Tillverkat 2008, men med 1950-talskänsla


Kökshandduk med känsla av 1950-tal. Kedjorna har har haft en bra 50-talshöst.
Handduken är från Åhléns. Där hittade jag ju en Ball Clock-kopia nyligen, de har
också ett snyggt String-inspirerat tidningsställ och när jag köpte handduken såg
jag en bricka med virrvarrmönster.
Clas Ohlson har kul retroradioapparater, som ni sett här.
Och när jag skyndade förbi Hemtex i går såg jag i ögonvrån en maffig röd ryakudde.
Jag tror att den hade exakt samma röda nyans som stråken i min lilla ryamatta, den jag
köpte på Antik&Kuriosa i Kista.
Och kolla här:


Bakplåtspapper, november 2008. Vilken retrokänsla! Här har vi...


... släktingarna från tiden!


Och så ett litet prickigt paket. Omslagspapper från Akademibkhandeln.
Vad jag önskar att det fanns i rosa också!
1 Monet:

skriven

Det är helt otroligt vad du får syn på saker!! Det känns som om hela världen backat tillbaka till 50-talet! Inte minst när man ser James Dean på tv dessutom!

2 Libby:

skriven

Pssst... vill du veta en sak? Det ÄR så. Vi håller på att backa tillbaka in i 1950-talet. Det är en världsomspännande konspiration som NASA ligger bakom. Inte många vet om den. Men snart sitter du där med en nyinköpt fladdermusfåtölj och skumgummikjol och tittar häpet omkring dig. Din man röker pipa och förväntar sig kalvstek med hemkonserverad gelé till middag och nu måste du sluta läsa och skynda ner till byn där ni hyr del i en frysbox. James Dean var bara en liten ledtråd till det du snart ska uppleva.

3 Monet:

skriven

Jeezzz..... is that true? Då blir det väl Eisenhower som vinner inatt förstås. Kombinationen fladdermusfåtölj, skumgummikjol, pipman och kalvsteken går trots det ändå inte riktigt ihop - det ena kom före det andra och James Dean rökte cigaretter, faktiskt.



Min fd piprökande man är den som ikväll kommer att ordna en liten fransk supé med provencalska godsaker. Så långt ifrån stek man kan komma. Och så långt ifrån femtiotalet också. Fanns inte en man då som gick in i köket mer än för att fråga vad det skulle bli till middag!



Flickan i den blå fladdermusfåtöljen drömde INTE om piprökande män utan om spännande vackra pojkar (läs JD) och stekarna och hemkonserverad (inte konserverade man gélé, den syltades väl in med gelatin och paraffinlock?)var inte aktuella då. Det var mamma som stod för det.



Jag tror Annelis syrra håller med om precis allt detta också:-)

4 anneli:

skriven

Du vet att du kan söka hjälp Libby? Konspiration, NASA, inte många vet om det... Ska jag bli orolig eller? Märkte inte av dessa tendenser när vi sågs senast. DU MÅSTE SOVA! Inte sitta och blogga hela nätterna!!



Jag frågar alltid mina patienter; har du sovit den sista tiden? Svaret är ofta givet.



mvh mentalskötare/kompis/medmänniska

5 anneli:

skriven

P.S

Det kom psykofarmaka på 50-talet, det förändrade mycket, för det fanns inga mediciner innan det. Man stängde igen "storm-avdelningarna" på mentalsjukhusen då tror jag.

Kommentera här: