Oxkind & stout-paj i kolbrasans sken (London del XI


Puben The Holly Bush vid lunchtid. Vintertid sprakar kolbrasan och under fullsatta kvällar
med stim, stoj och regnblöta rockar upppstår ett viktorianskt dis här inne.


Här har varit pub sedan början av 1800-talet. Gaslampor och gulbruna tapeter
som ser ut att vara av läder ger Holly Bush en skön murrighet.

 
 

Renovera aldrig!


Puben består av ett antal rum. Det mest rustika passar kanske Empire-Amelie, som i tidgare inlägg
propagerat för långbord på McDonald´s?


Bekvämlighetsinrättning från Great Exhibition, en utställning
som ägde rum 1851. Läs mer om uttrycket The Crapper här.


Vilken bra tunnelbanekarta! Här ser man ju den verkliga dragningen.
London Underground öppnade 1863, och var världens första tunnelbana.
Årtalet för kartan oklart.


Flera stammisar har fått skyltar i bardisken efter sin bortgång. Notera
det trasiga golvet nere till höger. Camden Councils miljö- och hälsoskyddsinspektörer
kanske blundar för en anrik pubs tillkortakommanden?


The Holly Bush ligger i Hampstead, bara två minuters gångväg från tunnelbanestationen.
Praktiskt när det regnar.


Här är det. Missa inte om du är i London. I en tid då de flesta
pubarna antingen lagts ner eller gjorts om till ljusa, trista moderna
restauranger så är The Holly Bush ett muggigt gasljus i moderniseringsmörkret.
En Hampsteadpub som förfallit (blivit tjusig) sedan Empire-Amelies och min
au pair-tid är "The Old Bull and Bush". Jag gissar att den inte längre kallas 
"Pull and Push".


Drick inte bara öl! Ox cheek and stout pasty är en frasig paj
med mustig köttfyllning, till den en ruggigt god mayo.
Fem strutlampor i betyg.


English Rose. En trappa upp ligger restaurangen, modernare men okay.


Bonusbild. I Kentish Town, posha Hampsteads enklare granne, finns gröna George IV.

Cheers, mates!
1 sofia:

skriven

hej!

din blogg är så himla fin och jättebra!

jag bor i london och ville bara säga om du fortfarande är kvar i helgen så borde du gå på wills moody jumble sale i euston. det är ett inomhus loppis där man kan fynda rätt fina saker.

http://www.willsmoody.com/jumblepagenew.htm

dom finns också facebbok. ha en trevlig semester

xxx

2 Mr. KRC:

skriven

Ahh rghwe Holly vbush with its warm fires on a chilly evening.

de even more cozy with snow on the sill.Tell us more!

3 Skaffaren:

skriven

Englands Miljö & Hälsa kanske har en mänskligare inställning än vår egen rabiata skyddsförvaltning?

4 Tusse:

skriven

Hädangångna gästers namnskyltar påminner mig om restaurangen på Sthlm Östra och deras stamgäst Georg Karlsson, som lär ha suttit där varje dag sedan de öppnade (1935) och till sin död (2005)

Donald Wood är ju unga pojken i sammanhanget!

5 Libby:

skriven

Sofia: Tack! Och tack för tipset, men tyvärr är jag tillbaka i snövinterns Stockholm... Men noterar första söndagen i månaden till nästa Londontur!

Mr KRC: Sorry, there was no snow to enhance the experience I am afraid.

Skaffaren: Ja, antagligen. Fast jag vet minst ett ställe i Stockholm som de nog ser genom fingrarna med av nostalgiska skäl.

Tusse: Ja, jag såg stammisen George när jag var konduktör på 1980-talet. Proper herre.

6 Anneli (alias Empire@melie):

skriven

Bra start på dagen, lite fina bilder från underbara London!

Väggfärgen är fin. Ligger vi på samma "våglängd"?! Jag har precis köpt ett färgprov i ungefär den färgen, provmålade lite igårkväll, inspekterade resultatet precis innan jag öppnade din sida.

Minns inte den här puben, var vi där?

7 Tusse:

skriven

Tusse brukade ta plats vid bordet intill. Där satt han en ruggig marskväll i början på seklet och spanade mot rotundan. Plötsligt dök HON upp, en dam i sina bästa år med

8 Libby:

skriven

Anneli: Yep, samma våglängd. 1980 var jag där med Kevin, han plumbern från the social club. Du och jag var förbi och tog en öl 1985, vill jag minnas.

9 Anneli (alias Empire@melie):

skriven

Ja är det där jag träffade mc-snubben?!

Lite mer "scruffy" än senast. Den allra första kvällen där lärde jag mig vad toa heter på engelska; the bog.

10 Anneli (alias Empire@melie):

skriven

Förresten...gaslampor.. Verkligen??

Kommentera här: