"Den bästa julklappen kommer hela året"


Damernas Värld, Året Runt, Teknikens Värld... flera av magasinen från 1951 fins kvar 
än idag. Och en prenumeration är fortfarande en väldigt trevlig julklapp. 
Här är mina tre favoriter just nu – i "retrofacket":


1) Antikvärlden.
Jag prenumererar på både Antikvärlden och Antik&Auktion,
men tycker att Antikvärlden är strået vassare. Dessutom har de en piggare
sajt, med chefredaktören Winston Håkansons blogg.
2) Classic Motor. Samma här, jag köper lösnummer av litet olika tidningar
i genren. Men Classic Motor har mest känsla av veteranmotortidningarna.
Flest leenden per spaltcentimeter, liksom.
3) Språktidningen. Ingen retrotidning, egentligen, men folkbildande,
underhållande, smart.
Och med en mycket bra hemsida.


På den tiden det fanns poststationer...


... och enkel, vacker, typografi....


... och blanketter med många små fält och plats för minst en sorts stämpel.


Julklappen
som kommer hela året.
Majnummer av Hela Världen 1959.
1 Ebba:

skriven

Åh vad fin beställningsblankett! Ja det fanns något väldigt... gediget över hela typografin och utformningen. Nu känns allt så slafsigt gjort, men det är väl på grund av datorerna. Jag har en hel årgång Husmodern från 1928 liggandes hemma (pappas egentligen, han är född då), de är underbara att läsa annonser i. Jag ska scanna de roligaste och lägga upp på nätet senare. Det finns recept på märgpudding och en lång utläggning om i vilken ordning man ska servera gästerna på ett kafferep (beroende på status). Jag är ju bara 25 och mina stackars te-rep-gäster skulle få te i vilken ordning som helst, i olika stil på muggarna också, det är väl skönt att en del saker förändrats. :)

2 Libby:

skriven

Ser fram emot att få läsa om serveringsordningen på kafferep! Kom tillbaka hit och berätta när du gjort det, så att denna kaffeälskande blogg kan länka till ditt inlägg!

Kommentera här: