Internationella möbeldagen (London del XIII)


I morgon är det internationella kvinnodagen. Det firar vi i dag med ett internationellt bildsvep
från Alfie´s Antique Market i Marylebone, London. Jag sökte brittiska 1950-talsmöbler, G-Plan med mera.
Jag fann brasilianska, italienska, danska, holländska och franska möbler - och några få brittiska.
Av allt jag såg tog det här bordet definitivt priset. "Spider" heter det, och egentligen är det rätt läskigt,
ni ser ju att det verkligen är en jättespindel, eller hur? Designer: Giuseppe Scapinelli, Sao Paulo, Brasilien,
1945/58 (gissar att bordet designades 1945 och lanserades 1958). Stolarna (utan sits) är 1950-tal,
av Forma, Sao Paulo.


Giuseppe Scapinelli igen, 1950-tal. Bilderna tog jag hos Decoratum, som har
en utställning en trappa ner i Alfie´s Market och en butik tvärs över gatan (Church Street)
och en sajt med mycket brasilianskt 1950-60-tal att titta på.
Scapinelli... Jag tror att jag håller på att få en ny favoritdesigner.
 

Även de här stolarna var brasilianska, har jag för mig.


En dansk! Stol av Ib Kofoed Lársen, omklädd. Stod hos Decoratum.


En holländsk 1950-60-talssoffa med italienskt bord, hos Paolo Bonino.


Först ut av en trio italienare. Fåtölj av Gio Ponti för Hotel Parco dei
Principe, Italien, 1958.


Fåtölj från 1955. Designer: Osvaldo Borsano, för Tecno, Italien.


Okänd italienare.


Fransk 1950-talare,
omklädd i rosa läder.
Fanns hos Thirteen.


Förmodligen franska, fanns hos Bent Ply.

Äntligen! Hos Tycho Andrews hittade jag ett engelskt skrivbord, från företaget Gomme.
Gomme bytte 1953 namn till G-Plan, och var först med att erbjuda britterna enkla moderna
möbler till överkomliga priser efter kriget. Läs mer här.
Skrivbordet är dock gissningsvis tidigare än G-Plan. Rätta mig om jag har fel.


Och i en butik på gatuplanet fanns två stolar från Morris Furniture,
Glasgow. Formgivna på 1930-talet, lanserade på 1950-talet.


Bordet är brittiskt, sa handlaren.  Jag bestämmer mig för att tro på det
och avslutar så inlägget med en typisk 50-talsfruktkorg. Rätt internationellt
förekommande på 1950-talet, gissar jag.

Vilken av möblerna tyckte du bäst om?
UPPDATERING:
Nu är kommentarsfunktionen igång igen.

1 Tusse:

skriven

Hång ... förlåt, holländska soffan.

G-plan står för Gullmarsplan, eller hur ;-)

2 Kerstin:

skriven

De där brasilianska stolarna i svart läder var fantastiskt snygga!

3 Sven:

skriven

Spindelbordet. Awesome!

4 Benny:

skriven

Spindelbordet! Sen var ju de brasilianska stolarna fantastiska med, skulle kunna tänka mig såna... :-)



Det var överlag mycket häftiga möbler! Visst är den danska stolen omklädd med Verner Panton-tyg? Tror det...

5 Libby:

skriven

Tusse: Visst :-)

Kerstin: Ja, särskilt så där flera ihop.

Sven: Yep. Awsome!

Benny: Vet ej, men du har säkert rätt i det.

Kommentera här: