Måndagsblommor


God morgon, måndag! Glöm inte att köpa dig en bukett blommor i dag.
Den vackra vasen fanns på Kistamässan i januari, det är en Gefle.
UPPDATERING: Modellen heter IP, berättar Benny på Porslinsbloggen. Modellen är
antagligen Arthur Percys, dekoren kan vara Lillemor Mannerheims.
Jag ångrar att jag inte köpte vasen, den är så vacker i sin strama enkelhet och jag känner
att jag är på väg in i en enklare, mer avskalad 1950-talsfas.
Vilken fas befinner DU dig i?

Trevlig fortsättning på veckan!
1 Tusse:

skriven

Gomorron själv, måndag! Eller snarare god natt, ty Tusse har nyss kommit hem från jobbet - och vad finner han om inte ett rykande färskt avsnitt av Femtiotalsjakten!



Husse lovar köpa nya blommor, för de gamla har tagit slut. Vilken vas de kommer att stå i har vi ännu inte bestämt.



2 Marie:

skriven

Vackra blommor!

Jag är i någon blandfas...mitt i allt vita stilrena så börjar jag smyga upp orangea, gula, gröna grejer...allt som är glatt och roligt!

3 Fläderblom:

skriven

I mina äldre böcker om formgivning, konst och inredning används ordet stilren om saker som följer en etablerad stil väl. Blandvarianter, där exempelvis typiska rokokodrag blandas med typiskt gustavianska detaljer, är inte stilrena.

Nu tycks stilren betyda detsamma som avskalad eller minimalistisk. I lägenhetsannonser kallas sekelskifteslägenheter med stuckatur, vitmålade väggar och kylskåp i rostfritt stål, för stilrena. Detta trots att det inte är stilrent i den gamla betydelsen, som också stöds av flera ordböcker.



Det verkar som om du ansluter dig till den nya skolan och skriver stilren när du menar minimalistisk. Annars skulle väl även de färgglada femtiotalsvaser du vanligen presenterar vara stilrena då de är goda representanter för en keramikstil? Varför anammar du modernt mäklarspråkbruk?



Tack för vackra bilder av både stilrena och mindre stilrena saker.

4 Libby:

skriven

Tusse: Kanske ska du visa Veckans vas på din blogg?

Marie: En glad fas, alltså? :-)

Fläderblom: Jag ansluter mig inte till någon skola, utan använde helt enkelt fel ord! Så jag rättar naturligtvis genast i inlägget. Sedan byter ju vissa ord betydelse, det som är "fel" blir "rätt" när tillräckligt många använder det i en annan betydelse. Men kanske är vi inte där än vad gäller "stilren".

5 Christin:

skriven

Varken minimalistiskt eller stilrent här skulle jag tro...

En glad blandning av lite för mycket och lite för kitschigt men så länge inte sambon protesterar alltför högljutt kör jag nog på :-)

Påskpyntade i helgen förresten, inte lika mycket pynt som till jul men ändå var det en del som åkte fram.

6 Tusse:

skriven

Har redan börjat ...

Funderar på en egen kategori som kan heta "från barock till empire" eller kanske "vaser å sånt".

"Antikviteter och Konstsaker" blir alldeles för långt.

7 Tusse:

skriven

Gjort nu!

Det blev "Från barock till empire och längre ändå" vilket även täcker upp vaserna, gamla eluttag mm som jag har blivit tillfrågad om här.

Samt "Det Bästa 1943-69" med en tidstypisk annons för varje år.

8 JJ:

skriven

Min fas brukar kallas Mid Century Classic Modern.

9 randiga tråden:

skriven

Jag har en salig blandning av gammalt hopplock, mycket färg,tyg och sånt jag tycker om.

10 Anna:

skriven

Vilken underbar vas!

Blommorna passar så bra däri!

11 uesamlarna:

skriven

Fina blommor, finare vas.



På vår blogg har vi nu postat ett inlägg riktat lite till dig.

12 Carl:

skriven

Hej!

Gillar bloggen! Men eftersom du använder blogg.se och jag läser bloggen via en rss-läsare, så måste jag öppna upp varje inlägg i nytt fönster. Har du inga funderingar på att byta till blogspot eller wordpress?

13 Libby:

skriven

Christin: Kör på!

Tusse: Kul, ska titta in.

JJ: Snyggt namn, också.

Randiga tråden: Kanske skulle vi ha ett tema på alla våra bloggar en dag: Hemma hos mig själv?

Anna: Ja, den är så fin!

UE-samlarna: Jag känner mig mycket hedrad av ert inlägg. Jättekul!

Carl: Nej, om jag byter så byter jag tilll Metrobloggen...



14 Tusse:

skriven

Och nu har jag köpt veckans tulpaner :-)

Kommentera här: