Månadens loppisfynd!


Fick syn på den här emaljerade kastrullen i en loppisbutik vars adress jag inte
tänker avslöja. Jag fick genast känslor för den. Och för 40 kronor så gjorde det ju inget
om den "bara" var en kastrull utan anor. Den ville verkligen följa med mig hem!
Upptäcker sedan en ny skön värld när jag googlar "Cathrineholm", som står på insidan
av lockets handtag. Norsk fabrik där Grete Prytz Kittelsen formgav vackert husgeråd,
bland annat min kastrull. Och nu har den ett namn också, den heter Lotus.
Gillar ni Lotus så kolla in detta, en dansk Cathrineholmsfantasts bilder.
(Ja, jag vet, Lotus är från 1960-talet, men man får inte vara rigid).


Och hoppsan! Vad är detta! I samma butik står en stol som skriker "jag är designad!".
En Svante Skogh, för Seffle möbelfabrik. Men 1) jag misstänker att även detta fynd är
1960-tal 2) läderremmarna i sitsen är litet solkiga och dynorna saknas.
Så jag slet mig från Svante efter att ha tagit ett par bilder.
Kolla här hur stolen ser ut MED dynor.


Design: Svante Skogh.
1 anneli:

skriven

Nä, man får inte vara rigid, för risken är då att man blir en nörd. Och vem vill det?

Man ska inte vara rädd för att köpa det man gillar, och inte tänka på vad andra ska tycka. Livet blir trist då. Fast Libby har aldrig varit sån. Minns din två meter breda SVARTA säng i din minimala etta på 80-talet, med röda blanka täcken. Visst svart och rött var inne då, men storleken på sängen var helt fantastiskt! Det fanns inte så mycket mer plats till annat, förutom vinpavorna och ett gäng kompisar.

2 Libby:

skriven

De röda blanka täckena var faktiskt äkta 1950-tal. Mina föräldrars gamla gästtäcken. Till dem mammas broderade överlakan där monogrammet matchade täckenas färg. Tjusigt.

Kommer du ihåg att vi kallade sängen "flygplatsen" för att den var så stor?

3 anneli:

skriven

Nä det minns jag inte... men jag minns att det inte var några problem att sova över..



Jag har ett likadant gammalt täcke som jag använder fast i blått. Det är snyggt med överlakan, men jag använder påslakan. Har provat med överlakan men det funkar inte, på morgonen är den på golvet. På 60-talet när jag växte upp var det påslakan i sängarna vill jag minnas. Någon annan som vet när påslakanen dök upp?

4 Åsas kompis:

skriven

Nu ska jag berätta en sorglig historia om en stol. I mitt barndomshem fanns två Arka-stolar, Yngve Ekströms klassiker från 1955. För så där 20 år sedan skulle min far tapetsera om i hallen. När det var klart upptäckte han ett litet fel uppe vid taket, ställde sig på en av Arka-stolarna med ena foten på ryggstödet - och välte naturligtvis. Stolen blev kaffeved och fadern bröt ett par revben. Den kvarvarande stolen är vi mycket, mycket försiktiga med.

5 Libby:

skriven

Aj! Det gör ont att läsa om.

6 Malin:

skriven

Vilken fin blogg! Jag blev så inspirerad av allt ditt fina 50-tal, så jag har lagt upp bilder av min mamma från 1948 (ganska nära 50). Härligt med allt porslin, alla möbler o prylar, det väcker verkligen minnen för en som är född -56!

Kommentera här: