Bamse - världens raraste fåtölj


Det här är Bamse, min drömfåtölj. Bamse såg dagens ljus 1951,  ritad
av den danske formgivaren Hans J. Wegner. Sedan 2003 nyttilverkas fåtöljen och
kan införskaffas bland annat hos danska företaget Kadec, vars bild detta är.
På deras hemsida ser du fler snygga Wegnerstolar (fast ingen går upp mot
Bamse såklart!).
Den nye Bamse kostar drygt 70 000 danska kronor...


... men jag vill, inte bara av prisskäl,  hitta en Bamse från 1950-talet.
Då kanske den inte är så perfekt i stoppning och klädsel, men det
går att åtgärda. Det här exemplaret var riktigt illa tilltygat och tufsigt,
innan det fick ny klädsel. Se förvandlingen på företaget Dunas hemsida. 
Inte bara Bamse byter skepnad där, bildspelet med en mängd fåtöljer
 "före" och "efter" är kul att titta på.  


Även detta en omklädd Bamse, från företaget PTV. 
Fåtöljen, som också går under sifferbeteckningen PP 19, fick
namnet Bamse sedan en journalist beskrivit armstöden som stora
bamselabbar som kramar en bakifrån. Och så är det ju. Man vill sitta
i fåtöljen och bli kramad.
En original-Bamse i hyfsat skick, eller en omklädd, verkar det som
om man får ge mellan 25 000 och 35 000 kronor för.
     
Eda.                                            Bamse.                                                 Eda.

I väntan på den rätte Bamse kanske jag slår till på en kopia så länge. Hon heter Eda och ser
rätt trevlig ut, eller hur? Eda finns hos Bolagret.
Jag tycker att ljusgröna Eda är finast. Hon skulle när den tiden kommer  passa bra ihop med en
original-Bamse i de flesta färger.
Bamse och Eda, tillsammans vid Edmund i min lya. Ja, så ska det bli.
1 Monet:

skriven

Nu får du förlåta men det här är ett exempel på femtiotalsdesign som jag, då, personligen tycker är URFUL.



Hela uppbyggnaden är fel, den är överdimensionerad i rygg och "bamseramar" och bara helt tokig för ögat. Men säkert enormt skön att sitta i. Det är nog Eda också men vad är tilltalande med den här sortens plufsmöbler?? När det finns så mycket väldigt soignerat:-)??

2 Libby:

skriven

Bamse är djupt förolämpad, och kommer inte att låta dig sitta när du i framtiden hälsar på honom och mig i min lya.

Hälsar han härmed.

Själv undrar jag: Hur kan man formge "fel"? Det enda exempel jag kan komma på är typografi, där en text måste vara läsbar och man har gjort "fel" med formen om bokstäverna inte är igenkänningsbara.

3 Monet:

skriven

Det bara känns. Hela han är ÖVERTUNG. Fel proportioner. För mycket rygg och armar och för lite sittyta. Pinniga ben. Fel.



Han ser ut som en skadad engelsk länsstol. För mitt öga. Men jag tror han förlåter mig när det blir dags! ;-)



4 Libby:

skriven

"Pinniga ben"? Nu blänger mina köksstolar också, å Bamses och sina egna vägnar.

5 Anneli:

skriven

Om man ser Bamse från sidan så är han söt.

6 Martin:

skriven

Hej, det här inlägget har ju några år på nacken. Hittade du ett orginal? Jag har nämligen ett exemplar som jag tänkte sälja. Mejla mig om du är intresserad.

Svar: Hej! Jag har sett flera i original under åren, men köp får vänta. Tack för att du hörde av dig!
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: