Ja, se det snöar!


... och det är inte ens december månad. Attans, att jag inte hunnit 
shoppa nya elastabyxor och skidjumper. Hoppas  ni andra
är hurtigare!
(Kort: Förlag Håkan Eriksson)
1 Monet:

skriven

Åh, gudars, elastabrallorna!! Allt blir man ju påmind om här:-)



Vilka eländesbyxor. Hårda, stela och långt ifrån dagens verkligt töjbara brallor. Med ett lika stelt strumpeband under hålfoten hölls de på plats så att de kunde stoppas in i pjäxorna. Och precis som på bilden vek man de hemstickade raggsockorna över pjäxskaftet.



Så såg det ju ut på 40-talet också, skidmodet verkar inte ha varit föränderligt. Jag minns mest hur de hemska byxorna genom gummibandet om foten och med tyngdkraftens hjälp liksom drog en ner mot marken. Det krävdes ordentliga tag med skärpet för att hålla dem uppe runt midjan. Usch, brr.



PS. Kolla skidutrustningen. Långt ifrån dagens månlandarpjäxor och fastlåsta slalomskidor. Här spände man möjligen ner pjäxorna på sidan på samma skida som man använde för utförslöp och längdåkning.

2 Libby:

skriven

Men var de så stela? Så minns inte jag dem. Kanske hade de modifierats mot slutet av 1960-talet, då jag fick mina? Ruskigt snyggt är det i alla fall med elastabyxor i svart och inte jumper, men stor stickad tröja.

3 Anneli:

skriven

Ja du hade elastabyxor på 80-talet också vill jag minnas.. och en stor bylsig tröja!

Kommentera här: