När bilen avslöjade var vi bodde


Minns ni när man kunde se på registreringsnumret varifrån bilen framför en kom?
Så var det fram till 1972-73. Då byttes de gamla länsbokstäverna ut mot dagens
anonyma kombinationer.
"Många av oss tycker att införandet av det så kallade ABC-numret är bland det
tristaste som drabbat svensk trafikmiljö." Så skriver Ola By Bilbärgning på sin hemsida
 - och jag håller med.
Skyltarna på bilden har pappa sparat sedan tiden då det begav sig...


... och jag minns själv "BA 15430", registreringsnúmret på en av alla Saabar
 vi hade under 1960- och 1970-talen. BA betydde att vår bil var registrerad
i Stockholms län. A, AA och AB var Stockholm stad, B,BA och BB var Stockholms
län. Här  kan du läsa mer registreringsskylthistoria, och se listan över alla länsbokstäver.
(Vykort: Förlag Håkan Eriksson)

       
Fordonsinnehavaren fick plocka ihop sin skylt själv. När man fått sig tilldelad ett registrerings-
nummer gick man till bensinmacken och köpte en aluminiumplåt och siffror och bokstäver
i svart plast. Pyssligt!

"Det var "finare" med ett L än den "sydliga provinsen M"
Så tyckte Monet (bilden) och hennes nordskånska omgivning.
"Dubbelarschlen"
Femtiotalsmannen avslöjar vad man i hans hemlän Östergötland kallade stockholmare (AA).
"Klyktattare"
Öknamn för bilister från Västernorrlands län (Y).  Wikipedia om klyktattarna: Epitetet sägs
ha sitt upphov i semesterfirande, bruksarbetande medelpadsbors besök hos lantbrukarsläktingar
i Jämtland, för vilka sommaren inte var ledighet utan hårt arbete med skörden.
"Och glad var man att det inte stod A, det var ju det värsta, de var man nästan lite rädd för."
Bloggbesökare Åsa om skrämmande farkoster.

Har du minnen från den gamla goda registreringsskylttiden? Skriv en kommentar!
1 essko:

skriven

Å nej, jag minns inte skyltarna. Ville bara säga, igen, vilken underbar blogg du har! Hit kommer jag för insupande av inspiration...ögongodis!

2 Åsa:

skriven

Ja, vi hade ju X då, på alla våra Volvosar. Jag var ganska ung då men jag minns känslan av att det var lite finare att ha just X än något annat. Och glad var man att det inte stod A, det var ju det värsta, de var man nästan lite rädd för. X står för Gävleborg om någon undrar.

3 Libby:

skriven

Essko: Tack!

Ni andra besökare: Titta in på esskos blogg, massor av ögongodis där också!

Åsa: Jag lägger upp din "räddkommentar" i inlägget, skitkul

4 Monet:

skriven

Jag tyckte också E var fint. För det var Östergötland och där bodde mina mor- och farföräldrar. I Linköping. Och min morfar som tidigt skaffade bil, stora ljusblå amerikanska saker, hade nummer E2 under kriget. Det var väldigt fint - Landshövdingen hade E1, så morfars bil var en kändis!



För övrigt blir jag nästan fysiskt illamående när jag ser bilderna på min barndoms Saabar. Båda mina föräldrar rökte i bilen och i baksätet satt jag, min tre systrar och taxen och åksjukekräktes i omgångar. Brrrrrr.

5 Inger Maryissa:

skriven

Ja, det kommer jag ihåg när man kunde se på registreringsskyltarna var bilen kom ifrån.

Kul att bli påmind om det.

6 Åsas kompis:

skriven

En god vän hade som sommarjobb att sitta på gränsen mellan Jämtland och Västernorrland och pricka av hur många bilar som körde in i Jämtland och från vilka län turistbilisterna kom.

7 Staffan H:

skriven

Jovisst kommer jag ihåg de gamla registreringsskyltarna. Undrar om inte de bidrog till att jag lärde mig vad bokstäverna och siffrorna hette, för annars kunde jag ju inte lista ut vad det stod på skyltarna och varifrån bilen kom. Resterande delar av bokstävernas och siffrornas magi hoppade jag glatt över så länge det gick, det vill säga tills jag började skolan.



Jag tämligen säker på att mormors Amazon hade registreringsnumret AA58889. Den gjorde hon sig av med i början av 1973, men det regnumret kan jag fortfarande av någon konstig anledning.

8 Larsson:

skriven

Kul att Du hittade min hemsida (om gamla reg.nummer alltså) och länkade dit! Jodå, det är Larsson som fixar med den sidan...

9 Libby:

skriven

Larsson: Litet kul att jag nu, månader efter att jag länkade till registreringskyltarna, har upptäckt och läser din blogg. Alla dessa spår hitr och dit i bloggvärlden, litet spännande.

10 Göran Dahlgren:

skriven

Fick din bloggadress av min dotter som gillar 50-talet! I Värmland kallade vi närkingarna för "måsar". Örebro läns bokstav var ju T vilket påminde om en flygande fågel...

För övrigt: jag upplevde 50-talet och hade alla prylarna, möblerna, bilarna omkring mig HELA TIDEN och tyckte att det var så tjusigt och MODERNT... Nu är det bevisat: många vill ha det igen!

Kommentera här: