1950-talsmode med Monet och Bardot


Det är dags för litet 1950-talsmode!
Här är Monet, min franska väninna,  i juni 1960, men bilden får 1950-talsdispens
eftersom hon hade samma stuk på kläderna även 1959. Mademoiselle Monet
bodde hos familj i Frankrike den sommaren. På söndagarna gick man i kyrkan.
Och var tvungen att sätta sjalett på huvudet.
Monet: "Det här är min konfirmationsklänning som färgades blå - apropå sparsamhet!
Notera att den bärs med skumgummiunderkjol och sedan stärkt brodyrunderkjol på det.
Det skulle "stå ut"!


Sedan kom 1960-talet. Monet började klä sig i svart och basker och läsa Francoise Sagans
"Bonjour Tristesse", Sartre och Camus. Och då såg hon ännu coolare ut. Nu har hon just flyttat
"tillbaka" till Frankrike. Ni hittar hennes blogg om livet i Provence på
http://sydfranskby.blogspot.com/


Sista skriket 1959: Bardotrutan. Skådespelerskan Brigitte Bardot gifter sig i rosarutig
bomullsklänning, designad av Jacques Esterel, och bardotrutan blir mode.
Bilden: Monet hade till och med brevpapper i bardotrutigt!
På engelska heter mönstret gingham. Läs mer om "the sophisticated simplicity
of seductive cotton check":
http://www.iht.com/articles/1999/05/18/fash.2.t_0.php
1 Monet:

skriven

Ja, det var en lustig känsla att se sig själv för sådär nästan 60 år sen. På nätet. Nog har det hänt mycket sen dess! Men bardotrutan är fortfarande lika snygg tycker jag!

2 Libby:

skriven

Nästan 50 år sedan var det väl ändå, Monet?

3 Inger Maryissa:

skriven

Vad kul att se 50-tals kläderna din vänninna har.

Kommer själv ihåg skumgummiunderkjolen och hur kjolarna skulle stå ut.

Jag hade det också en tid när jag var barn och i slutet av 50-talet.

Baskern har jag också ett litet minne av från 60-talet, och nu när jag tänker efter så hade jag en sådan.

Kul med minnen som kommer upp-poppandes..

Jag gillar din blogg

4 Monet:

skriven

Kära Libby, det är klart det är 50 år. Men har man som jag gått latinlinjen så är det av ett speciellt skäl. Man är inte särskilt bra på matte eller siffror överhuvudtaget:-)



För övrigt känns åren rätt irrelevanta, men din blogg gör ju att minnena kommer tillbaka, precis som din andra kommenterare också skriver. Vänta bara till jag packat upp alla mina fotoalbum från tiden!

Kommentera här: