Loppisfynd på Bergslagsresan


Bergslagsresans gladaste fynd.
En brödburk från JH fabrikerna, Sävsjö. Endast 20 pix i en antik & kuriosa-
butik i Lindesberg. Ett sådant där ställe som är knökfullt och garanterat gömmer fynd om man letar med
rätt blick. Jag är verkligen jätteglad över min brödburk, som genast intog hyllan mellan köksskåpen.
Handduken den står på är klassiskt 50-talsgulochgrå, från loppisen i Fellingsbro.
Den gula skålen är Gefle fajans, fanns på loppis i Kungsör.


Bersglagsresans ovanligaste fynd.
Jag behöver inget mer soffbord, men kunde bara inte låta detta stå kvar på loppisen
i Fellingsbro. Bordet har alltså två lägen, normalläge och så kan man genom en
smart lösning göra det cirka en decimeter högre. På bilden har den det högre läget,
men vi har inte skjutit skivan på plats. Jag har aldrig sett ett sådant bord
förut. Har du? Jag kan tänka mig att sälja det, om en bra människa kommer
med ett bra bud.


Bergslagsresans mest oväntade fynd.
Nummer tre i min samling "Vårblommor från porslinsfabrikerna".
Tallrik med gullviva (Rörstrand) på Fellingsbroloppisen.
Tidigare har jag tussilago och blåsippa. Visste inte ens att det fanns ett porslin
med gullviva. Jakten går vidare - finns vitsippa och liljekonvalj?

  
I väntan på våren. Porslinsblommor.
1 Stina:

skriven

Vill bara säga att jag blir så glad av att läsa din blogg. Allt är så bekant för mig fastän jag föddes så sent på femtiotalet, -59.

2 Libby:

skriven

Tack! Det är meningen, att man ska bli glad här på Femtiotalsjakten. Någon sa "men det var minsann inte bara bra på 1950-talet". Nej, det har aldrig varit bara bra någon gång i historien. Men den här bloggen är ett reservat, här väljer vi att bara ägna oss åt det glada 1950-talet!

3 Moster Mjölgumpa:

skriven

Jag tycker att jag känner igen den där tallriken. Varje dag på jobbet så äter jag på en tallrik som nog inte är exakt som din men väldigt snarlik. Jag måste kolla imorgon vad det är för blomma på min.

4 Staffan H:

skriven

En snarlik brödburk fanns länge i mitt föräldrahem - klarröd, naturligtvis, och därför både snygg och praktisk.

5 Kristin:

skriven

Å ja vad jag vill ha soffbordet. Jag har inget och är på jakt efter ett, men med tanke på att jag bor i Bryssel så verkar det vara lite väl komplicerat kanske. Bra fynd!

6 Libby:

skriven

Kristin: Du får höra av dig när du kommer till Sverige, med släpkärra!



7 Anna-Karin:

skriven

Men vad trevligt att se ett "gullvive-fat". Jag inhandlade en såsskål idag med samma underbara mönster. Du vet inte vad serien heter på riktigt?

8 Libby:

skriven

Anna-Karin: Nej, vet tyvärr inte namnet på servisen.

Kommentera här: