Kan du koppen? Stor porslins-quiz!


"Åh, de där kopparna är så fina! Sådana har min moster."
Alla utbrister vi då och då i ett glatt igenkännande utrop när vi ser en servis.
Men... vad var det nu den hette?
I dag bjuder Femtiotalsbloggen på en porslins-quiz om kaffekoppar. Tävla mot dig
själv, eller mot kompisar. En poäng per rätt svar.
Jag har blandat klassiker och doldisar. Så misströsta inte om du inte kan alla svaren 
- för när du gjort quizzen så kan du ju!
Svaren hittar du längst ner i inlägget.


ETT. Vi börjar med en klassiker. Hur var det nu hon hette?
1)
Lilla Anna X) Gröna Anna 2) Gröna Lillan
Märket?
1) Hackefors X) Gustavsberg 2) Grönköping


TVÅ. Också något av en kändis. Heter...
1) Prunus X) Plommon 2) Blader
Märket?
1) Gustavsberg X) Rörstrand 2) Gefle
Formgivaren?
1) Hertha Bengtsson X) Stig Lindberg 2) Carl Larsson


TRE. Vad har vi här i dunklet då?
1) Pilen X) Variant 2) Gredelin
Märket?
1) Gefle X) Nittsjö 2) Rörstrand


FYRA. En man till kaffet. Vad kallas koppen?
1) Stickan X) Adam 2) Bullen
Märket?
1) Gefle X) Gustavsberg 2) Rörstrand
Formgivaren?
1) Wilhelm Kåge X) Stig Lindberg 2) Marianne Westman


FEM. En kär vän i många hem. Namn?
1)
Blå blom X) Mon ami 2) Romance
Vilket decennium?
1)
1940-talet X) 1950-talet 2) 1960-talet
Formgivaren?
1) Marianne Westman X) Anita Nylund 2) Hertha Bengtsson


SEX. Kaffet är klart! Och vi dukar med en servis
som finns i både brunt och blått. Den heter...

1) Rand X) Praktika 2) Koka
Märket?
1) Gefle X) Gustavsberg 2) Rörstrand
Formgivaren?
1) Hertha Bengtsson X) Stig Lindberg 2) Helmer Ringström


SJU. Den här koppen dricker jag alltid mitt kaffe ur på mitt favoritkafé,
Ovansundets café i Nysättra. Det är nästan så att jag kan ropa när jag kommer in
så hoppar den ner bredvid bryggaren och väntar. Vad heter koppen?
1)
Pernilla X) Marianne 2) Ester
Märket?
1) Hackefors X) Rörstrand 2) Nittsjö


ÅTTA. Ska vi ta kaffet ute? kan man fråga en sommarkväll. Vilken servis väljer vi?
1)
 Berså X) Grönska 2) Mygg
När kom den?
1)
1950-talet X) 1960-talet 2) 1970-talet
Formgivaren?
1) Marianne Westman X) Stig Lindberg 2) Wilhelm Kåge


NIO. Är det vinter däremot kanske vi samlas i köket och dricker en kopp
varm choklad istället. I koppar som passar perfekt. De heter...
1) Ögon X) Kakao 2) Mazetti
Märket?
1) Karlskrona X) Marabou 2) Rörstrand


TIO. Nu är vi i hjärtat av 1970-talet. Lattemamman är inte uppfunnen. De nyblivna
mödrarna sitter vid köksbordet hemma i kedjehuset och röker medan de ammar.
Servisen heter...
1)
Tristan X) Isolde 2) Tristess
Märket?
1) Rörstrand X) Marimekko  2) Ikea
Formgivaren?
1) Stikkan Andersson X) Jacqueline Lynd 2) Marie-Louise de Geer-Bergenstråhle


ELVA. Nä, porslinet var vackrare under tidigare decennier. Vad heter
den här servisen?

1) Spaljé X) Kamomill 2) Capri
Formgivaren?
1)
Wilhelm Kåge X) Stig Lindberg 2) Sigrid Hjertén


TOLV. 2008 års popservis. Den finns liksom quizzens nummer åtta som smycke
- skärvor som man gjort ringar, armband, halsband av.
Så vad är det för en kopp?
1)
Java X) Spisa Ribb 2) Hopkok
Formgivaren?
1) Marianne Westman X) Sven Markelius 2) Stig Lindberg
Vilket år?
1) 1955 X) 1960 2) 1965


TRETTON. De heter som en tv-serie. Vilken?
1) Dallas X) Cleo 2) Skeppsholmen
Märket?
1) Hackefors X) Gefle 2) Rörstrand


FJORTON. Här har vi koppen som inledde quizzen, då ihop med sin kanna.
Och namnet är?
1)
Vit glöd X) Blå eld 2) Is
Formgivaren?
1) Hertha Bengtsson X) Marianne Westman 2) Anita Nylund


FEMTON. Oj, vilken skarp bild. Den har brorsan tagit, det är därför. Blåklint,
ros - och är det smörblomma? Vad heter denna skönhet?
1)
Signhild X) Gunhild 2) Ragnhild
Märket?
1) Rörstrand X) Gefle 2) Hackefors


SEXTON. Ännu en klassiker. Heter?
1) Flora X) Relief  2) Blå blom
Märket?
1) Gustavsberg X) Arabia 2) Rörstrand
Servisen med det upphöjda mönstret tillverkades från 1874, men fick
sitt namn först...
1)
 1899  X) 1911 2) 1955


SJUTTON. Den här finns i många olika dekorer, som blekblått, senapsgult
och orange.
Men vad heter grundmodellen?
1)
AB X) Ba 2) Lilla a
... och just den här dekoren?
1)
Grand X) Royal 2) Earl Grey
... och vem formgav modellen?
1) Arthur Percy, Gefle X) Winson Churchill, Wedgewood 2) Wilhelm Kåge, Gustavsberg


ARTON. Samma här. Den här koppen (bortse från gräddkannan Carmen) finns
i ännu fler dekorer. Modellen heter AU, vem formgav den?
1)
Aurora Lindberg X) Axel Utterström 2) Arthur Percy
... och vems är just den här dekordesignen, som heter Ruta, röd?
1)
Helmer Ringström X) Stig Lindberg 2) Eugen Trost


NITTON. Den här hittade jag på en loppis i somras men har därefter inte sett
ett enda exemplar, varken på loppisar eller i butiker. Men kanske har din
kaffemoster en...
1)
Slinga X) Myrten 2) Ingefära
I så fall kanske du vet vem som gjort den?
1) Karin Björquist X) Marianne Westman 2) Stig Lindberg


TJUGO. Det stora fatet heter Tuna, men vad heter koppen med fat? Killen
på Antique &Quriosashopen, där jag köpte den här, berättade att inte ens en
mycket kunnig kollega till honom hade känt till namnet. Gör du?
1) Pucko X) Bimbo 2) IQ

Här nedan under bilden hittar du svaren. Varför inte ta en kopp kaffe
med dopp och fundera ett extra varv över några av frågorna?


Kaffet är klart!

SVAR TILL QUIZZEN:
ETT. X) Gröna Anna, X) Gustavsberg
TVÅ. 1) Prunus 1) Gustavsberg X) Stig Lindberg
TRE. X) Variant 1) Gefle
FYRA. X) Adam X) Gustavsberg X) Stig Lindberg
FEM. X) Mon ami X) 1950-tal 1) Marianne Westman
SEX. 2) Koka 2) Rörstrand 1) Hertha Bengtsson
SJU. 2) Ester X) Rörstrand
ÅTTA. 1) Berså X) Året: 1960 X) Stig Lindberg
NIO. 2) Mazetti 1) Karlskrona
TIO. X) Isolde 1) Rörstrand X) Jacqueline Lynd
ELVA. 1) Spaljé 1) Wilhelm Kåge
TOLV. X) Spisa Ribb 2) Stig Lindberg 1) 1955
TRETTON. X) Cleo X) Gefle
FJORTON. X) Blå eld 1) Hertha Bengtsson
FEMTON. X) Gunhild 1) Rörstrand
SEXTON 2) Blå Blom 1) Gustavsberg X) 1911
SJUTTON. 1) AB X) Royal 1) Arthur Percy
ARTON. 2) Arthur Percy 1) Helmer Ringström
NITTON. X) Myrten 1) Karin Björquist
TJUGO. X Bimbo!
Sammanlagt: 48 möjliga poäng.

BÄTTRE PÅ ANNAT - ELLER ANTIKHANDLARE?
0-5 poäng: Du är säkert bra på andra saker. Och fortsätt läsa
Femtiotalsjakten så kommer du att få bättre resultat i nästa quiz.
6-16 poäng: Du har ärvt en Blå blom-servis, och har kompisar som samlar
på retroporslin och tvingar dig att hänga med på loppisar.
17-28: Du fick nog bäst poäng av alla i din bekantskapskrets. Nu kommer du att
börja titta under alla fat du stöter på för att spöa dem nästa gång också..
29-39 poäng: Du har skrivit en tvåbetygsuppsats om svensk 1950-talsdesign
och kommer fortfarande ihåg en hel del.
40-47 poäng: Du är antikhandlare - eller drömmer om att bli det.
48 poäng: Du kan hoppa in och göra Femtiotalsjakten under min semester.

Tack till er som lät mig ta bilder:
Antique & Quriosashopen (bilderna 1,2,3,6,11,16,17), Bacchus Antik (bilderna 4,8,9,12)
och Domino Antik, (bilderna13,14), samtliga butiker ligger på Upplandsgatan, Stockholm.
Ovansundets Café & Kiosk, Nysättra (bild 7).
1 Junitjej:

skriven

Blå Blom är den enda jag kan.

2 felicia:

skriven

gillar den där med blåklint, ros och smörblomman, vart kan man få tag på det? :)

3 Monet:

skriven

Gud vilken kul tävling!! Men svår. Jag kände ju igen de flesta och hamnade nog rätt på lite mer än hälften. Inklusive tillverkare till min egen förvåning. De flesta ger flashbacks!



Haha, för de ännu inte uppfunna lattemammorna som satt i kedjehusköken och fikade, rökte och ammade. Inte utan att man känner igen sig! Men vi satt åtminstone hemma med våra bebisar och ammade dem i lugn och ro. Hängde inte på fik med treveckorsbarnen i selar, utsatta för baciller och avgaser. Och för mycket intryck!

4 Libby:

skriven

Felicia:

Du får nog jaga i antikaffärer, nätet och loppisar. Googlar du Gunhild hittar du en avslutad auktion på Tradera, och en blogg med vackra bilder på Gunhild.

Brorsan har bara en kopp, antagligen ett loppisfynd.

5 anneli:

skriven

Ja 20 poäng är väl ok.. och jag har 100% koll på Stig Lindberg av någon anledning. MEN fråga 17 blir jag konfunderad över! För jag är säker på att dekoren heter Royal då jag har sockerskål, gräddkanna och tekanna i samma serie, och under dem så står det Royal. Har sett på Tradera i somras att de blekblåa kopparna heter Grand. I vilket fall som helst är serien gjord till Stockholmsutställningen 1930. Tekannan ser ut som en pumpa.

6 Libby:

skriven

JA, det är klart det är Royal! Tack. Har ändrat nu.

7 anneli:

skriven

Rörstrands "Svart Sverige" då????????



Annars min favorit i detta reportage "Mazetti"! Har snygga öron!!



Kul idé med frågesport! Verkligen!!

8 Libby:

skriven

Svart Sverige är självskriven i nästa porlsinsquiz! Om ett ahlvår eller så, då har du hunnit få ihop en snygg liten samling att plåta!

9 Viktoria:

skriven

Det var en kul quizz, fast jag måste erkänna att jag inte kunde många. Men det sägs att man lär sig något nytt varje dag, det har jag gjort idag :)

10 Sussi:

skriven

Roligt och knepigt, kunde inte 3:an och några till!

11 Therese:

skriven

Härlig blogg! :) Denna ska jag verkligen börja följa på bloggkoll.se!!

Jag och min mamma älskar äldre porslin. Köper mer än gärna massa fint :)

12 Annelis syrra:

skriven

Kul! Jag och min autentiska sambo gjorde den tillsammans, överens om de flesta. Han var dock lite bättre än jag... Vi fick ihop 32 poäng iaf.

13 Libby:

skriven

Vad roligt att ni är så många som uppskattar quizzen! Och som sagt - kom ihåg att det viktigaste är inte att kunna allt, utan att vilja lära sig mer.

14 Herr Movarp:

skriven

Ja här blev det nästan full pott, jag missade frågan om när Blå blom fick sitt namn, men så ligger det ju lite utanför mitt område ;-)



Du borde dock ändra svaret till fråga nio, det helt korrekta alternativet finns inte med...företaget/fabriken hörde till samma koncern...men ligger i K-krona.

15 Libby:

skriven

Hm. Är Karlskrona mer rätt än Gefle, var inte Gefle huvudnamnet för koncernen?

16 Libby:

skriven

Ja, visst är det Ögon-Kakao-logotypen. Det borde ha förelegat någon typ av samarbete mellan Karskrona och Mazetti? Någon som vet(jag har inte hunnit forska i ämnet)?

17 Ada:

skriven

Wow vilken quiz! Jag har tipsat på mitt forum om detta, för jag tycker det var helt suveränt, välkommen som medlem du också



Ada, 36 poäng

18 Anna:

skriven

Hej!



Jätteroligt quiz, verkligen, kände igen halva mormors porslinssamling..:)

Men fråga ett kanske borde ändras, det var ju Göteborgs Porslinsfabrik som producerade gröna Anna först och de övertogs runt 1920 av Rörstrand, så all produktion från 20-talet och framåt vart i Rörstrands regi.



MvH



Anna

19 Sandra:

skriven

Samma kommentar som Anna ovan: Grön Anna (även kallad Anna eller just Gröna Anna) tillverkades först av Göteborgs Porslinsfabrik och sedan Rörstrand. För det andra, är det verkligen Grön Anna på bilden? Tillverkad när? Jag har aldrig sett en Grön Anna med det där mönstret.



Kul quiz annars.

20 Otilia:

skriven

Fint quiz, det engagerade både mig och mor och far så här på påskdagseftermiddagen. Roligt med blandad svårighetsgrad! Vi kammade ihop 35 poäng.

För att bidra till diskussionen ovan har iaf jag lärt mig att det bara är den gamla modellen som hette Grön Anna, den nya (som syns på bilden och tillverkas av Rörstrand) heter Gröna Anna.

Kommentera här: