Pristävling: Vad var det bästa med 1950-talet?


Vad var det bästa med 1950-talet? Svara på den frågan - och du deltar i Femtiotalsjaktens
första pristävling!  Vad kan du vinna? Jo, en Volvo PV544 i form av nyckelring/ficklampa,
eller ett paket retroservetter med Saabar! 
Skriv ditt svar som kommentar. Svaren publiceras allteftersom de kommer in.
De  två roligaste, konstigaste eller mest tänkvärda svaren vinner.
Pristävlingen pågår till midnatt nu på torsdag. På fredag utser jag två vinnare och
skickar vinsterna (lämna din mejladress i fältet för den uppgiften när du skriver svaret,
så att jag kan mejla dig och be om adressen om du vinner).

Förstapris:
Volvon
Andrapris: Saabarna
Tredjepris: Hedersomnämnande
1 Eva:

skriven

Det bästa med 1950-talet var all design. Aldrig har snyggare möbler och kläder skapats. Och bilar, så jag vill gärna ha Volvon :-)

2 Christina:

skriven

Just idag svarar jag tveklöst slamkrypare! Dessa fantastiskt sköna och praktiska skor som nästan alla hade, stor som liten.

Jag har just hittat och beställt ett par luddor från Jämtland som ser ut precis som slamkrypare, och är såååå lycklig.

3 Monet:

skriven

Maken tävlar genom att säga att det helt klart var jänkarbilarna som gällde och som var det bästa med femtiotalet. Inga retrosaabar eller volvos där inte. Stora Buick, Pontiac, Chevrolet och Oldsmobile - amerikanare helt enkelt. Såna som farsorna hade och som man själv önskade sig.



Det bästa med hans femtiotal var att han blev myndig då!!



Mitt tävlingsbidrag är att jag faktiskt minns femtiotalet som just det lyckliga decennium du vill att det ska framstå som. Det var mera harmoni, mera långsamt tempo, mycket framtidstro. Och vi fick vara barn på riktigt!

4 ab:

skriven

Det bästa med femtiotalet var sommaren l955 som alla minns som lång, solig och härlig. Det bästa med femtiotalet för övrigt var de bulliga bilarna, den kvardröjande glädjen över att kriget var slut och världen öppen igen, framtidshoppet - gärna symboliserat med ett rundhyllt flygplan över den blå himlen och rosiga barn i en bil på väg till sommarlovet. Framtiden var vår!

5 Kristin:

skriven

Helt klart designen på såväl möbler, textilier som porslin. Det finns så mycket snyggt! Alla coola mönster i grafiska tryck. Det där som gör att man bara ser att det är 50-tal med en gång. Och att man tänker: "Vill ha".

6 Rutan:

skriven

Det bästa med 50-talet är att det fanns kvar även efter att det var slut (som du har nämnt) och fortfarande finns. Stringhyllan har aldrig blivit omodern t ex. Fast egentligen är det bästa vi 50-talister. En generation som funnit sig i sin lott mellan de stora och konsumerande 40-talisterna och de revolutionerande 60-talisterna. Där har vi stått stadigt när det stormat från alla håll, som ett mellanbarn i syskonskaran.

7 Ebba:

skriven

Det bästa med femtiotalet är enligt mig den kontrast som fanns mellan strama, rena linjer och glada färger. Det är denna kontrast mellan form och färg som gör 50-talsprylar så unika och speciella och som gör att man älskar dem :)

8 Libby:

skriven

Vad många kul svar! men kom igen, ni som inte svarat än!

9 Anneli:

skriven

Det bästa med 50-talet är att Björn Borg föddes då.

10 Libby:

skriven

Förlåt Christina, mitt svar om släpkärra skulle in under ett annat inlägg - någon gillade mitt bord men bor i Bryssel.



11 Monet:

skriven

Samma år föddes Stenmark om jag inte minns fel. Så det finns fler femtiotalister att beundra och minnas i efterhand!

12 Åsas kompis:

skriven

Nu skulle man kanske dra till med folkhemmet eller Sputnik men jag säger brylcreem. De fysiska spåren av den finns kvar på tapeter än i denna dag.

13 Moster Mjölgumpa:

skriven

Eftersom jag inte var född på femtiotalet så vet jag ju igentligen inte hur det var.



Men min vurm för decenniet grundar sig på designen. De vackra linjerna, färgerna, och grafiska mönster. Finns det något ljuvligare än ett femtiotalsdockhus helt möblerat med tidsenliga inventarier?



Vackrare bil än en Duett kan jag inte tänka mig, vilken dröm!



14 Anneli:

skriven

Efter 50-talet försvann gamla Sverige sakta men säkert säger de som vet. För sen kom fula 60-talet med vidriga miljonprogramsområden - jag bor själv i ett sådant, någon som vill byta lägenhet med mig? har en fin utsikt över motorvägen - rivningshysteri,ändrad livsstil och ful design. Framtidstron fanns väl kvar, men 50-talet var väl gladare och trevligare?! Måste fråga farsan som är född på 20-talet, han bör väl ha koll.



Mitt bidrag är fortfarande "Bjorn Borg"

15 Femtiotalsmannen:

skriven

Det föddes så många trevliga människor på 1950-talet och dessutom några av våra bästa idrottsmän som Björn Borg, Ingemar Stenmark och Thomas Wassberg (som kanske också var trevliga men framför allt duktiga).

16 Femtiotalsmannen:

skriven

Jag kommer inte ihåg så mycket men jag tror att optimismen var det bästa. Att det fanns en anda där väldigt många kände att allt blev bättre - inte minst materiellt - och det skulle fortsätta bli bättre.

Framtidsoptimismen var bäst!

17 Monet:

skriven

Får man tävla flera gånger: då säger jag: att livstycket ersattes av kalasbyxan!

18 Anneli:

skriven

Kom på en annan grej om 50-talet.. De som var äldre då var uppväxta och även unga på 1800-talet! Kanske en ovidkommande tanke, men lite kul ändå...



Såg en dokumentär på Svt webb-tv nyss, om en kvinna som tar hand om sin sjuka far, han till och med flyttar hem till henne för att slippa bo på vårdhem. Iallafall så får man veta att 1956, då röstade man bort skyldigheten att ta hand om sina gamla föräldrar. Efter det skulle var och en sköta sig själv. Blev man gammal och sjuk så var det staten som fick ta hand om di gamle efter 1956.

Kommentera här: