De talade ju så vackert (helgtips)


De talade ju så vacker svenska, då för femtio år sedan. Klart och tydligt,
varierat ordförråd. Sveriges Radios arkiv på webben ger oss chansen att lyssna på
1950-talets röster. Häromkvällen hade jag radiokväll, medan jag skrev till bloggen.
Först spisade jag plattor, till radioprogrammet "Spisarparty".  Programledarna Maud Allenäs
och Johan Sandström hade också en sida i tidningen "Min melodi", där de presenterade
"veckans skivskörd" (bilden).


"Spisarparty" var det första discjockeyprogrammet för unga, och enligt sr.se satt
svenska ungdomar "klistrade vid radioapparaterna". Och även om just det här avsnittet
lät ganska prydligt med jazz och inte så mycket rock så kunde jag känna hur
modernt det ändå måste ha låtit då.


Sedan lyssnade jag på "Ge mig fem minuter" från 1953, där tre hemmafruar intervjuas
av Ingrid Samuelsson. En kvinna är nöjd med sitt arbete, de andra två talar uppriktigt
om sin ambivalens. En jobbar deltid, en har börjat studera. Hon som är nöjd påpekar
hur viktigt det är att inte slarva med sitt utseende, att man inte tar på "en smutsig städrock"
på morgonen. Eftersom maken nog mer uppskattar en ren och fin fru än rena fönster.

Varför inte unna dig en radiokväll från 1950-talet i helgen? Hos Sveriges Radios
Lyssnarnas Arkiv  får vi ledtrådar till hur man tänkte, sa och gjorde under gångna decennier.
Och, som sagt, man kan njuta bara av hur de talade svenska.

Kommentera här: