Åhhh Norrköping (2) Café Broadway + bonusmaterial


"Jag tog tåget hem
för jag ville se, jag gick till Broadway vårt gamla café"
(textrad ur Eldkvarns låt  "Kungarna från Broadway"). 
Jag tog också tåget, till Norrköping och fiket där Eldkvarn hängde på 1970-talet
och jag på 1990-talet. Café Broadway på Bråddgatan.


Anna som är kaféföreståndarinna
var juste och lät mig plåta, ställde till
och med upp på bild själv. Det rutiga golvet är nyinlagt. Annars har Café
Broadway en del möbler kvar sedan kaféet öppnade 1947. 


De här stolarna är dock från Palace, klassiskt nöjespalats några kvarter bort.


Inre rummet. Ej med på bilden: obligatorisk Stringhylla som hänger på väggen
bakom fåtöljen till vänster.


Några kafégäster har gjort sig hemmastadda.


Jag är litet avundsjuk på Café Broadway för den här radiohyllan.


Och ni som följer Femtiotalsjakten känner till min fäbless för små röda lampor 
i olka kul modeller. Kolla den kluvna lampfoten. Ruskigt snygg!


Och även en novembertisdag 2008, kl. 15.24 vakar de över kaféet...


... Eldkvarn! Jag glömde fråga Anna om Plura och de andra fortfarande tar
tåget hem ibland och går till sitt gamla kafé.  Hur är det med den saken?


Hej då, Broadway. Nästa gång ska jag besöka...


... Café Broadways amerikanska kusin Broadway Express på S:t Persgatan,
som hela stan verkade prata om
Läs mer om Broadway.

OCH SÅ LITET BONUSMATERIAL FRÅN NORRKÖPING:


Kannor på Arbetets museums kaffeutställning. Kockums 1930-tal och
Melitta 1950-tal.


Norrköping är ett eldorado för oss fik- och bagerifantaster. Här är Östra Hembageriet.
Åhhh, det doftar gott kaffebröd och limpor.


Skyltfönstret hos Ester Karlssons Hembageri Eftr på Smedjegatan.
1 Monet:

skriven

Åhhh.Man blir helt överrumplad av allt detta femtiotal du hittat í gamla hemstaden Norrköping. Inte såg man allt det då? Men Östra Hembageriet ger hemkänsla - där måste vi ha handlat.



Kan du nästa gång leta reda på skolfiket mittemot dåvarande gymnasiet på Södra Promenaden?

2 Staffan H:

skriven

Fina interiörbilder! Kolla fönsterglaset bakom den lilla röda lampan. Blästrat glas och mönstret sedan - wow!

3 Libby:

skriven

Monet:

Jag såg inte ALLT 50-tal heller, när jag bodde där. Jag upptäckte nya saker denna gång. Till exempel en port på Bråddgatan, som kommer senare i veckan (får ju inte trötta ut icke Norrköpingsintresserade med bara "Peking"-bilder).Klart jag ska spana efter skolfiket på Södra Promenaden nästa gång. Jag tar det på vägen till Ljura, ett 1950-talsbostadsområde. Som du känner till?



Staffan: Ja, jag vet! Fönstret är så vackert. Det är ju den där omsorgen om alla detaljer, det fina hantverket, som gör 1950-talet (och decennierna innan, får väl erkännaas) så njutbart.

4 anneli:

skriven

Söt tjej! Hon ser intressant ut på något sätt. Eller är det månntro 50-talsinrednigen runtomkring som gör susen? För övrigt gillar jag

1) golvet!!!

2) den lilla röda lampan med den "kluvna" foten, cool!

3) vägguret



Heter caféet Broadway pga gatunamnet?! Borde då stavas Bråddway.



En fråga till; Hade man vita väggar på 50-talet?

Kommentera här: