En inställd antikrunda är också en antikrunda


Empire-Amelie och jag hade planerat en antikrunda, men hennes hund blev krasslig.
En femtimmars inne i stan fick därför istället bli en 90-minuters i Råsunda.
Jag visade Amelie mina stamställen, Vingens återbruksaffär och Kupan.


Hos Vingens återbruksaffär har jag fyndat mycket. Bland annat en Cathrineholmkastrull,
en 50-talspall och ett fruktfat. I dag hittade jag läroboken "Stockholm vår hembygd",
tryckår 1955. Den tar upp allt från Skansen till tunnelbanan, "den nyaste trafiklinjen,
som ännu inte är färdigbyggd". Vi får också veta att "många firmor har låtit sätta upp
färgsprakande neonskyltar".


Och så fick jag tag i ett par sommargardiner till gästrummet på landet!
Amelie höll i slantarna. Som hon så riktigt konstaterade:
Man kan ju gå in i en affär utan att köpa något.

På vägen till Kupan
passerade vi Nostalgia, antikvitetsaffär på Råsundavägen 122.
Den stänger den 18 december och det är 30 procent rabatt på allt utom julsaker.
Tips: Om du gillar vackra svenska majolikakrukor - här fanns många.


Det första vi såg hos Kupan, Röda korsets loppisaffär, var en julgransbelysning.
Bara den vackra kartongen är värd 30 kronor!


Vi började med att fika. Amelie gav smörgåsarna gott betyg, själv tog jag en
slät kopp kaffe. I fönstret vid vårt bord fick jag syn på ljusstakarna som inleder
det här inlägget. Jag slog till på dem, och på en vacker linnehandduk från
Oskarströms.
Och så detta märkliga set. Ingen av Röda korset-damerna kunde svara på
vad den knivliknande spetsiga saken eller tvåan från vänster är för redskap.
Vet ni?


Kunde inte låta dem vara kvar i affären. Ni förstår det, va?
Motorsporthögklackat. Wow.

Tidigare antikrundor hittar du under Antikrundor med Amelie i spalten till höger.

1 Åsa:

skriven

Jag tror att den där tvåan från vänster är en ägg-delare, gulan blir kvar i "koppen", vitan åker ner i bunken. Vad vinner jag?...

2 Libby:

skriven

Alltså, det sa faktiskt en dam på röda korset, men jag tyckte att det lät skumt... platsen där gulan ska stanna är så liten? Men detta var före jumboäggens tid?

Ja, vad vinner du? Ska fundera på det.

Och naturligtvis måste jag ha en pristävling här inför julen. Stay tuned...

3 Monet:

skriven

Katten också att Åsa kom före. Men jag har en modern "separera-gula-från-vita variant"! så jag kände igen den direkt.



Kan ju säga att jag aldrig använder den. Enklast att knacka ägget mot en hård kant och sen vända gulan fram och tillbaka i de två halvorna medan den äckliga vitan försvinner ner i avloppet. Som mamma, mormor och alla före henne har gjort. Vitan får gå i slasken. För här bakas ALDRIG maränger t.ex.



Jaa, pristävling!!

4 Moster Mjölgumpa:

skriven

Om den där innerdelen är liten kanske man kan plocka upp oliver med den, eller kanske inte...



Den spetsiga grejen kan du väl peta naglarna med medan du väntar på att kakorna ska bli färdiga i ugnen;-)



Jag förstår att skorna inte fick bli kvar i affären.



5 Libby:

skriven

Ja! Att peta naglarna med, medan man hänger vid diskbänken och visslar på "Augustin". Så var den nog tänkt, den prylen.

Kommentera här: