Projekt: Blombord


String.... 

Ett litet projekt
inom projektet "Skapa ett 1950-talshem" är Blombordet.
Jag tar död på de flesta växter, men inbillar mig att detta skulle ändras om jag
skaffade ett riktigt blombord. Då skulle jag lägga ned mer omsorg om blommorna,
småprata med dem varje dag på 50-talsvis.


... rotting...

Nu är frågan: Vilken sorts blombord? String? Bordet på översta bilden är just nu
till salu på tradera och mycket lockande.
Eller rotting, mellersta bilden, som jag såg på mässan i Kista? Och kanske
en sådan där vit piedestal kan vara snygg i ett hörn också?
Eller en rund sak, som den under bråten på Magazin 13, se bilden nedan?
Jag har länge lutat åt att det ska vara string, men tvekar ännu.


... eller teak och mässing?

Ja, vad tycker nI? Vilket av blomborden känns mest "sommaren 1959 i ett enkelt hem"? 
1 Annelis syrra:

skriven

Jag tycker minsann stringvarianten är mest 50-tal.

Inte bara för att jag en likadan (minus spaljen...)

Tyvärr är den för tillfället förpassad till källaren pga utrymmesbrist. Och så är den inte speciellt barnvänlig. Men väldigt fin!

Rotting kan ibland kännas lite 80-tal.

Den runda är cool men kanske kräver ett stort rum.

Stringen får ju alltid plats framför ett fönster.



2 Libby:

skriven

Ja, 80-talet vill man ju inte riskera att få in i sin lägenhet!!! Det försökte jag undvika redan UNDER 80-talet.

3 Åsas kompis:

skriven

String. Lätt.

4 Anneli:

skriven

STRING!!!!!!!!!!!!



5 Monet:

skriven

String. Då kan du sätta den vackra porslinsblomman i den som du kan få skott av från mig och låta den klättra på typiskt femtiotalsmanér i spaljén. Hehe.



Synd att jag inte visste att du var intresserad av vita piedestaler. Vi lämnade kvar två stycken i Sverige till vår köpare. Men dom är definitivt inte 50-tal, det är mera sekelskifteshus i skärgården, typ Fanny och Alexander.



Korggrejen kan lika gärna vara gjord i Kina idag men den lilla runda fanerhistorien är nummer två för mig. Om det nu ska vara RIKTIGT femtiotal alltså? Man börjar ju nu undra hur stor din lägenhet är???

6 Libby:

skriven

Ja, jag förstår ju nu att inget annat än string kan komma på fråga! Tack för kommentarer.

Och ja, Monet, jag såg en nyligen artikel om porslinsblommor och visst, de är tåliga och växer fort. Men doften kan bli bedövande?

7 Monet:

skriven

Nej, det är inte så farlig med doften. Och den uppvägs mer än väl av de otroligt vackra blommorna.



När alla här skriver som "string" ´så utgår man förstås från "Nisse". Idag står ju begreppet för något annat, dvs extremt obekväma "underbyxor". Eller hur?

8 Libby:

skriven

På den här bloggen låtsas vi inte om stringtrosor, de fanns inte på 1950-talet, och de har nu blivit omoderna igen!

9 niclas:

skriven

Hej.jag såg att du hade gamla reg skyltar och jag letar efter en gamla reg skylt till till min Volvo pv 1957. Mitt gamla nummer var B 58532 och undrar om de e någon i den högen på bilden. Skulle vara väl med svar. Mvh Niclas Sundberg

Svar: Hej Niclas. Nej, ingen skylt med det numret, tyvärr.
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: