Ord (8) Järnpiller

"Järnpiller, nu glömde jag notan hemma."
(Mamma, i Saaben på väg in till staden för veckans inköp, mitten av 1960-talet.)

Kraftuttrycket "Järnpiller!" eller ibland "Järnvägar!" ackompanjerades oftast av näve som slogs
i bordet eller i det här fallet, i ratten (då något mildare i anslaget).
Fler substitut för svordomar från 1940- till 1960-tal emottages gärna i kommentarsform!

Fotnot. "Nota" = inköpslista.
1 Anneli:

skriven

Ett försök till alternativt svärord på 70-talet av Hasse&Tage; "Kalhygge! Nu glömde jag..."

2 ab:

skriven

Nota betyder inköpslista? Nytt för mig. "Hovmästarn, får jag be om notan!" var vad jag (någon enstaka gång) hörde på femtiotalet...



3 Libby:

skriven

Mamma har alltid sagt "nota" om inköpslistan. Kanske är det dialektalt - rospiggska? Ungefär som vi från Roslagen säger "vi fick två böcker i var". Det var först i 30-årsåldern som jag av östgötske Femtiotalsmannen uppmärksammades på att det heter "två böcker var". Och ingen har ännu berättat för mamma att det inte heter "nota".

4 ab:

skriven

Om mamma säger nota så heter det nota! ;)

5 Maya:

skriven

Underbart:)Men järnpiller hade jag inte hört. Järnspikar minns jag dock från barndomen.

Kommentera här: