vad sägs om en handledsväska ;-)

KRAM!

6 SaraMay:

skriven

åh tråkigt med plånboken!

Det där kökskåpet var ruskigt snyggt!

7 Cicci:

skriven

Jag tycker att hela bilden med köksskåpet och stolen och bordet ser ut som en miniatyr, trodde först det var ett dockskåpsmöblemang du kommit över! Skåpet är ljuvligt...

8 A. B.:

skriven

Cupcakes ser ut att vara muffins med topping. Är det så enkelt, eller har jag missat något?

9 Betty Lou:

skriven

oj dit måste jag verkligen när jag åker i april! tusen tack för tipset. och fy fan för ficktjuvar, norpade dom den ur väskan eller?

10 Libby:

skriven

Anna: Aha, primulor.

Tusse: Vill du att jag importerar en burk ruggig Marmite till dig?

Susanna: The Diapers Chair :-)

Anneli: Yep, muffins med glazing. Ja, det blir nog en burk Marmite till Tusse, som han tjtar om detta vidriga livsmdel. Nej, fotade inte C- word-skylten. Sorry.

SaraMay och Cissi : Ja, visst ar det fint?

AB: Just det.

Betty Lou: Ja, vaska med djupa fickor och blixlas... Se upp!

11 Anneli (alias Empire@melie):

skriven

Marmite är säkert ngt afrodisakium, varför skulle man annars vilja äta brun skocreme?



Susanna: jag såg samma sak! Pampers på fyra ben!

12 Betty Lou:

skriven

Jag är lätt paranoid så har alltid pengar i fickan, en av anledningarna varför jag gillar jeans för då känner jag alltid att allt finns där, men sommartid kan man ha shorts under klänning :D



Hoppas resten av din london-vistelse blir super!

13 Tusse:

skriven

Libby: Yes please - och så en burk honung till empiredamen! Firman betalar.



Amelie: Själv föredrar jag, som du vet, pesto.

14 Tusse:

skriven

Amelie:

Behövs ingen trolldryck som börjar på A.

En dos Pick-Me-Up* är det som jag vill ha!



*blev det sent i går? A teaspoonful of Pick-Me-Up, in a wineglassful of water, taken slowly, will restore your digestion, and also serves as an excellent appetizer (Tack Peter - texten citerad ur minnet)

Kommentera här: