Sjuans spårvagn eller ångtåg? (helgtips)


I lördags besökte Femtiotalsmannen och jag Liljevalchs och utställningen Färgskrällen. Den kan
rekommenderas, och har just förlängts till den 11 januari. 
(Även om den här bloggen handlar om 1950-talet kan det väl avslöjas att jag även är svag för mycket annat
också. Från jugend via  Isaac Grünewald-tid och art deco till design fram till ungefär 1969.)
Naturligtvis tog vi en åktur med sjuans spårvagn.
Det är ett litet skojigt och gratis helgtips. SL-kortet gäller! Och alla är glada!

 
Djurgårdslinjens tidtabell hittar du på SL:s sida. Nu på vintern är det trafik bara på lördagar och
söndagar. Men det är nu det känns mest autentiskt att åka spårvagn. Trängas lite bland paraplyer
och pampuscher. Som på 1950-talet.


I helgen kan man även åka ångtåg. Det är  Nynäshamns Järnvägsmuseum som kör till
Nynäshamn och julmarknaden i hamnen där. Avgång från Stockholm Central 10.33, lördag
och söndag. Tidtabell, biljettpris och all annan info på Nynäshamns järnvägsmuseums
hemsida.


Eller så stannar du hemma vid datorn och klickar hem trafikrelaterade julklappar
till mig, dig själv eller andra. Hos Trafiknostalgiska förlaget hittar man allt
i bok- och kalenderväg om tåg, bussar, spårvagnar och relaterade ämnen.
Den här boken har jag redan, men jag suktar efter fler böcker med 1950-talsmiljöer.

På söndag på Femtiotalsjakten:

Retrojulklappar från 29 till 35 000 kronor. Missa inte!
1 Anneli:

skriven

Har Staffan skrivit någon bok?

Kommentera här: