Röda korsets butiker är också coola


I dag har jag besökt en annan cool butik, Röda korsets Kupan i Råsunda. Där hittade jag den här
 tillbringaren, söt som en citron. Jag har redan ett äpple i samma serie, det är gigantiskt och går klart över
 gränsen mellan  kitsch (dit jag räknar citronen) och superkitsch.
(Bonusinfo: Fruktfatet, vepan och nattygsbordet är fynd för sammanlagt 65 pix på Återbruksaffären
Vingen i Råsunda)

    
Men... vad är det för en serie? Vilket decennium? Vilket land? Jag frågade
de trevliga Röda korset-damerna, som såg ut att minnas 1950-talet och även
1940-talet. Men ingen visste något om denna fruktserie.
"40-tal?" gissade någon.
Jag tycker att de känns nyare. Någon som vet?


Det blev en trave tallrikar... förstås. Längst bak uppläggningsfat, Rörstrands Rita.
Jag har fått mina föräldrars Rita-servis från 1940-50-talet, lite osäker på decenniet.
Men den är klassisk, och funkar både till rött och grönt på julbordet och grönt
på midsommarbordet. Kul att hitta ett uppläggningsfat jag inte hade.
Längst fram: Gefletallrik, 1920-30-tal. Mer om den nedan.
Mitten: Cattelin....


... som jag köpte tre tallrikar för en krona styck av.
Tänkte att någon som besöker mitt loppisstånd
i vår kommer att ha nostalgiska minnen från
fiskkrogen i Gamla stan och bli glad.
OBS! "Duken", en stuv för 10 pix. Den känns 1950-tal,
jag tror den är det.



Så var det Gefle då. Skorstensmärket på baksidan berättar att tallriken gjordes
mellan 1925 och 1936. Jag har sökt på nätet på "Gefle" och "blåsippa" och
 "anemon", gissade att den kunde heta det den avbildar, men jag får ingen träff.
Vem vet? Porslinsbloggen-Benny?
I och med att jag tidigare hade en Tussilago (Gustavsberg, Wilhelm Kåge, 1920-30-tal)
så har jag nu börjat samla vårblommor. Var hittar jag  vitsippan och gullvivan?

 
Så fina!!!


Röda korsets butik/träffpunkt serverar också kaffe med bröd och är ett allmänt
varmt och trevligt ställe. Och så hittade jag 2008 års snyggaste julklappsetiketter,
Röda korset egen retrovariant Ett ark om nio stycken, från 1920-tal till 1990-tal,
för fem pix. Väldigt kul, väldigt prisvärt!
Kupans öppettider hittar du här.
1 Benny:

skriven

Jag har spanat lite min min färska Gefle porslinsfabrik-bok, men utan lycka än så länge! Jag letar vidare vid ett senare tillfälle, efter min semestervecka!

2 Anneli:

skriven

Är du säker på att det är en citron? Inte för att vara elak, men jag had gissat på blomkål.

Tussilagoserien är jättefin!

3 Libby:

skriven

Ja, herregud. det är ju ett blomkålshuvud! Hm... undrar vad den jag trodde var ett äpple är. En beta?

4 Anneli:

skriven

Det kan vara en annorlunda citron :-)

Kommentera här: