Fem jänkare från 1950-talet


Det är inte bara svenska Posten som kan det här med trevliga retrofrimärken.
 US Postal Services kan, de också. Det här häftet med  "classic cars" från 1950-talet
är så fint att jag bad en amerikansk vän skriva några rader om varje modell:


1959 Cadillac Eldorado. The ultimate muscle car. Driven proudly with attitiude in the land of white cars: Florida, as well as by Texas oilmen, made suddenly rich by "Black Gold."  No longer seen every day or in  great numbers but admired overseas at auto shows in places like Åland and Norrtälje, Sweden. 
One is more likely to come across one of these convertibles in Sweden and other European countries than in the USA. The Fins and Chrome era  is now featured on a series of USA stamps. And those automobiles are always a favorite of films throughout the 1950s and 70s.The Eldorado, the icon of that era gave a comfortable ride in a solid machine that took up nearly all of its side of the road. It could only be passed with care and... admiration.     


1957 Pontiac Safari Wagon.  A bright star in the galaxy of hot-running automobiles of the 1950s. The Safari Station Wagon could carry a  den of Cub Scouts and was regarded as spiffy with its splashes of chrome from stem to stern.  Its peppy engine gave it distance over its General Motors' sister station wagons from the Buick and Chevrolet divisions. The class of the must-have stationwagon crowd of the Mid-50s.

 
1957 Chrysler 300c. A bomb of a car with a 300 hp engine that held high speeds with ease.  The engine patterned after airplane engines of Hermi origin was explosive in acceleration. The design was less spirited than its racy Italian designed predecessors of the mid 1950s and lasted only a short time on the market.  A road hog at the head of the crowd in straightaway speed.
 

1957 Studebaker Golden Hawk was perhaps too much "in your face" design for the lower end of the market. After years of producing a bland automobile of which it was hard to distinguish the front from the rear unless you owned one, the auto maker finally burst forth with the hardtop Golden Hawk in an attempt to gain stature along side of the Detroit swifties. But the change, although welcomed by many loyal to the Studebaker Marque was too much all at once.
In the end, it was the end of a distinguished company and except for its trucks, Studebaker disappeared soon after the Golden Hawk although there was some revival in 1962 with the sleek Avanti, which was truly a different story from the Golden Hawk.   


1957 Lincoln Premier Swift in appearance it performed up to its looks.  It exuded confidence
 and set the pace for the more aerodynamic automobiles  beginning to come out of Detroit
toward the end of the 1950s.  

Rolig sida att titta på är också The New York Times Collectible Cars. De har en årlig tävling.
På www.nyt.com man titta på läsarnas/tävlingsdeltagarnas bilder och deras stories om sina bilar.
Enjoy!
1 Monet:

skriven



Säger bara en sak: WOW!!! Tror B kommer med flera när han läst i morgon. WOW!! Formidable.

2 Monet:

skriven

B säger: Chrysler med 300 hästars hemi var alla femtonåringars dröm i mitten på femtiotalet. En sån bil som alla snackade om! Kunnigt och informativt om alla bilarna, insatt vän du har!

3 Anneli:

skriven

"Hajfenor" på bilarna är typiskt i slutet av 50-talet, det är det enda jag kan om raggarbilar samt att raggarbilsmekka är inte i Dalarna utan på Cuba. men det är väl allmänt känt..



Skulle vara kul med "hajfenor" på dagens bilar som är så tråkiga och anonyma. Eller hur?!

4 Staffan H:

skriven

Din kompis verkar vara mycket kunnig på området och amerikanska femtiotalare är något som verkligen tilltalar ögat.



Jag har aldrig känt någon längtan efter att äga någon sådan bil, men jag drömmer om att få provköra en jänkare med V8-muller någon gång. En dag kanske drömmen blir sann.

5 Anneli:

skriven

Jag drömmer om att gå ner 30 kilo. En dag kanske drömmen blir sann. Är det någon som har läst boken "60-tals dieten" som kom ut för något år sedan. Måste ha varit samma mat som på 50-talet.. Ja folk var mindre då iallafall. De cyklade till jobbet och möjligtvis drömde om en Impala-59 med hajfenor (förståss!). På lördagen en liten flaska coca-cola på 33 cl istället för 1,5 liter cola varje dag anno 2008. Jag för min del dricker inte cola längre, men jag gillar lördagsgodis flera gånger i veckan. Och jag cyklar inte till jobbet. Inte heller drömmer jag om en vass kärra från Amerika. Men tack för bilkavalkaden och intressant text därtill. Min favorit är Lincoln Premiere från 1957. Snygg!!

Kommentera här: