Det händer i helgen x 3



Megaloppis. Lördag och söndag. Jag tipsar er andra, men skulle aldrig gå själv.
Loppisar ska vara små. Om det inte är sol, sommar och backluckeloppis. Men för den
som gillar STORA loppisar är säkert det här helgens händelse.
En förmildrande omständighet är att den hålls i Solnahallen, bara ett stenkast eller två
från vackra 1950-talsgatan Virebergsvägen. Kolla in portar och balkonger där när ni ändå
är i krokarna (se inlägget om 1950-talets Solna nedan).
Tunnelbana: Solna C.


I filmstjärnornas spår.söndag kl 14.00 är det guidad vandring i Filmstaden, Råsunda.
Näst sista för säsongen. Vill man inte betala 60 pix kan man vandra runt själv i området,
som är fantastiskt fint renoverat.


Ta tunnelbanan till station Näckrosen. Den egna vandringen börjar vid en vacker
informationstavla utanför Filmstaden. Den gudade visningen utanför biografen.


Här jobbade alla de stora. På tisdag visar SVT filmen "Med glorian på sned" från 1957,
med Sickan Carlsson foch Hasse Ekman. Den spelades in i Filmstaden.
Och en av biosalongerna i Råsunda heter just Sickan.


Även gator och serveringar i området är uppkallade efter filmstjärnor och regissörer.


I min bok stavas kafé med k. Men art deco-typsnitet är snyggt.
Läs mer: http://www.filmstadenskultur.se/


På söndag kl 12.00 är det auktion på Auktionshuset Kolonn i Sundbyberg.
Visning lördag kl 10-16 och söndag kl 10-12.
Det här skrivbordet (skyltmärkt Hadar Schmidt, 1950-tal) är mitt drömskrivbord.
Jag lyckas inte riktigt få fram på bilden hur mäktigt det är - 237 cm brett enligt
beskrivningen på nätet. Som skapt för filmmogulerna i Filmstadion. Eller för mig
om jag skaffar mig ett - stort - rum till.


En Lamino (av Yngve Ekström) går också under klubban. Sliten men snygg.
Alla objekt: http://www.kolonn.se
Buss 515 till Tuletorget i Sundbyberg. Kolonn ligger på Tulegatan 15.

Kommentera här: