Cherry Ames - hjältinna eller hoppjerka?


Cherry Ames var en av mina främsta bokhjältinnor när jag var liten flicka.
Den superkompetenta, äventyrliga, och naturligtvis söta, amerikanska sköterskan
vårdade sjuka och löste mysterier över hela världen. Den första boken om Cherry
kom redan 1943, den sista 1968.
På www.cherryamespage.com finns allt vi ville veta om henne, bland annat allt om
utgivningen i Sverige. Här hemma kom första boken, "Cherry Ames Sköterskeelev" ut 1957.
"Cherry Ames i fält" (bilden) året därpå, fjorton år efter originalupplagan.


Vår hjältinna jobbade på allt från krigssjukhus till lyxkryssare, som skolsköterska,
nattsköterska, varuhussköterska, barnsköterska och privatsköterska. Däremellan
han hon också med att göra världen bättre, till exempel genom att bygga upp en klinik
i en by i Kenya.
Men... hur bra hade egentligen Cherrys cv sett ut, om hon funnits på riktigt?
Över 20 år i yrket - och bara en massa korta anställningar och vikariat... 
1 MrsBlue:

skriven

du har blivit listad på min blogg, kika gärna in!! Hyllar dig



www.martyshome.blogg.se



MrsBlue

2 Libby:

skriven

Oj! Jag blir alldeles rörd. Tack!!! Ska genast titta in på din blogg också.

3 Anneli:

skriven

Jag läste Kitty och framförallt Lotta-böckerna. Samt en massa annat förståss. Kitty verkar ju påminna om Cherry Ames, klarar allt! Lotta var en som ständigt trampade i klaveret och var ROLIG! Serien är förståss svensk och det är väl 50-60 tal i Sundbyberg kanske.

4 Anneli:

skriven

Boktips 2 (se tidigare kommentar)



Lotta-böckerna skrevs av Ester Ringnér-Lundgren (men använde pseudonymen Merri Vik). Första boken skrevs 1958. Författaren är från Norrköping :-)

Handlingen utspelar sig i en påhittad stad, men enligt E.R-L är det en blandning av bl a Norrköping, Stockholm och Solna! En intressant blandning tycker jag som följer denna blogg! Läs mer om Lotta på länken nedanför;



http://hem.passagen.se/lottabok/lotta.html

5 Monet:

skriven

Cherry var bara superbra all the way. Inte tänkte man i hoppjerkatermer, hon var ju supersköterskan som kunde allt, klart att hon var i fält, på fartyg och utomlands överallt.



Efter Bland tomtar och trollperioden var det bara Cherry Ames på julklappslistan och det kom nog en bok om året tror jag. Hon trängdes bland Biggles (jo faktiskt som pilotpappaflicka läste jag honom) och Femböckerna.



Jag vill bli som Cherry. Fast snäppet värre, doktor förstås!

6 Anneli:

skriven

Har missat hela Cherry-grejan.. Ehh... aldrig hört talas om henne.. Vad synd!

7 Liina:

skriven

Undrar varför jag (som är 25) är uppväxt med Cherry Ames och Lotta och allt sånt. Läste mycket när jag var yngre och ärvde många böcker av min mor... Men jag har iallafall fem cherry Ames inom räckhåll där jag sitter nu och fler på ett annat ställe tror jag... Och Lottaböckerna har jag allihop av =)

Kommentera här: