Det där med fiken... 1950-talsstaden Norrtälje del 2


Jo, jag skrev ju i mitt förra inlägg om Norrtälje att ett av mina
kriterier för en 1950-talsstad är att det finns ett 1950-talskafé. Och så tipsade jag
om Frankie´s på Stora Brogatan, som är ett nytt fik men med 50-talsprylar
och -läsning. Frankie´s är min favorit.
Men Norrtälje har fler fik. Tvåa på min topplista är Sockerbagaren. 
Inredningen är verkligen inte från tiden men stämningen är det. Kafélokal med 
rymd,  bröd i genren "mazariner och verkligt gott vetebröd", och hantverkartider
(öppnar tidigt på morgonen, stänger lite som man vill). Varken charmigt, snyggt
eller modernt. Bara lugnt och rejält.
Och så har de ju skylten, då.

1 anneli:

skriven

Vi måste åka till Enköping! Där har de ett 50-tals fik.

2 Libby:

skriven

Yep. Vi tar en Enköpingsrunda i vinter!

3 randiga tråden:

skriven

Oj, vilka härliga bilder på alla dessa fik.

Kommentera här: